personstar

Visste inte om bygganmälan

19k läst  91 svar

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej.
    Behöver hjälp då jag har missat att anmäla mitt bygge av växthus till kommunen. Och nu kommer de räknas som svartbygge....
    Har byggt ett växthus som är 4,9×3,7 m och visste inte om att de behövde anmälas hos kommunen. När jag fick veta att jag måste göra de så sökte jag berörd person på kommunen och berättade om min miss, fick då till svar att dom tillsätter en utredning om svartbygge. Han sa att antingen river jag de, anmäler de och inväntar svar eller får ett vite på bygget. Och riva är inget alternativ då jag lagt över 350 timmar och 40-50 tusen på bygget.
    Finns de något sätt att komma runt problemet och hänvisa till blivit?
    Hade blivit väldigt glad över hjälp då böterna, enligt killen på kommunen, kan bli ca 15000 vid fällande dom.

2. B
    Allvetare · Nivå 7
    Det ända jag kan se är att du i efterhand ansöker om bygglov/bygganmälan. Kommunen har fått nys på det så då finns det väl inte så mycket annat att göra. Så nu är det bara att bita i det sura äpplet. Och sätta igång med ritningar och annat skoj som behövs. Det står väl mer än 4m ifrån granne eller väg? Annars så är det granne behöver du dennes tillstånd. Är det väg så blir det bygglov du måste söka.

oakleafh gillar
  3. K
    Medlem Nivå 5
  4. H
    Medlem Nivå 2
    Står nära grannen men de är inga problem.
    Tänker om de finns något att hänvisa till då de är ett växthus...

5. G
    Medlem Nivå 4
    Ingen skillnad på växthus jämfört med annan byggnad. Har du köpt ett växthus paket kan du nog få ritningar från leverantören som stöd till bygganmälan.

6. H
    Medlem Nivå 2
    Inte direkt någon byggsats

7. G
    Medlem · Nivå 7
    Fan va snyggt! Synd att behöva riva det. Löjliga regler kan jag tycka. Ett växt hus borde ju definitivt anses som bygglovsfritt.

8. H
    Medlem Nivå 2
    Tack. Riva de är inget alternativ då jag får betala vitet..

Mellanbarn gillar
  9. A
    Medlem · Nivå 16
    Det du skall göra är att snarast lämna in bygganmälan. Förhoppningsvis kan kommunen då se att du vill göra rätt för dig så att du slipper vite. Såsom vite fungerar så får du fortsätta att betala vite så länge huset står där ända tills du antingen rivit eller fått bygganmälan godkänd. Så vänta inte på det utan se till att få in en bygganmälan så fort det går.

10. harry73
    Allvetare · Nivå 18
    Ta av taket och säg att det är en vindskyddad uteplats. Det kanske funkar

MrTim, Ametrin, term och 1 till gillar
  11. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är i första hand inte ett vite du kommer att få, utan en byggsanktionsavgift. Om den "bara" hamnar på 15 000 så är de snälla. Följer de normala taxor utan jämkning, så bör den ligga på 70 - 100 000.

Om du sedan inte gör bygganmälan, så kommer kommunen dessutom att utfärda rivningsföreläggande kombinerat med vite. Och vitessumman ökar språngartat tills du river (eller gör bygganmälan).

Finns det något sätt att tillfälligt riva den till 15 kvm storlek? Då är det en friggebod som du inte behöver bygganmälan för (dock måste du ha grannens godkännande, om det står närmare gräns än 4,5m utan det, så är det ett rent svartbygge).

Sedan kan du gå in med bygganmälan om att du vill bygga attefallshus på max 25 kvm av friggeboden.

12. A
    Medlem · Nivå 5
  13. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 22
    Jobbigt läge, men det är få saker du får bygga utan anmälan/tillstånd. De går att räkna på en hand. Du får nog söka för ett attefalls hus, men de kräver en hel del uppfgifter och ritningar.

Nötegårdsgubben och D09 gillar
  14. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man tittar på bilden, så borde man kunna plocka av halva taket, och kanske glaspartiet på den delen. Då är det en friggebod, som man inte behöver bygganmälan för.

Sedan bygganmälan om att bygga om friggeboden till attefallshus. Så borde man kunna göra rätt OCH slippa sanktionsavgiften.

15. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 10
    Du har klantat dig och brutit mot reglerna. Avsiktligt eller oavsiktligt. Gör bygganmälan för attefallshus snarast så kanske kommunen är schyssta. Annars är det bara att betala.

Att du inte hade orken att kolla upp vad som gäller kan stå sig dyrt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: