76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 143 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 143 inlägg
Du glömmer den dag han ska tapetsera om och lättar på locket till uttaget. Som den amatör han är har han ingen koll men tror sig dock någonstans ha hört att blått är nollans färg. Efter tiotalet sömnlösa nätter med oro för vad som kan hända reggar sig kunden här och ropar desperat på hjälp.E elmont skrev:
Vill inte en seriös elektriker bespara kunden denna ångest?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
åjo, byggahus elektrikerna gör allt fint även där människan inte ska beträda de senare 100 åren.........de kan lägga timmar på kabelböjar och klammeravstånd . Att det sen tar väldigt lång tid verkar inte ha nån betydelse. Annars är man inte seriös.....E elmont skrev:
Vilket bakvänt säkerhetstänk. Jag vet att det "är så man gör". Men ändå.lars_stefan_axelsson skrev:
Det är som att köra utan bilbälte för att det inte är meningen att man ska krocka. Krockar man så har man gjort något annat fel och då är det det som ska åtgärdas.
Det handlar inte så mycket om bakvänt säkerhetstänk. I den fasta installationen ska det helt enkelt inte gå att snubbla på en kabel så den lossnar. Finns det lösa kablar ska dom i första hand ha dragavlastningar så dom inte kan dras lös.
Dvs, står du still med bilen så behöver du inget bälte...
Dvs, står du still med bilen så behöver du inget bälte...
Nej, men står man still med bilen mitt i trafiken och blir påkörd så kan det göra nytta. Det sitter där och är gratis. Varför inte använda det?
Om man säger "det är omöjligt att någon i framtiden kommer och rycker i den här kabeln" så är man bra naiv och/eller har begränsad erfarenhet av idioter och Murphy.
Edit: Jag vet att det är omöjligt att få gamla elektriker-hundar att sitta, men gör följande tanke-expriment:
Om jag har fel, och ingen någonsin rycker i kabeln så har min åtgärd inte konstat något och inte ställt till med något. Vi har bara försäkrat oss mot något som aldrig hände.
Om du har fel, klammern lossnar efter ett par år, kabeln något fastnar i något och rycks loss, då hade de där extra cm jordledare kanske förhindrat en olycka, eller i värsta fall räddat liv.
Om man säger "det är omöjligt att någon i framtiden kommer och rycker i den här kabeln" så är man bra naiv och/eller har begränsad erfarenhet av idioter och Murphy.
Edit: Jag vet att det är omöjligt att få gamla elektriker-hundar att sitta, men gör följande tanke-expriment:
Om jag har fel, och ingen någonsin rycker i kabeln så har min åtgärd inte konstat något och inte ställt till med något. Vi har bara försäkrat oss mot något som aldrig hände.
Om du har fel, klammern lossnar efter ett par år, kabeln något fastnar i något och rycks loss, då hade de där extra cm jordledare kanske förhindrat en olycka, eller i värsta fall räddat liv.
Redigerat: