E elmont skrev:
En elektriker bryr sig INTE om detaljer som helt saknar betydelse utan lägger krutet på saker som verkligen har betydelse.
Fakturan?

• Gilla
  • Haha
JesperHen och 41 till
  • Laddar…
Naturligtvis, varför hålla på om det inte lönar sig?? För att idka välgörenhet för dom oinvigda ??????

• Gilla
CHEMAS och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
E elmont skrev:
Naturligtvis, varför hålla på om det inte lönar sig?? För att idka välgörenhet för dom oinvigda ??????
useless jobbar alltid gratis, det är det som är så unikt och fint med honom.

• Haha
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
För att slippa skatta och betala arbetsgivaravgifter?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
MrJay
34 inlägg på en enkel fråga… :thinking:

• Gilla
  • Haha
BjörnKraft och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
En elektriker bryr sig INTE om detaljer som helt saknar betydelse utan lägger krutet på saker som verkligen har betydelse.
Å jo. Det finns elektriker som kan klamra snyggt, även om installationen funkar precis lika bra med en sladderklamrad EKK. ;)

• Gilla
Carl.Alm och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Å jo. Det finns elektriker som kan klamra snyggt, även om installationen funkar precis lika bra med en sladderklamrad EKK. ;)
Det estetiska ÄR viktigt men hur det som kunden aldrig ser har knappast nått estetiskt värde. ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det estetiska ÄR viktigt men hur det som kunden aldrig ser har knappast nått estetiskt värde. ;)
Du glömmer den dag han ska tapetsera om och lättar på locket till uttaget. Som den amatör han är har han ingen koll men tror sig dock någonstans ha hört att blått är nollans färg. Efter tiotalet sömnlösa nätter med oro för vad som kan hända reggar sig kunden här och ropar desperat på hjälp.

Vill inte en seriös elektriker bespara kunden denna ångest?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag lämnar naturligtvis mitt tel.nr så när kunden ringer efter tio dagar desperation ringer säger jag att jag släpper allt. Kunden blir glad och jag kan salta den nya fakturan som betalas utan knot (y)

• Haha
  • Gilla
cdx873v och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
åjo, byggahus elektrikerna gör allt fint även där människan inte ska beträda de senare 100 åren.........de kan lägga timmar på kabelböjar och klammeravstånd . Att det sen tar väldigt lång tid verkar inte ha nån betydelse. Annars är man inte seriös.....;) (observera ironin)

• Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Japp. Mina kunder får det dom betalar för.

• Gilla
  • Haha
Håååkan och 10 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Med anslutningskabel så är det helt klart rätt så. Men i den fasta installationen så skall en kabel inte kunna ryckas loss så att det här blir ett problem. Rättare, om den sitter så att den kan röras så mycket så är det det som är felet, och man får andra problem.
Vilket bakvänt säkerhetstänk. Jag vet att det "är så man gör". Men ändå.

Det är som att köra utan bilbälte för att det inte är meningen att man ska krocka. Krockar man så har man gjort något annat fel och då är det det som ska åtgärdas.

• Gilla
  • Haha
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Det handlar inte så mycket om bakvänt säkerhetstänk. I den fasta installationen ska det helt enkelt inte gå att snubbla på en kabel så den lossnar. Finns det lösa kablar ska dom i första hand ha dragavlastningar så dom inte kan dras lös.
Dvs, står du still med bilen så behöver du inget bälte...

• Gilla
Robin Lindberg och 6 till
  • Laddar…
Nej, men står man still med bilen mitt i trafiken och blir påkörd så kan det göra nytta. Det sitter där och är gratis. Varför inte använda det?

Om man säger "det är omöjligt att någon i framtiden kommer och rycker i den här kabeln" så är man bra naiv och/eller har begränsad erfarenhet av idioter och Murphy.

Edit: Jag vet att det är omöjligt att få gamla elektriker-hundar att sitta, men gör följande tanke-expriment:

Om jag har fel, och ingen någonsin rycker i kabeln så har min åtgärd inte konstat något och inte ställt till med något. Vi har bara försäkrat oss mot något som aldrig hände.

Om du har fel, klammern lossnar efter ett par år, kabeln något fastnar i något och rycks loss, då hade de där extra cm jordledare kanske förhindrat en olycka, eller i värsta fall räddat liv.

Redigerat:
  • Gilla
TantLång och 4 till
  • Laddar…
Rycker man i en fastspikad kabel så den lossnar så förtjänar man de eventuella problem som kan följa av att skyddsledaren inte var längre än fasen.

• Gilla
PNI och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.