76 879 läst ·
250 svar
77k läst
250 svar
Visst har jag installerat min EKLK kabel korrekt?
Den som kallas snålvariant här är den s.k sparkopplingen (började jag själv använda alltmer efter att jag blev elektriker, numera idag alltid)useless skrev:
Fulvarianten har en massa olika namn, kärt barn .. du vet.... Norsk, polsk, stockholmskoppling, brynäskoppling osv. Namnen har inget med geografisk hemvist att göra i egentlig mening, utan man väljer ut en grupp man tycker är tveksamma eller roliga osv och sätter deras namn på kopplingen.

useless skrev:
Sant.
Det hela var nog bara ett exempel på att fasledaren inte alltid måste sitta på den L-markerade anslutningen.
Ibland aldrig ...
Men du har ju rätt också.
Detta var intrrssant, menar du att det är praxis att hålla fasen på en sida i en installation? När är det i så fall en fördel?U Uffe A skrev:
Hur är det med att låta jordledaren vara längst så att det är den sista som lossnar om man snubblar på kabeln? Viktigt eller ej? (Ja, jag ser att det saknas dragavlastare)
Disclaimer: Här är jag är en amatör som ställer en fråga, inte ett proffs som säger hur det ska vara
Disclaimer: Här är jag är en amatör som ställer en fråga, inte ett proffs som säger hur det ska vara
Jag antar samma elektriker med yrkesstolthet även vrider uttaget han monterar så att även L och N stämmer!?U Uffe A skrev:
Kan vi inte enas om att i TS fall med ett vanligt enfasuttag kvittar det i praktiken (rent elektriskt) fullkomligt var fas respektive noll sitter, så länge skyddsjord sitter rätt?
Kan vi inte också enas om att ifall markeringen är så extremt övertydlig som i TS fall kan man väl för f-n lika gärna göra rätt, alltså inte som i TS första bild, om vi nu antar att färgerna i kabeln används enligt gängse standard?
Kan vi inte också enas om att ifall markeringen är så extremt övertydlig som i TS fall kan man väl för f-n lika gärna göra rätt, alltså inte som i TS första bild, om vi nu antar att färgerna i kabeln används enligt gängse standard?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vi får tänka på att vi är på byggahus, etthundra experter som ska utreda alla fadäser in i minsta detalj gör ämnet stort. Hade det varit rätt kopplat så hade det säkert diskuterats annat, skalning, böjar, förläggning, rotation, tvinnat åt fel håll, för hårt, dragit skruven för hårt, för löst, missat en kardel som spretar osv osv......Jag är ganska säker på att byggahus teamet aldrig någonsin skulle hitta en korrekt installerad pjåp någonstans, någonsin, ever.
Har du inte möjlighet att kommentera inom något område där du har någon liten insikt i ämnet istället för detta? Har du ont någonstans låt det få utlopp på ett vettigare sätt.S Stefan1972 skrev:Vi får tänka på att vi är på byggahus, etthundra experter som ska utreda alla fadäser in i minsta detalj gör ämnet stort. Hade det varit rätt kopplat så hade det säkert diskuterats annat, skalning, böjar, förläggning, rotation, tvinnat åt fel håll, för hårt, dragit skruven för hårt, för löst, missat en kardel som spretar osv osv......Jag är ganska säker på att byggahus teamet aldrig någonsin skulle hitta en korrekt installerad pjåp någonstans, någonsin, ever.
Att få är intresserade av många av de detaljer som ofta kommer upp här innebär inte att de inte kan vara väsentliga och bra om fler känner till. Din mentalitet leder oftast in på ett sluttande plan utför. Att veta mer ger möjlighet att se längre och lättare kunna laga efter läge och tom utföra jobb enkelt, snabbt och korrekt.
//Expert 101 så får du vara 102
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Förlåt, glömde nog att slå på ironiläget......GK100 skrev:
Har du inte möjlighet att kommentera inom något område där du har någon liten insikt i ämnet istället för detta? Har du ont någonstans låt det få utlopp på ett vettigare sätt.
Att få är intresserade av många av de detaljer som ofta kommer upp här innebär inte att de inte kan vara väsentliga och bra om fler känner till. Din mentalitet leder oftast in på ett sluttande plan utför. Att veta mer ger möjlighet att se längre och lättare kunna laga efter läge och tom utföra jobb enkelt, snabbt och korrekt.
//Expert 101 så får du vara 102
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 228 inlägg
Med anslutningskabel så är det helt klart rätt så. Men i den fasta installationen så skall en kabel inte kunna ryckas loss så att det här blir ett problem. Rättare, om den sitter så att den kan röras så mycket så är det det som är felet, och man får andra problem.S Staffan-N skrev: