• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Artbestämma hela trädgården verkar onödigt. Berätta om invasiva arter du känner till på tomten (det finns väl bara fem i Sverige som jag förstått det så inte många att hålla koll på) tycker jag däremot att man ska göra.
Men det är ju redan konstaterat att parkslide inte anses vara en invasiv art i juridisk mening? Att du (och många andra) tycker annorlunda spelar ju ingen roll där. I så fall skulle man ju behöva göra en artinventering i trädgården inför varje försäljning så att köparna kan avgöra vad de anser vara okej växtlighet eller ej.

Lägg ner det här och lägg energin på att lösa problemet istället för att leta syndabockar. Jag tycker mig se att de yngre generationerna alltid har en tendens att försöka skylla på någon annan och försöka få andra att ta på sig ansvar/kostnad/energi istället för att bara lösa det. Byggahus skulle ju kunna förbjuda diskussioner kring dolda fel så man slipper alla dessa trådar.

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Peonies och 10 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Att det kan ta år att bli av med parkslide skulle jag nog anse gör att den får klassas som just svårt att bli av med.
Jag brukar inte gilla att säga att folk har fel, åtminstone inte när det handlar om åsikter, men i det här fallet tycker jag att du har just fel. Det finns så många som besvarar dina påståenden om att parkslide inte är ett problem, beskriver hur de kämpar och misslyckas, länkar till artiklar om hur växten tränger undan andra växter, sprider sig i gräsmattor, hur rötterna tränger in i husgrunder och rörsystem, och allt de får tillbaka från dig är "den är inte ett problem". Aldrig har jag sett dig ha några egentliga argument för varför den inte skulle vara ett problem, eller tips om enkla åtgärder för att bli av med den. Bara ständigt detta "inget problem".
Folks förklaringar och beskrivningar om att parkslide visst är ett problem biter inte på dig. Ironiskt nog lika lite som diverse åtgärder biter på parksliden.
Men för all del, jag kan ju ha missat när du beskrivit de enkla åtgärderna som husägare och kommuner missat, så kan du beskriva hur du skulle bli av med den? Och "plocka skotten varannan vecka" är ingen enkel lösning mot ett redan etablerat bestånd, det kommer ta år, precis som alla andra åtgärder alla vi andra känner till. Vad är din hemlighet?
Att det tar tid betyder inte att det är svårt. Det tar tid att bli av med den. Men det är inte svårt. Påståenden att den inte går att stoppa och ger allvarliga skador stämmer det inte. Om man rycker en gång per månad minskar beståndet. Men det tar tid innan det blir uppenbart. Det är dock en växt som är lätt att rycka. Den är inte seg, giftig eller taggig. Nässlor, vresros eller björnloka är svårare i den aspekten. Men går snabbare att få en tydlig nergång på. Men det är inte svårt att bekämpa parkslide.

• Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Men bara det ogräset de inte ville att vi skulle se då menar du? Det är ju det som är min poäng. :)
Vad fanns det för ogräs i rabatterna då?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
E
M Maledictus skrev:
Men det är ju redan konstaterat att parkslide inte anses vara en invasiv art i juridisk mening? Att du (och många andra) tycker annorlunda spelar ju ingen roll där. I så fall skulle man ju behöva göra en artinventering i trädgården inför varje försäljning så att köparna kan avgöra vad de anser vara okej växtlighet eller ej.

Lägg ner det här och lägg energin på att lösa problemet istället för att leta syndabockar. Jag tycker mig se att de yngre generationerna alltid har en tendens att försöka skylla på någon annan och försöka få andra att ta på sig ansvar/kostnad/energi istället för att bara lösa det. Byggahus skulle ju kunna förbjuda diskussioner kring dolda fel så man slipper alla dessa trådar.
Om man som säljare av en fastighet känner till att det växer en invasiv art (juridiskt eller ej ser jag inte hur det spelar roll i sammanhanget) intill huset som har ett befogat dåligt rykte och kan orsaka stora skador på trädgård, husgrund etc. kan man också dra slutsatsen att det bör delges köparen. Det finns inte särskilt många olika växter som orsakar den här typen av problem och är såhär svåra att utrota, så någon allmän artinventering verkar onödig.

Som jag skrivit så många gånger tidigare i tråden så är problemet inte att vi får rycka skott vareviga dag, utan att (eller om) säljaren har gjort ett medvetet val att dölja ett stort problem som drastiskt sänker värdet på fastigheten.

Min ålder är helt irrelevant för problemet, men jag har väntat på att den kommentaren skulle dyka upp. Det finns ju få saker medelålders män tycker mer om än att få använda pekpinnen och berätta sin sanning :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Imbamannen och 29 till
  • Laddar…
Tobzter
Så alla som har hus vet vad Parkslide är ?
Vissa kanske tror att de är en ful växt å bara tar bort dom för dom vill inte ha en ful växt i rabatten??.

• Gilla
  • Älska
Heij83 och 10 till
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Vad fanns det för ogräs i rabatterna då?
Kirskål, maskrosor, brännässlor och lite annat som jag inte kan namnet på.

• Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Om man som säljare av en fastighet känner till att det växer en invasiv art (juridiskt eller ej ser jag inte hur det spelar roll i sammanhanget) intill huset som har ett befogat dåligt rykte och kan orsaka stora skador på trädgård, husgrund etc. kan man också dra slutsatsen att det bör delges köparen. Det finns inte särskilt många olika växter som orsakar den här typen av problem och är såhär svåra att utrota, så någon allmän artinventering verkar onödig.

Som jag skrivit så många gånger tidigare i tråden så är problemet inte att vi får rycka skott vareviga dag, utan att (eller om) säljaren har gjort ett medvetet val att dölja ett stort problem som drastiskt sänker värdet på fastigheten.

Min ålder är helt irrelevant för problemet, men jag har väntat på att den kommentaren skulle dyka upp. Det finns ju få saker medelålders män tycker mer om än att få använda pekpinnen och berätta sin sanning :)
Vart står det att en säljare måste uppge vilka ogräs som finns i trädgården? Och återigen, vad din subjektiva åsikt är gällande parkslide spelar ju ingen roll för en domstol.

Nu är jag fem år äldre än dig så jag vet inte om jag anser mig vara medelålders men jag oavsett hur gammal/ung jag är så hävdar jag fortfarande att yngre husköpare gärna vill hitta syndabockar till det mesta som behöver åtgärdas på ett hus.

Gud hjälpe mig den dagen jag behöver sälja kåken om utvecklingen fortsätter såhär. Jag kan förstå att det friskrivningsklausuler ökar.

• Gilla
  • Älska
Peonies och 11 till
  • Laddar…
Det är din åsikt att det är ”ett stort problem som drastiskt sänker fastighetens värde” det är inte en generell sanning. Faktum är att det är segt att bli av med den. Men det är inte ett stort problem. Den orsakar inte stor skada om man inte låter den vara.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Så alla som har hus vet vad Parkslide är ?
Vissa kanske tror att de är en ful växt å bara tar bort dom för dom vill inte ha en ful växt i rabatten??.
Jag jobbar på ett företag som tar emot stora mängder trädgårdsavfall och jag kan säga dig att många inte har en aning om vilka växter som växer i deras trädgårdar. Vi får in en hel del parkslide ihop med annat ris.

• Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Måste en mäklare informera om parkslide? | Byggahus.se

• Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Tobzter
M Maledictus skrev:
Jag jobbar på ett företag som tar emot stora mängder trädgårdsavfall och jag kan säga dig att många inte har en aning om vilka växter som växer i deras trädgårdar. Vi får in en hel del parkslide ihop med annat ris.
De är väl de ja försöker säga. Alla vet inte va de är för växt.. Hade ja inte hängt här så skulle ja inte haft en anning om va de är
Har detta på min tomt .långt från huset.
Men inget ja bryr mig om rycker bort dom lite då då.

• Gilla
Heij83 och 4 till
  • Laddar…
Nej alla vet inte vad det är för växt, men sedan 2018 borde i alla fall mäklare känna till den eftersom Mäklarsamfundet skickade ut en skrift om växten och dess problem till sina medlemmar.

• Gilla
khg och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Kirskål, maskrosor, brännässlor och lite annat som jag inte kan namnet på.
De tre växterna du nämner går iaf att äta, så alla ser inte dem som ogräs..

Sen så kanske det egentligen fanns flera gånger mer av dessa typer av ogräs, men det mesta blivit bortrensat?

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Du kan äta parkslide också.

• Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.