145 667 läst ·
513 svar
146k läst
513 svar
Visst är det parkslide?
Då har du nog sett bestånd som får vara ifred. De är inte svåra att göra något åt.KristinaRT skrev:
Det finns delade meningar och det är tydligt att du inte tycker det är ett problem.
För många andra, inkl mig själv, är parkslide i trädgården något jag inte är beredd att chansa med och skulle aldrig köpa ett hus där det finns parkslide. Jag har sett hur den växer, hur den kan ta över och begränsa möjligheter i en trädgård, det är inte en risk jag någonsin skulle ta.
Det varierar. Vissa använder helt galna metoder. Men i allmänhet beror det på att de inte får stora resultat direkt, det medför någon typ av panikreaktion. Den är inte svår att bli av med, men det går inte på några veckor.
Husägare
· Skärgården
· 38 inlägg
Jag syftade på den officiella klassificeringen enligt EU. Och som du själv skriver/länkar finns inget förbud ens mot nyplantering. Det finns massor av växter som kan avrådas från att planteras. Enligt https://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/skog/vart-arbete/invasiva-arter-djur-och-vaxter-som-ingen-vill-ha#:~:text=För att en främmande art,fiender som håller dem tillbaka.E schmeeelin skrev:Att den är invasiv är det inget snack om. Att den inte finns i EU-förordning nr 1143/2014) stämmer dock, om det är det du menar.
Urklipp från Naturvårdsverket:
Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)) men eftersom den är mycket invasiv rekommenderar Naturvårdsverket att man avstår från att plantera den och försöker förhindra att den sprider sig om man har den på sin mark.
Den listas också som "invasiv art" av kommunen vi bor i.
"I Sverige finns nära 1 500 främmande arter och av dem räknas cirka 380 som invasiva."
Det är ju inte görbart för en säljare att inventera sin trädgård för alla dessa. Var ska man dra gränsen? Du drar den kanske vid Parkslide, någon annan drar den vid alla de andra växter som nämnts i tråden.
Er säljare verkar ha bekämpat beståndet på trädgården så gott det går. Om det kan klassas som att medvetet dölja ett fel vet jag inte. Skulle som tidigare nämnts i tråden vara intressant med ett rättsligt avgörande. Dock vore det en katastrof ifall man som säljare skulle vara juridiskt ansvarig för alla eventuella invasiva arter som befiner sig på sin trädgård. Märk väl att det även finns djurarter på naturskyddsföreningens lista. Ska man som säljare då kunna hållas ansvarig ifall en köpare upptäcker dessa på tomten?
Redigerat:
Problemet här är ju att (eller om) säljaren dolt det avsiktligt, inte att han inte vetat vad som växer på tomten. Självklart kan man inte begära av gemene man att de ska kunna alla invasiva arter, däremot tycker jag att man kan begära att köparen får ta del av info om den man faktiskt känner till.F Mik_Ljung skrev:Jag syftade på den officiella klassificeringen enligt EU. Och som du själv skriver/länkar finns inget förbud ens mot nyplantering. Det finns massor av växter som kan avrådas från att planteras. Enligt [länk] att en främmande art,fiender som håller dem tillbaka.
"I Sverige finns nära 1 500 främmande arter och av dem räknas cirka 380 som invasiva."
Det är ju inte görbart för en säljare att inventera sin trädgård för alla dessa. Var ska man dra gränsen? Du drar den kanske vid Parkslide, någon annan drar den vid alla de andra växter som nämnts i tråden.
Er säljare verkar ha bekämpat beståndet på trädgården så gott det går. Om det kan klassas som att medvetet dölja ett fel vet jag inte. Skulle som tidigare nämnts i tråden vara intressant med ett rättsligt avgörande. Dock vore det en katastrof ifall man som säljare skulle vara juridiskt ansvarig för alla eventuella invasiva arter som befiner sig på sin trädgård. Märk väl att det även finns djurarter på naturskyddsföreningens lista. Ska man som säljare då kunna hållas ansvarig ifall en köpare upptäcker dessa på tomten?
Ja, med största sannolikhet har de bara plockat vad de själva anser vara ogräs..E schmeeelin skrev:
Precis som alla andra som säljer sitt hus lägger de lite extra tid på att plocka ogräs i rabatten innan visning..
Inget konstigt alls.
Att det kan ta år att bli av med parkslide skulle jag nog anse gör att den får klassas som just svårt att bli av med.D Daniel 109 skrev:
Jag brukar inte gilla att säga att folk har fel, åtminstone inte när det handlar om åsikter, men i det här fallet tycker jag att du har just fel. Det finns så många som besvarar dina påståenden om att parkslide inte är ett problem, beskriver hur de kämpar och misslyckas, länkar till artiklar om hur växten tränger undan andra växter, sprider sig i gräsmattor, hur rötterna tränger in i husgrunder och rörsystem, och allt de får tillbaka från dig är "den är inte ett problem". Aldrig har jag sett dig ha några egentliga argument för varför den inte skulle vara ett problem, eller tips om enkla åtgärder för att bli av med den. Bara ständigt detta "inget problem".
Folks förklaringar och beskrivningar om att parkslide visst är ett problem biter inte på dig. Ironiskt nog lika lite som diverse åtgärder biter på parksliden.
Men för all del, jag kan ju ha missat när du beskrivit de enkla åtgärderna som husägare och kommuner missat, så kan du beskriva hur du skulle bli av med den? Och "plocka skotten varannan vecka" är ingen enkel lösning mot ett redan etablerat bestånd, det kommer ta år, precis som alla andra åtgärder alla vi andra känner till. Vad är din hemlighet?
Eftersom det börjar bli vanligare att frågan om Parkslide finns med i mäklarnas frågeformulär kan man nog utgå från att det har en negativ påverkan på värdet på en fastighet om svaret på frågan är jakande.D Daniel 109 skrev:
TS: Finns den frågan med på ert objekt?
Innan fotografering, innan visning, innan flera besök vi gjorde efter köpet, och innan flytt. Jag tycker att det är konstigt. Ska tilläggas att det fanns gott om annat ogräs och döda växtdelar vid våra senare besök och inflytt.Violina skrev:
Eller så brukade de bara rensa ogräset mer noga än ni gör?E schmeeelin skrev: