Var hemma hos min mor och skulle byta säkring, då vissa eluttag och lamputtag inte fungerar. Dock visade det sig att säkringen var hel och i ett av rummen som den avsäkrar så funkar elen: Provade att skruva ur säkringen och kollade belysningen i det rummet. Det verkar som att vissa lamputtag och eluttag är seriekopplade och att det har gått av någonstans i den slingan. Är det vanligt att det förekommer både serie- och parallellkoppling på detta sätt? Vad skulle det kunna kosta att få detta fixat tro?

Inte så troligt att det gått av mitt i ett rör.
Möjligen lossat i en dosa eller i ett uttag om det är vidarekopplat.
Är det ett gammalt hur med tjärkabel? eller är det plastisolering?
Vad det kostar är omöjligt att säga, men en till två timmar för en elektriker känns som en hygglig gissning.
Så tja runt en tusenlapp.

Öppna alla dosor eluttag och kolla att inte en kabel har lossnat. Varför den nu skulle ha gjort det. Men kolla ändå.

Kanske gått en huvudsäkring...

• Gilla
Irri77
  • Laddar…
el_richard skrev:
Kanske gått en huvudsäkring...
Tror också på att en huvudsäkring har gått. Titta vid er elmätare, där finns tre säkringar. Om alla ser hela ut så mät ändå, kan du inte mäta så byt alla tre.

Tack för alla svar! Jag läste om en annan där kabel hade lossnat i dosan så att det blivit så här. Lätt att kolla.
Förstår inte riktigt detta med huvudsäkring. Är det inte en huvudsäkring per fas? Den propp jag drog ur borde gälla en fas? När jag drog ur proppen så funkade inte lamputtag och eluttag i ett antal rum. Satte jag i proppen igen, så funkade belysningen + eluttag i ett av dessa rum. Kanske kan bli lite märkliga effekter med trasig huvudsäkring?Kablarna är inte tjärade, huset är från 1967. Har varit med om tjärade kablar och papper och linne och det är superkänsligt :(.

Jag öppnade skåpet och tog en titt på huvudsäkringarna och de såg hela ut, men kan vara värt att byta för att se om det hjälper. Det är väl samma storlek som ordinarie?

Hur kan du veta att den propp som du tog ut går till dom uttag som inte fungerar???

Om du flyttar varje säkring med samma amperetal ett steg, så ser du om felet har flyttat sig, har det gjort det så har du en trasig säkring i den centralen.
Ett litet tips om du inte har någon dimmer eller spänningsprovare i närheten.

Salle

elmont skrev:
Hur kan du veta att den propp som du tog ut går till dom uttag som inte fungerar???
Farsan markerade upp vilka rum som respektive propp kontrollerar, men det kan ju vara fel förstås.

Om du inte har någon dimmer........
I mitt förra inlägg menar jag ju summer, undrar om telefonen hör lika dåligt som den skriver, när den ska ändra mina ord hela tiden ;-)

Salle60 skrev:
Om du flyttar varje säkring med samma amperetal ett steg, så ser du om felet har flyttat sig, har det gjort det så har du en trasig säkring i den centralen.
Ett litet tips om du inte har någon dimmer eller spänningsprovare i närheten.

Salle
Bra tips! En säkring kan vara trasig utan att det syns, det är inte alls ovanligt.

Det där med huvudsäkring. Det ger skumma effekter om en huvudsäkring går.

Visserligen bryts ju då ett antal grupper som matas av den fasen. Men om det finns apparater som är kopplade till flera faser (elradiatorer, elpanna, motorer owv.) så kan det gå ström bakvägen genom en sådan apparat och mata den brutna fasen. Det blir givetvis inte full spänning, och spänningen kommer att variera med vilken belastning som kopplas in. Så en lampa som drivs bakvägen på det här sättet kommer att lysa svagare. Moderna LE lampor och LED, kan troligen lysa ganska opåverkade av dålig spänning, det kan kompenseras av elektroniken i lampan.

I det här fallet låter det inte som en huvudsäkring tycker jag. Men för säkerhetsskull kanske du skall testa med att koppla in en lampa som fungerar på den misstänkta gruppen, i ett av uttagen som inte fungerar, eller tvärtom.

Väldigt ofta är det så att en och samma säkring går till uttag i ett rum och belysning i rummet bredvid. Tanken med det är att om en säkring går ska inte ett helt rum bli strömlöst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.