Hej,
Har ett gäng SD-304 PG2 Wireless Shock and Contact detector.
Dessa är inställda på känsligaste inställningen och monterade på mina fönster.
Det krävs en riktigt hård smäll på rutan för att dessa ska triggas och det har fungerat bra i ett par månader.
Ökar jag känsligheten så triggas dessa inte av den hårdaste smällen som jag vågar ge innan rutan går sönder. Jag antog att känsligaste inställningen var den bästa för då får man larm redan när någon försöker krossa rutan.
Idag fick jag dock ett larm om "inbrott" på dotterns rum. Ingen var hemma så jag slängde mig i bilen och körde hem. Förväntade mig ett trasigt fönster och stulna saker men allt var som tur är i sin ordning. Pulsen var verkligen uppe på max. Jag hade polisen i luren medan jag passerade huset och kollade rutan. Gick inte rätt in på tomten för att inte riskera att eventuella tjuvar skulle överfalla mig.
Kände mig lagom dum när jag fick säga att det bara var ett falsklarm.
Jag testade att trigga larmet på nytt genom att slå på fönstret. Även då krävdes riktigt hårda smällar för att sensorn skulle aktiveras.
Har nu bara två teorier:
1. En stor fågel flög in i rutan med en jäkla fart.
2. Någon försökte krossa rutan men blev skrämd av larmet.
Tittade noga på fönstret som är lite smutsigt och kunde inte se några märken efter någon fågel eller smäll. Så vad tror ni? Vad kan ha triggat sensorn? En boll eller annat är så gott som uteslutet då det inte finns möjlighet till bollspel utanför detta fönster.
Har någon SD-304 som har falsklarmat någon gång? Inte så kul med hjärtinfarkter så vill gärna undvika framtida falsklarm samtidigt som jag behåller säkerheten så hög som möjligt.
Sen har jag en fråga till om en inställning på dessa.
Vad menas med "Accumulated" Går att välja Enable eller Disable.
Instruktionsboken säger bara följande:
Define whether Accumulation mode, when configuring from the panel, is Enabled or Disabled.
Optional settings: Enabled or Disabled (default).
Note: When Accumulation is enabled, the power of impact will still indicate the strength of a single knock, therefore, it is recommended to
disable this parameter while the Threshold is tested and to enable the Accumulation mode only after setting the Threshold.
Vad exakt gör denna inställningen?
Manual:
http://www.elkotek.no/sys/common/Se..._PG2_Installer_Guide_English_D-304286 (1).pdf