268 232 läst ·
859 svar
268k läst
859 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Vad får man ut på porten? Är det så bra att det kan vara motiverat att sälja den gamla och köpa ny?
Verkar som att Powermax fungerar men Powermaster är inte ok (idag)
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,13970.0.html
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,13970.0.html
Vad sa du till kundservice på securitywarehouse för att få din gsm modul utbytt???rockthelobster skrev:Det löste sig!
Efter ett varv i kundtjänst kom de fram till att GSM-modulen behövde bytas, så jag skickade tillbaka den och fick en ny. Det hjälpte inte. Då tyckte nästa kille att panelen behövde bytas, men han hade några saker till han ville kolla. Det löste sig genom att jag justerade inställningarna:
2: GSM/GPRS/SMS -> GMS REPORT ->enable
2: GSM/GPRS/SMS -> SMSREPORT ->enable
2: GSM/GPRS/SMS -> SIM PIN CODE -> blankade helt (eftar att ha avvaktiverat den i en telefon)
2: GSM/GPRS/SMS -> NETWORK ROAMING -> enable
2: GSM/GPRS/SMS -> GPRS ALWAYS ON -> enable
2: GSM/GPRS/SMS -> GMS KEEP ALIVE -> disable
Jag vet inte vilken av dessa det var det hängde på, men jag hade läst manualen 20 gånger och inte haft dem exakt så. I vilket fall är jag nöjd att det funkar nu. Nästa utmaning blir att försöka koppla ihop den med en Vera lite.
Min vägrar dom byta ut... trots att den ej funkar.
Tacksam för svar.
Har nog samma problem som Patteras verkar det som. Köpte ett komplett färdigkonfigurerat Powermaster från en svensk återförsäljare, allt fungerar perfekt utom just att styra med SMS, det blir ingen respons. Har knappat igenom alla inställningar, hittar inget galet. Får SMS och bild från kamerasensorer mm om jag triggar larm men det blir ingen respons alls. Har testat alla möjliga (och omöjliga) kombinationer av text för att styra, inklusive användar och installatörskoder mm.
Gissar att felet sitter i GSM-enheten...
Gissar att felet sitter i GSM-enheten...
Jag gjorde en lång lista på alla olika alternativ jag hade testat.Patteras skrev:
1) olika simkort
2) raderat alla kontakter från simkort.
3) bekräftat att simkorten fungerar i en annan telefon, inte bara på 3g, utan även 2G som är det modulen använder.
4) bekräftade att jag aldrig plockat ut gsmmoduen utan att ha all ström frånkopplad.
etc etc, jagj skrev om det tidigare.
Därefter kopplade de mig vidare till visonics support där jag bekräftade samma lista och då rekomenderade de att den skulle bytas.
Jag tror även jag skrev innan att jag misstänker att den första modulen mycket väl kan ha funkat. Ersättaren fungerade nämligen inte, men när jag talade med supporten igen så ändrade jag inställningarna enligt ovan och då fungerade det.
Däremot har jag fortfarande inte hittat något sätt som låter trovärdigt att koppla ihop PM10 med en vera lite för att integreras med hemautomaticering. Kan vara att den nyare versionen av PM10 som stödjer powerlink3 kan integreras. Jag ska istället försöka installera min PM10 på sommarstället och uppgradera till en PM30 och då garanterat kunna koppla in den. Men det är en annan historia.
Hoppas du får igång ditt larm.
/R
Har problemet att jag inte kan aktivera/avaktivera larmet via SMS. Det funkar att skicka Statusfråga via SMS och larmet svarar så larmet kan uppenbarligen ta emot och sända SMS, men ICKE att det går att styra larmet. Har ett felmeddelande när jag kör Diagnos för GSM kommunikationen som lyder "IP inte definierad". Kan det hänga ihop på något sätt?
Skriver du rätt kommandon? "IP inte definerad" behöver du inte bekymra dig om när det gäller sms styrningen. Får du status sms så ska övrigt fungera. Jag larmar på med kommando "Home" eller "Away" följt av mellanslag och kod. Inga partitioner aktiverade. Har du aktiverat partitioner så måste du även ange vilken partition du larmar på/av. Lycka till 
Kommandona jag använder ärrodak skrev:Skriver du rätt kommandon? "IP inte definerad" behöver du inte bekymra dig om när det gäller sms styrningen. Får du status sms så ska övrigt fungera. Jag larmar på med kommando "Home" eller "Away" följt av mellanslag och kod. Inga partitioner aktiverade. Har du aktiverat partitioner så måste du även ange vilken partition du larmar på/av. Lycka till![]()
"da ####" för att deaktivera
"aw ####" föra att aktivera
där #### är min pinkod.
/R
Mina problem med PM10 fortsätter. Jag köpte till en Tower pg2 för att ha som PIR utomhus. Det jag skulle vilja ha är:
Vid DISARM, ska den inte ge ett pip ifrån sig, jag rör mig ju själv i trädgården.
vid HOME, när jag är på ovanvåningen vill jag att den piper lite försiktigt, eller åtminstånde skickar ett SMS
vis AWAY will jag att den skickar SMS så jag kan kolla kameran, men inte att den drar igång hela larmet om grannungen hämtar sin fotboll.
Jag får inte till det, hur jag än meckar med inställningarna. Det finns en zone som heter "18 Outdoor, men det specificeras ingenstans vad det innebär. Larmet börjar i vilket fall tjuta, och med 24 hour silent tjuter den även när det är avlarmat. Någon som har något bra förslag?
/R
Vid DISARM, ska den inte ge ett pip ifrån sig, jag rör mig ju själv i trädgården.
vid HOME, när jag är på ovanvåningen vill jag att den piper lite försiktigt, eller åtminstånde skickar ett SMS
vis AWAY will jag att den skickar SMS så jag kan kolla kameran, men inte att den drar igång hela larmet om grannungen hämtar sin fotboll.
Jag får inte till det, hur jag än meckar med inställningarna. Det finns en zone som heter "18 Outdoor, men det specificeras ingenstans vad det innebär. Larmet börjar i vilket fall tjuta, och med 24 hour silent tjuter den även när det är avlarmat. Någon som har något bra förslag?
/R
Har köpt av Protexus i Sverige, de skickar en ny tillsammans med en returbiljett för den gamla. Det är smidigt.
Mycket billigare på securitywarehouse ? Spikade i taket i garaget så brandvarnaren lossnade och drog i backen. Det skramlar friskt ifrån den så jag behöver nog en ny.
Mycket billigare på securitywarehouse ? Spikade i taket i garaget så brandvarnaren lossnade och drog i backen. Det skramlar friskt ifrån den så jag behöver nog en ny.