snej81 skrev:
Någon som har en rörelsedetektor i kallgarage? Har kikat på de vanligaste, bland annat TOWER-30AM PG2 men verkar enbart vara anpassad för varmgarage/uterum.

Är ute efter något som kan övervaka kallgarage på ca 25kvm, helt utan fönster. Har funderat på magnetkontakt med men det funkar inte på den typen av garageport som jag har.
Jag kör med en vanlig rörelsedetektor till mitt stall som står tomt och ouppvärmt. Inga problem med falsklarm eller driftstörningar i alla fall. Får väl hoppas att den larmar även fast det är kallt.

beldin_ skrev:
Har nu kört larmet några år och det fungerar bra förutom på en punkt.

Vad jag noterat är att enheten slutar svara på SMS efter ca en månad i drift. Antar att han då inte skickar mig ett SMS heller om larmet skulle gå men har inte verifierat detta. Får iaf inget svar om jag skickar en status förfrågan till den. Går man bara in i master menyn och ur den en gång så startar enheten om och det börjar fungera igen.

Är detta något ni andra också har uppleft eller hittat lösning på?
Jag har för mig att det finns någon form av "keep-alive"-inställning som man kan sätta vilket gör att larmet kopplar upp sig då och då. Kanske är något sådant som du kan testa.

Har haft mitt system i 1 år ca och har inte haft något problem med att centralen slutar svara på status SMS. Jag har dock senaste versionen, kan ju vara så att denna ``keep-alive´´ inställning är satt PÅ som standard i nyare versioner.

Grymt nöjd med mitt Powermaster 10, super stabilt och driftsäkert, inte några problem öht.

Jag har inte heller den funktionen aktiverad men på problembeskrivning lät det som en sak att kika på. Kan ju variera mellan olika abonnemang kanske.

Har inte kollat på hur medföljande Key fob funkar.

Tänkte höra lite här innan jag kollar manualen.
Ska ha en person som ska kunna larma av via en trådlös kodpanel. Sedan kunna larma på via kodpanelen också men det är väl inga problem?

Suhagg skrev:
Har inte kollat på hur medföljande Key fob funkar.

Tänkte höra lite här innan jag kollar manualen.
Ska ha en person som ska kunna larma av via en trådlös kodpanel. Sedan kunna larma på via kodpanelen också men det är väl inga problem?
Det är inga problem.

• Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Känner mig grymt korkad.

Tänker så här. Lägger till en ny användarkod för jag vill låta en person använda en tagg. Då loggas det separat och jag kan bevisa att den används av just denna person.

Går in på user settings med koden till denna nya användare. Väljer att lägga till en tag enligt nedan.

Trycker OK och Håller upp den mot huvudkontrollpanelen men inget händer, är jag korkad? Vad missar jag?

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behöver inte tilldelningen av taggen göras med admin-koden? Tror inte en "vanlig" användare kan lägga till en tagg.

pezlin skrev:
Behöver inte tilldelningen av taggen göras med admin-koden? Tror inte en "vanlig" användare kan lägga till en tagg.
Provade med installerkod och sedan gick jag in under user settings och lägger till tagg. Inget händer när jag har taggen emot kontrollpanelen.

beldin_ skrev:
Har nu kört larmet några år och det fungerar bra förutom på en punkt.

Vad jag noterat är att enheten slutar svara på SMS efter ca en månad i drift. Antar att han då inte skickar mig ett SMS heller om larmet skulle gå men har inte verifierat detta. Får iaf inget svar om jag skickar en status förfrågan till den. Går man bara in i master menyn och ur den en gång så startar enheten om och det börjar fungera igen.

Är detta något ni andra också har uppleft eller hittat lösning på?
Nu har det hänt mig med.
Helt plötsligt så funkar det inte att larma av eller på med sms kommandon längre o inte svarar den på status sms heller.
Jag har haft en lustig funktion på mitt larm enda sen jag fick det att den skickar nått autotest larm till mobilerna ibland o det verkar som att den gör det lite sporadiskt beroende på om jag har fått sms på länge eller använt sms funktionen på länge( har letat överallt i menyerna efter denna funktion men inte hittat den så jag har låtit den vara då det känns rätt skönt att den testar ibland).
Fick autotest larmet senast för några dagar sen.
Men nu funkar inte sms helt plötsligt.
Får leta efter keep alive funktionen o sen kanske testa o starta om huvudenheten,

Jag har fått för mig att om SMS funktionen inte funkat för tillfället har det funkat att bläddra runt ett varv med "info/ok" knappen till höger under displayen. Typ kolla om nåt fel lagrats i minnet. Ofta har där då legat ett fel som har med mobilnätet att göra.

Vad gäller "auto test" så tror jag det är 28 dagar som gäller, alltså 28 dagar efter det att du skickade eller fick SMS senast.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Dizzy84 skrev:
Jag har fått för mig att om SMS funktionen inte funkat för tillfället har det funkat att bläddra runt ett varv med "info/ok" knappen till höger under displayen. Typ kolla om nåt fel lagrats i minnet. Ofta har där då legat ett fel som har med mobilnätet att göra.

Vad gäller "auto test" så tror jag det är 28 dagar som gäller, alltså 28 dagar efter det att du skickade eller fick SMS senast.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Ja det kanske kan vara så att det är 28 dagar.

Jag löste problemet genom att starta om enheten (logga in och ut), så vi får se hur länge det funkar nu.

Nu har jag haft mitt första strul efter några års drift.

Hade ett larm som gick hemma men fick inget samtal till mobilen.
Antog att det var slut på kontantkortet men allt ok.
Inga felmeddelanden i larmet heller.

Gick in på någon slags diagnostik och klickade in på GSM enheten. Då stod den bara och tänkte och inget hände.
Tog ur sim kortet och provade i en mobil. Allt ok.
Satt tillbaka men det funkade fortfarande inte.
Bröt strömmen samt batteriet till larmet. Startade upp och då funkade allt ok.

Suhagg skrev:

Gick in på någon slags diagnostik och klickade in på GSM enheten. Då stod den bara och tänkte och inget hände.

Det har hänt mig en gång oxå.

Himla tur att de löser sig enkelt.

RilleRock
Suhagg skrev:

Den behövde lite kärlek och omtanke :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.