P
F fribygg skrev:
Att det är viktigt att avveckla skärmen i tid är ju oxå välkänt.
Du skrev nått om att gran underifrån med löv är att be om trubbel, och det tycker inte jag efter min fars lyckade försök med kronobergsmetoden.
Ja och då menade jag naturligtvis när granen har vuxit upp till åldern av ca 2 gallring..
Och skärmen står kvar..

var jag otydlig så ursäkta.
Men jag trodde vi diskuterade som skrivet blädning eller iallafall vuxen skog och inte en föryngringsmetod..
Men jag tar på mig det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
i och med att jordbrukarna blir mer och mer hobbybrukare och i stort sätt får betala för att få vara bonde... Så borde det finnas mycket åkermark framöver som kan bli skogsmark... dock uppstår andra nackdelar då... Men det finns å andra sidan en massa skyddad skog som går att omvärdera... Vilket säkert kommer att ske så fort sveaskogs egna virkesförråd börjar att minska radikalt..
Jag vet inte hur mycket jordbruks och betesmark som omvandlades till skog eller energiskog under omställning - 90 men helt klart har sämre marker återgått till skogsmark de senaste 30 åren. Jag misstänker att det är betydligt större ytor som tagits bort som produktiv skogsmark med alla naturreservat och de nya väg och järnvägsdragningar som gjorts under samma tid.
Jag tror att virkespriserna om 7 år är i nivå med dagens, eller högre.
 
Maskintok skrev:
i och med att jordbrukarna blir mer och mer hobbybrukare och i stort sätt får betala för att få vara bonde... Så borde det finnas mycket åkermark framöver som kan bli skogsmark... dock uppstår andra nackdelar då... Men det finns å andra sidan en massa skyddad skog som går att omvärdera... Vilket säkert kommer att ske så fort sveaskogs egna virkesförråd börjar att minska radikalt..
Tänker du dig att folk skall sluta äta i framtiden?
 
  • Haha
mickewest
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag vet inte hur mycket jordbruks och betesmark som omvandlades till skog eller energiskog under omställning - 90 men helt klart har sämre marker återgått till skogsmark de senaste 30 åren. Jag misstänker att det är betydligt större ytor som tagits bort som produktiv skogsmark med alla naturreservat och de nya väg och järnvägsdragningar som gjorts under samma tid.
Jag tror att virkespriserna om 7 år är i nivå med dagens, eller högre.
Jag misstänker att bolagen håller lågt pris tills dess att öst inte vill leverera för det priset som de får idag.... Och att kvaliteten börjar dala..
Eller att övriga marknader här hemma börjar köpa.. Då kommer de att öka sin prislista..
Men det dröjer nog runt 10 år..
 
P
H heimlaga skrev:
Tänker du dig att folk skall sluta äta i framtiden?
Nä och det var en av de nackdelar jag avsåg.
Men samtidigt så äter inte folk så mycket av det inhemska idag.. Utan all globaliseringen har gjort att importen är viktigare än den inhemska produktionen...
 
P
J JPW skrev:
Nu är det sannolikt mycket högre virkespriser på gång, och det eftersom en bokstavstroende tolkning av artdirektivet nu kommer att kunna stoppa alla avverkningar. Se nedan från Skogsstyrelsen:

[länk]
fascinerande... Då Skogsstyrelsen fått på tafsen när de stoppat avverkningar pga och med stöd av artdatadirektivet...
Detta har inte domstolarna godkänt när detta prövades... sist prövades detta i HD och då förlorade Skogsstyrelsen sin rätt att neka ersättning... Så vi får se..
Jag tror dock att detta nu kommer skrämma skogsägare och då blir det ett överflöd på virke framöver.... Så virke kan bli billigare... även för bolag att köpa..
 
Maskintok skrev:
Nä och det var en av de nackdelar jag avsåg.
Men samtidigt så äter inte folk så mycket av det inhemska idag.. Utan all globaliseringen har gjort att importen är viktigare än den inhemska produktionen...
Med tanke på hur osäker tillgången på importvaror har blivit borde vi kontinuerligt ligga med åtminstone tre års mat åt hela befolkningen i beredskapslager om vi skall kunna förlita oss på import i framtiden.
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Med tanke på hur osäker tillgången på importvaror har blivit borde vi kontinuerligt ligga med åtminstone tre års mat åt hela befolkningen i beredskapslager om vi skall kunna förlita oss på import i framtiden.
Finns inga såna möjligheter i från dagens lantbruk.. Och skall man sedan kolla på den ekologiska odlingen så är det större areal men mindre avkastning...
Den självförsörjande eran är över..
 
Maskintok skrev:
Finns inga såna möjligheter i från dagens lantbruk.. Och skall man sedan kolla på den ekologiska odlingen så är det större areal men mindre avkastning...
Den självförsörjande eran är över..
Full självförsörjning är historia sedan 500 år men redan om man kan vara självförsörjande på låt oss säga tre fjärdedelar av kalorierna så som Finland är så har man betydligt bättre chanser att få köpa återstoden än om man måste köpa alt.
 
P
H heimlaga skrev:
Full självförsörjning är historia sedan 500 år men redan om man kan vara självförsörjande på låt oss säga tre fjärdedelar av kalorierna så som Finland är så har man betydligt bättre chanser att få köpa återstoden än om man måste köpa alt.
Finland är inte av samma kaliber som oss här i Sverige att vara en del av den globala kaos situationen som råder..

krävs en del för att jordbrukarna skall kunna ordna med inhemska produkter och odlingar för försörjning...
 
Även virke är en handelsvara liksom el. Brinner skogarna i Kanada behöver de virke någon annanstans ifrån.

Det kommer snart inte finnas virke att bygga med, i klimatförändringarna spår.

Priserna kommer skena och allt kommer avverkas även skyddade skogar.

Game over.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Även virke är en handelsvara liksom el. Brinner skogarna i Kanada behöver de virke någon annanstans ifrån.

Det kommer snart inte finnas virke att bygga med, i klimatförändringarna spår.

Priserna kommer skena och allt kommer avverkas även skyddade skogar.

Game over.
Det kan ju bli så att andra mtrl tar marknadsandelar, stålreglar, compositfasader och underlagsduk till tak om priserna för de traditionella mtrl blir för höga
 
Maskintok skrev:
Nja efter alla dessa år så kan jag detta redan.
Och nu är det inte frågan om en föryngringsmetod eller att avlägsna björkarna när granarna kommit upp.. Utan det är inte blädning eller plockhuggning..
Det är avveckling av björkskärm som det beskriver.. Så det är en föryngringsmetod och inte en skogsbrukande metod för hyggesfri utveckling av ett redan befintligt bestånd av skiktad skog..

Varför kan inte pionjärarter bilda en fullskiktad skog?

De tävlar emot ljuset och piskar sönder sin omgivning.

De har inget utrymme för sin art i botten.
Medans granen som inte är en pionjärart, kommer underifrån och växer där utrymme finns.. Men bara tills den når grenarna på lövträden sedan blir det piska av från dessa..

tall måste ha en skada i marktäcket för att komma ner i mineraljorden.. den kan inte växa i mossan som granen..

Björk blir inte ofta upp emot 90 år i skogsbruket eller ens 100 år i orörd skog..
Den är för snabbväxande och har precis som de flesta pionjärarter.

Detta gäller även för al, asp, rönn m, fl..
Så i en fullskiktad skog kan du använda löv eller tall en gång.. Men då ska de vara höga och grova... Sedan skall du ha minst 3 skikt av gran innan du kan bläda...
Om man i en växande skog som inte är alltför sluten och skuggig tar bort vegetationstorvor fläckvis och sätter tall, får man den då att klara sig? I mager moig men gräsbevuxen mark verkar tall trots gräset ibland kunna gro som rena slyet.
 
Maskintok skrev:
i och med att jordbrukarna blir mer och mer hobbybrukare och i stort sätt får betala för att få vara bonde... Så borde det finnas mycket åkermark framöver som kan bli skogsmark... dock uppstår andra nackdelar då... Men det finns å andra sidan en massa skyddad skog som går att omvärdera... Vilket säkert kommer att ske så fort sveaskogs egna virkesförråd börjar att minska radikalt..
Om nu virkespriserna utvecklats mycket dåligt de senaste 20-30 år lär väl skogsodling också bli en hobby.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.