Det spelar ingen roll att du nu försöker blanda bort korten, du har felMaskintok skrev:
Skogsbruk kan lika gärna ske för att förse gården med ved och virke och behöver inte ske genom gallring eller hyggesbruk utan kan ske genom plockhuggning.
Jag driver hyggesbruk i liten skala men förstår inte varför du är så faktaresistent och inte kan inse att det finns andra sätt en de av industrin rekommenderade?
Det är du som skriver om konstant gallrande, jag skriver om plockhuggning vilket är nått helt annatMaskintok skrev:Vad är inte sant?
Om du har en skog, och gallrar den konstant så blir den till slut gles eller ett hygge, vad i detta är det du anser inte stämmer?
du kan inte jämföra skiktad skog med detta det förstår du?
Det är en helt annan sak än detta.
Och är inget som 90% av Sveriges skogsbruk kan bedriva.
Även då kommer du få välja till slut emellan glest eller hygge..
Nä inte alls.F fribygg skrev:
plockhuggning är en kombo mellan gallring och kallyta.
Du skriver att jag är faktaresistent..
intressant.. Varför har du då inte läst vad mats hagner eller t, ex SLU, Skogsstyrelsen nämner plockhuggning som?
när du plockar blåbär eller lingon då har du alla bär kvar på samma ris du nyss plockade?
Det är så du framställer brukandet...
Plockhuggning är en avverkningsmetod som kan löna sig på lång sikt - “Den har fallit i glömska men nu tar man fram den igen” | Åboland | svenska.yle.fi
https://svenska.yle.fi/artikel/2018...-som-kan-lona-sig-pa-lang-sikt-den-har-fallit
Här blandar man ihop korten.
Man förklarar plockhuggning..
Men tror det är blädning..
blädning.. vem har skapat detta uttryck och vem har forskat om dess metod?
vem har genom 25 år konstaterat att det krävs minst 3 skikt för att kunna blöda?
Lars på SLU...
Det är skillnad på morot och palsternacka..
https://svenska.yle.fi/artikel/2018...-som-kan-lona-sig-pa-lang-sikt-den-har-fallit
Här blandar man ihop korten.
Man förklarar plockhuggning..
Men tror det är blädning..
blädning.. vem har skapat detta uttryck och vem har forskat om dess metod?
vem har genom 25 år konstaterat att det krävs minst 3 skikt för att kunna blöda?
Lars på SLU...
Det är skillnad på morot och palsternacka..
lubeckmetoden är vanligt förekommande i dessa sammanhang..
ytterligare ett namn på försök till blädning.
Det som ställer till det med plockhuggning är att det inte är en definition av vad man egentligen gör... Och då öppnar upp till förvirring.
Vissa anser att det är hyggesfritt, andra att det är den äldre modellen med luckhugning/korridorhuggning..
Där man föryngrar skogen i ett schack mönster... Man hugger luckor på ca 50 x 50 m eller mer men aldrig mer än 0.5ha..
sedan så väntar man ca 10 år och gör samma sak igen i en annan ledd...
på detta sättet så föryngrar man skogen olika och med olika åldrar... Men det är inte blädning..
Ökat intresse för hyggesfritt skogsbruk – testas i Bräcke - P4 Jämtland | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/artikel/7578439
Jag må ha glömt en del genom åren..
Men nog minns jag min utbildning och min arbetslivserfarenhet allt...
Sedan att man inte gillar trakthyggesbruket eller svensk skogsbruk istort är en annan sak... Man gör som man vill i sin egen skog.. Så länge man följer skogsvårdslagen..
ytterligare ett namn på försök till blädning.
Det som ställer till det med plockhuggning är att det inte är en definition av vad man egentligen gör... Och då öppnar upp till förvirring.
Vissa anser att det är hyggesfritt, andra att det är den äldre modellen med luckhugning/korridorhuggning..
Där man föryngrar skogen i ett schack mönster... Man hugger luckor på ca 50 x 50 m eller mer men aldrig mer än 0.5ha..
sedan så väntar man ca 10 år och gör samma sak igen i en annan ledd...
på detta sättet så föryngrar man skogen olika och med olika åldrar... Men det är inte blädning..
Ökat intresse för hyggesfritt skogsbruk – testas i Bräcke - P4 Jämtland | Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/artikel/7578439
Jag må ha glömt en del genom åren..
Men nog minns jag min utbildning och min arbetslivserfarenhet allt...
Sedan att man inte gillar trakthyggesbruket eller svensk skogsbruk istort är en annan sak... Man gör som man vill i sin egen skog.. Så länge man följer skogsvårdslagen..
Redigerat av moderator:
finns mycket att läsa i ämnet om man bara vill.
Jag trodde tvångsavverkningar var borttagna ur skogsvårdslagen.Maskintok skrev:har jag ej heller skrivit.
mats hagner myntade detta med plockhuggning och modellen stämmer dåligt.
vilket är bevisat.
avverkning är att kapa ner skog.
oavsett i vilken form.
Dock ger gallring och en ren föryngringsavverkning samma slutresultat.
glest bestånd som ett antal evighetsträd eller ett hygge.
Man kommer inte undan detta.
Då är det genom skiktad skog och blädning som även då leder till samma slutsats.
naturkultur metoden funkar inte utan att komma för nära lägsta antal skogskubik per ha och så bli ålagd en avverkning på återstående skog.. enligt skogsvårdslagen..
Du har väl läst tråden på skogsforum?
Sveriges tre trädslag..
Nä du kan fortfarande bli ålagd men det sker inte ofta precis.F FGLIN skrev:
Men detta är något som hänt här på 4 trakter nu.. Där har skogsägarna huggit sönder beståndet så pass att det inte längre är ett bestånd. detta är för att kunna avverka naturvärden för att inte skogen skulle bli skyddad.
Visst är det illa, men det är väl en konsekvens av att flaskhalsen finns i sågverkskapaciteten.Maskintok skrev:
Fler skogsägare som inte säljer under en viss nivå så blir väl uppköparna så småningom tvungna att krypa till korset till korset när de inte kan få tillräckligt med virke från egna skogar.
På senare år har det varit förmånliga villkor för dem som har skog med naturvärden som avsätts till reservat. Det finns ju också ett utbud av skogsfastigheter som säljs av äldre skogsägare eller deras arvingar så pengarna från reservatsbildningen kan investeras i annan skog. De och andra skogsägare kan sedan se fram emot att det minskade utbudet höjer priset på skogsråvaran eller åtminstone motverkar sjunkande realpriser.
Luckhuggning är knappast hyggesfritt utan många små hyggen.Maskintok skrev:lubeckmetoden är vanligt förekommande i dessa sammanhang..
ytterligare ett namn på försök till blädning.
Det som ställer till det med plockhuggning är att det inte är en definition av vad man egentligen gör... Och då öppnar upp till förvirring.
Vissa anser att det är hyggesfritt, andra att det är den äldre modellen med luckhugning/korridorhuggning..
Där man föryngrar skogen i ett schack mönster... Man hugger luckor på ca 50 x 50 m eller mer men aldrig mer än 0.5ha..
sedan så väntar man ca 10 år och gör samma sak igen i en annan ledd...
på detta sättet så föryngrar man skogen olika och med olika åldrar... Men det är inte blädning..
Ökat intresse för hyggesfritt skogsbruk – testas i Bräcke - P4 Jämtland | Sveriges Radio
[länk]
Jag må ha glömt en del genom åren..
Men nog minns jag min utbildning och min arbetslivserfarenhet allt...
Sedan att man inte gillar trakthyggesbruket eller svensk skogsbruk istort är en annan sak... Man gör som man vill i sin egen skog.. Så länge man följer skogsvårdslagen..
Om man vill bläda, och det vore ju bra om fler gjorde, då borde man väl kombinera det med gallring, kanske inte så hårt och systematisk som inför planerat framtida kalhygge men i varje fall ut dåliga träd och sådana som löper en uppenbar risk att självgallra som massa- el brännved, kombinerat med en lagom plockhuggning.
bläda kan du bara göra i fullskiktad granskog, det har vi inte mycket av i Sverige.F FGLIN skrev:Luckhuggning är knappast hyggesfritt utan många små hyggen.
Om man vill bläda, och det vore ju bra om fler gjorde, då borde man väl kombinera det med gallring, kanske inte så hårt och systematisk som inför planerat framtida kalhygge men i varje fall ut dåliga träd och sådana som löper en uppenbar risk att självgallra som massa- el brännved, kombinerat med en lagom plockhuggning.
Allt annat är gallring.
Och luckhuggning är en form av mild slutavverkning.
luckhuggning kan man även få fram genom plockhuggning eller annan gallringstyp man vill, inte heller måste de vara kala ytor eller planterade.
Det enda som har minskat i fjol och i år är gallring.. avverkningarna sker i samma takt som vanligt..F FGLIN skrev:Visst är det illa, men det är väl en konsekvens av att flaskhalsen finns i sågverkskapaciteten.
Fler skogsägare som inte säljer under en viss nivå så blir väl uppköparna så småningom tvungna att krypa till korset till korset när de inte kan få tillräckligt med virke från egna skogar.
På senare år har det varit förmånliga villkor för dem som har skog med naturvärden som avsätts till reservat. Det finns ju också ett utbud av skogsfastigheter som säljs av äldre skogsägare eller deras arvingar så pengarna från reservatsbildningen kan investeras i annan skog. De och andra skogsägare kan sedan se fram emot att det minskade utbudet höjer priset på skogsråvaran eller åtminstone motverkar sjunkande realpriser.
Och så länge bolagen har skog på eget att förädla så spelar det ingen roll om några väljer att inte sälja... andelen som måste sälja är högre...
Jag tror uppfattningen vad ett hygge är skiljer sig stort.F FGLIN skrev:Luckhuggning är knappast hyggesfritt utan många små hyggen.
Om man vill bläda, och det vore ju bra om fler gjorde, då borde man väl kombinera det med gallring, kanske inte så hårt och systematisk som inför planerat framtida kalhygge men i varje fall ut dåliga träd och sådana som löper en uppenbar risk att självgallra som massa- el brännved, kombinerat med en lagom plockhuggning.
För en privatperson som äger skog kanske 2-3 hektar är ett större hygge och som har väldigt liten ekologisk betydelse om den ligger mitt i skogen...
För ett skogsbolag kanske 20 hektar är ett större hygge.. eller vad det nu är .
Fundera på vem som jagas... skrämselbilderna från naturvårdsvännerna tas på bolagshyggen men det är små privatägare som jagas.
/ATW
Här märker jag att du inte förstår vad bläda och hur den skogen är...F FGLIN skrev:Luckhuggning är knappast hyggesfritt utan många små hyggen.
Om man vill bläda, och det vore ju bra om fler gjorde, då borde man väl kombinera det med gallring, kanske inte så hårt och systematisk som inför planerat framtida kalhygge men i varje fall ut dåliga träd och sådana som löper en uppenbar risk att självgallra som massa- el brännved, kombinerat med en lagom plockhuggning.
i en fullskiktad skog så blädar man.
dvs gallrar ur en stam ur varje skikt.
Men du kan aldrig ta bort en stam om inte en annan likvärdig finns för då har du ingen blädning skog längre.. Utan en 2 eller 3.skiktad skog...
det är här många snubblar..
För om man tar ner ett träd i det övre skiktet.. vad får du då kvar efter ett par gallringar?
Jo då har du ett lägre bestånd och det kommer att ta en lång tid innan du har nya träd i samma diameter och längd som dessa..
Detta är något som kallas för höggallring.
Då tar man ner höjden på beståndet.
Och lämnar ett klenare och kortare bestånd att växa... Så med tidens rand med ytterligare gallring så har man ett glest bestånd eller så gör man ett hygge..
antingen börjar man om med den glesa skogen och satsar på fullskiktat igen.
Eller så skapar man ett hygge och planterar ny skog och röjer fram ett bestånd efter ca 5-7 år..
För om man tar ner ett träd i det övre skiktet.. vad får du då kvar efter ett par gallringar?
Jo då har du ett lägre bestånd och det kommer att ta en lång tid innan du har nya träd i samma diameter och längd som dessa..
Detta är något som kallas för höggallring.
Då tar man ner höjden på beståndet.
Och lämnar ett klenare och kortare bestånd att växa... Så med tidens rand med ytterligare gallring så har man ett glest bestånd eller så gör man ett hygge..
antingen börjar man om med den glesa skogen och satsar på fullskiktat igen.
Eller så skapar man ett hygge och planterar ny skog och röjer fram ett bestånd efter ca 5-7 år..