P
F FGLIN skrev:
Om man i en växande skog som inte är alltför sluten och skuggig tar bort vegetationstorvor fläckvis och sätter tall, får man den då att klara sig? I mager moig men gräsbevuxen mark verkar tall trots gräset ibland kunna gro som rena slyet.
Nja det kan gå men det är inte som med granen.
tallen är känslig ända upp till första gallringsålder..

Men visst på sina håll duger det att ha kört med gamla band efter en traktor... 50.m därifrån så är allt dött...
 
P
F FGLIN skrev:
Om nu virkespriserna utvecklats mycket dåligt de senaste 20-30 år lär väl skogsodling också bli en hobby.
Det är en lite annan utveckling vi ser som gör att skogsbruket kan bli död verksamhet..
nämligen EU direktiv....
 
F fribygg skrev:
Det kan ju bli så att andra mtrl tar marknadsandelar, stålreglar, compositfasader och underlagsduk till tak om priserna för de traditionella mtrl blir för höga
Så kan det vara men utan träd och skog kommer planeten att haverera. Skogen binder och frigör fukt och reglerar på så vis det lokala klimatet.
 
P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så kan det vara men utan träd och skog kommer planeten att haverera. Skogen binder och frigör fukt och reglerar på så vis det lokala klimatet.
Och din lösning är?
 
Maskintok skrev:
Och din lösning är?
Finns knappast en lösning jag som individ kan presentera, så mkt självinsikt har jag.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så kan det vara men utan träd och skog kommer planeten att haverera. Skogen binder och frigör fukt och reglerar på så vis det lokala klimatet.
Det är knappast så att vårt land håller på att avskogas, det finns mycket mer skogskubik i dag än för 50, 100 eller 200 år sedan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så kan det vara men utan träd och skog kommer planeten att haverera. Skogen binder och frigör fukt och reglerar på så vis det lokala klimatet.
Javisst, men vår del av värden är full av skog, troligtvis mer än nånsin
 
P
F fribygg skrev:
Det är knappast så att vårt land håller på att avskogas, det finns mycket mer skogskubik i dag än för 50, 100 eller 200 år sedan
ju varmare det blir ju mer skog får vi..
 
Maskintok skrev:
ju varmare det blir ju mer skog får vi..
Okej, vilket exempel har du på detta?

Regnskogen är inte ett relevant exempel.
 
P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Okej, vilket exempel har du på detta?

Regnskogen är inte ett relevant exempel.
varje år har vi högre tillväxt samt att skogen hela tiden kryper mer norrut för varje år.
Och snart kommer våra fjäll att ännu en gång vara beklädda av skog..

Regnskogen?
Varför skulle jag bry mig om den i detta?
Jag lever och bor i Sverige... Vad som sker i Amazonas får stå för den befolkningen..
 
Maskintok skrev:
ju varmare det blir ju mer skog får vi..
Problemet just nu är ju främst klåfingriga byråkrater och politiker som inte förstår värdet av skogsbruk och levande landsbygd samt inte respekterar äganderätten. Skogen växer och avkastar sannolikt bättre om den sköts.
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
Maskintok skrev:
v
Regnskogen?
Varför skulle jag bry mig om den i detta?
Jag lever och bor i Sverige... Vad som sker i Amazonas får stå för den befolkningen..
Okej, jag tror inte träd bryr sig om landsgränser.
 
P
F fribygg skrev:
Problemet just nu är ju främst klåfingriga byråkrater och politiker som inte förstår värdet av skogsbruk och levande landsbygd samt inte respekterar äganderätten. Skogen växer och avkastar sannolikt bättre om den sköts.
precis.
Och tack vare trakthyggesbruket så har vi det minsta antalet av utrotningshotade arter som faktiskt är hotade.. de flesta är faktiskt i svenskt skogsbruk ökande i antal.
 
P
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Okej, jag tror inte träd bryr sig om landsgränser.
Nä men det går inte att föra debatt om vad som sker där med vad som sker här.
Eller ens vad som sker i USA..

vi har inte samma skogsbruk eller trädarter.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Okej, jag tror inte träd bryr sig om landsgränser.
Träd kan över huvud taget inte bry sig, att vi har skog som kan och bör brukas av sin ägare är helt klart, hur det är på andra håll i värden kan inte jag tillräckligt om för att uttala mig.

Ingen permanent lösning på cement krisen, inget ordentligt svensk skogsbruk och otillräckligt med baskraft gör att vi riskerar vi blirt ett fattigt u land igen. Hej 1700tal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.