438 läst ·
6 svar
438 läst
6 svar
Sälja virke (regel, tral, osv)
Jag har nyligen köpt ett fritidshus med allt som fanns kvar i huset. Bland annat finns det mycket virke under huset och en del som ligger skyddat bredvid förrådet. Det är mest reglar, plankor och liknande.
Jag är ingen expert, så jag vet inte om det är impregnerat eller inte, eller om det är i bra skick. Jag ska renovera vissa saker, så det vore såklart skönt att veta om jag kan använda en del av virket. Annars vill jag gärna sälja det.
Mina frågor är:
Jag är ingen expert, så jag vet inte om det är impregnerat eller inte, eller om det är i bra skick. Jag ska renovera vissa saker, så det vore såklart skönt att veta om jag kan använda en del av virket. Annars vill jag gärna sälja det.
Mina frågor är:
- Hur kan jag bedöma skicket på virket och vilken typ det är?
- Hur säljer man det bäst? Till ett lokalt sågverk eller privat, till exempel via Blocket?
Bild/ bilder?
Du kanske har stora mängder fint korrekt förvarat virke, oftast är det nog bara överblivna felförvarade udda bitar under ett fritidshus som du får vara glad om du själv kan bygga ett vedskjul eller liknande av..
Du kanske har stora mängder fint korrekt förvarat virke, oftast är det nog bara överblivna felförvarade udda bitar under ett fritidshus som du får vara glad om du själv kan bygga ett vedskjul eller liknande av..
Sannolikt är det endast bra att ha bitar eller ved.
Bilder skulle underlätta😉
Sälja är väl privat via marketplace, sågverk köper inte sånt.
Bilder skulle underlätta😉
Sälja är väl privat via marketplace, sågverk köper inte sånt.
Ja, jag ska fota dem i helgen och ladda upp bilder 
Tänk på det som din egen privata kolsänka. Så länge du inte gör något med det och det ligger torrt så har du bundet kol. Vill du använda det för att bygga något så är det utmärkt.
Tror inte du får några pengar för det som är värt jobbet att sälja det.
Tror inte du får några pengar för det som är värt jobbet att sälja det.
Är det inte i vägen så måste det till stora mängder för att jag skulle fundera på att sälja det. Som exempel går 300 m regler snabbt åt när man börjar bygga trädgårdsmöbler, staket, plank, ytterkrukor, fixa någon bod etc.
Moderna tryckta reglar är stämplade så det är det inte riktigt gamla grejer så ser du vad det är.
Moderna tryckta reglar är stämplade så det är det inte riktigt gamla grejer så ser du vad det är.
Det låter som ni alla rekommenderar att använda dem. Då frågar jag: finns det något bra sätt att veta vad är det för virke? Om det är impregnerat (jag vet att färg är lite annorlunda eller hur)? Hur vet jag att det är tillräckligt bra för byggnation?
Jag lovar jag lägger bilder under påskhelgen
Jag lovar jag lägger bilder under påskhelgen
Klicka här för att svara