Hej!
Är intresserad av att bygga flera prylhyllor liknande denna.
Trähylla med många fack, troligen gjord av blekt och nedtorkat trä, mot en betongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har förstått att det är nedtorkat virke som jag ska använda, men vilket träslag tror ni har använts och var får man som privatperson tag på sånt?

Mvh
 
Tycker nog att det ser ut som furu?

du kan nog använda något liknande: 1 och 2
 
Jag var på just Beijer och där rekommenderade de inte det =/
 
Vad hade de för motivering?
 
S
Dagwood skrev:
Jag var på just Beijer och där rekommenderade de inte det =/
va rekommenderade dom då?
det är varianten som perhed visar.
 
De menade att jag borde använda nedtorkat virke för möbelsnickerier.
 
Fått för mig att nedtorkat virke även skulle vara lättare, men det kanske inte skiljer så mycket? Så är primära anledningen till att använda det att det inte kommer att slå sig?
 
S
Dagwood skrev:
De menade att jag borde använda nedtorkat virke för möbelsnickerier.
brukar funka med hyvlad furu och plywood. vill du göra snyggare. så kan kanske halvt i halvt.
typ så här https://www.youtube.com/watch?v=wq8SiYUXe50
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Dagwood skrev:
Så är primära anledningen till att använda det att det inte kommer att slå sig?
Ja, så är det.

Har du verktyg (såg och hyvel) att dimensionera virket med kan du köpa icke-snickeritorrt virke i överdimension och lägga det på tork inomhus (det kan ligga under en säng eller soffa tex) och själv ge det rätt dimensioner när det torkat.

//Ronnie
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Kör på säger jag. Klart det hade varit bättre med rejält snickeritorrt virke och finare med ädelträ. Men jag tror du kommer att uppnå samma resultat som på bilden om du tar planhyvlat och furuplywood.
 
  • Gilla
Dagwood
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Jag har en verkstad i närheten med en del maskiner. både planhyvel och bordskap.
Men om det nu är så att jag gärna vill ha tag på nedtorkat virke, vart vänder jag mig då?
 
Jag skulle inte oroat mig så mycket... Om du ska bygga nåt som liknar bilden lär inte lite krympning spela nån roll.
det ser ju symmetriskt ut så var skulle det spricka?

Köp ditt virke och bygg! Köp lite extra och lägg på väntetork för nästa projekt.

/ATW

Ps Är ibland på den lokala coop bygg, de ser inte ut att ha särskilt hög omsättning på sitt virke och det förvaras inomhus så det lär ju vara torrare än där omsättningen är högre... ds
 
Ok, tack. Jag har däremot ingen möjlighet att torka själv.
Jag provar med planhyvlat furu. Tänker bara att det är ju tråkigt om sidorna blir skeva efter ett år =/
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.