mina erfarenheter av byggmax är att det bara är skit!!! Ser ut som ett J*vla slagfält ute bland virket. allt ligger som ett jätte plocke-pinn.

Om man efter mycket letande hittar personal att prata med, så kan man loka väl skita i det, för i regel har dom inte en aning om nåt.

När jag köpte virke till en altan så blev den TOTALA prisskillnaden mellan Byggmax och lokala brädgården 2,70kr löpmetern för 28x120 tryckat, Då körde den lokala firman ut gratis för jag bodde inom 3mil.

Som sagt, deras stratiegi är att sälja så billigt som möjligt. De är sällan mer än 2 stycken som jobbar ( i linköping) och har då inte tid att hela tiden springa och plocka efter kunder som inte kan ta sitt ansvar. Det går ju liksom ut på att kunden sköter det mesta själv. Så ser det ut som ett slagfält så beror det ju mestadels på kunderna. Visst kan jag hålla med om att det är rörigt ibland, men det kan jag leva med. Har totalrenovert ett hus med material från byggmax och har inte haft några problem. Det ligger väl i vår natur att misstro sånt som är billigt.

Personalen på Byggmax vet ingenting; det är bara snorungar som jobbar där. Med det kan jag acceptera, jag vet vad jag ska ha och slipper betala för en massa försäljare och deras kontor. Nej, problemet med Byggmax är snarare deras kunder. Det är verkligen amatörernas afton, speciellt nu på våren. Att man inte vet exakt vad man ska ha till sitt bygge är förlåtligt, men man behöver ju inte bära sig åt som en fåne för det. Köra mot pilarna inne i virkeshallarna så det blir totalstopp och folk måste backa ut med sina släp. Eller parkera bilen inne i virkeshallen, låsa den och sedan försvinna därifrån på obestämd tid, så ingen annan kommer åt en enda planka. Jag har varit med om att jag ställt bil och släp och börjat lasta det jag ska ha, och då kommer det någon #@!% och börjar slita ut reglar mellan min bil och mitt släp!

Dåligt virke, snett, vridet och vint har jag råkat jag på lika mycket hos Bauhaus/K-rauta såsom hos Byggmax... Så jag synar alltid virke oavsett vart jag handlar det. Däremot så tycker jag att virket kan vara mer "kvistigt" hos Byggmax.

Ingen som har erfarenhet av Bauhaus? Såg i reklamen jag fick hem dagarna att dom ligger mellan Byggmax & Beijer i priser..... Gjorde bara en snabb på 28*95 virke dock.

putte80 skrev:
Ingen som har erfarenhet av Bauhaus? Såg i reklamen jag fick hem dagarna att dom ligger mellan Byggmax & Beijer i priser..... Gjorde bara en snabb på 28*95 virke dock.
Idag köpte jag 57st 28x120 därifrån och fick lägga undan 1st som inte var fin.

Man får OFTAST vad man betalar för. Min granne köpte sitt på Byggmax och jag på en lokal brädgård, nytryckt och märkt. Nu, drygt ett år senare ser hans ut som pinnved, sprickor och stora springor. Fast det kanske är värt halva priset?

Köper aldrig virke på Byggmax, Beijer eller liknande ställen. De kan man ha till akuta oplanerade inköp av diverse beslag och grillkol.
Väljer du en riktig brädgård är det ingen som har synpunkter på att du sorterar.

Intressant att somliga överhuvudtaget accepterar att inte få sortera. Sen är det dessutom som vissa redan sagt, de har ingen aning om vad de pratar om!

//Anders

Antelund//

Ja ibland kanske folk är lite för "dumsnåla" helt enkelt! Vad fick du betala på den lokala brädgården (LPM)?

ejwbegysv skrev:
Står lappar att man ej får öppna buntar själv..

Kollade fakturan från beijer nu och dom var billigare på allt virke jag köpte av dom inför takbytet... dock så var ju det så klart ett stort inköp från en offert...
Var det från Beijer i Gävle?

Står själv inför fasadbyte och tänkte ta in offert även därifrån. Var det mycket virke som var snett och vint?

/Henrik

ejwbegysv skrev:
Står lappar att man ej får öppna buntar själv..

Kollade fakturan från beijer nu och dom var billigare på allt virke jag köpte av dom inför takbytet... dock så var ju det så klart ett stort inköp från en offert...
Men är det skitvirke i den öppnade bunten är det bara att öppna nästa. Om man får eller inte är av mindre betydelse.
Att deras inköpare får 40% skit i buntarna ska inte jag som kund behöva lida för.

Jag tar också alltid det färska brödet längst in på hyllorna..Jag betalar fullt pris för mina limpor, då bestämmer jag även om det ska vara färskt..Enkelt, mycket enkelt.

antelund skrev:
Man får OFTAST vad man betalar för. Min granne köpte sitt på Byggmax och jag på en lokal brädgård, nytryckt och märkt. Nu, drygt ett år senare ser hans ut som pinnved, sprickor och stora springor. Fast det kanske är värt halva priset?

Köper aldrig virke på Byggmax, Beijer eller liknande ställen. De kan man ha till akuta oplanerade inköp av diverse beslag och grillkol.
Väljer du en riktig brädgård är det ingen som har synpunkter på att du sorterar.

Intressant att somliga överhuvudtaget accepterar att inte få sortera. Sen är det dessutom som vissa redan sagt, de har ingen aning om vad de pratar om!

//Anders
Vilken är din lokala brädgård om man får fråga?

H_L skrev:
Var det från Beijer i Gävle?

Står själv inför fasadbyte och tänkte ta in offert även därifrån. Var det mycket virke som var snett och vint?

/Henrik
Japp.. Berra som fixade offerten.. Är så smidigt att få hjälp av någon som kan sina saker..

Nej jag fick allt hemkört och som jag kan se det så är allt rakt ock fint... Ser ut och vara väldigt fin kvallite..

Jag köpte det mesta av materialet till min utbyggnad på byggmax.
Däremot tog jag in en offert från det stora byggvaruhuset för proffs på orten. Vid större mängder var detta klart billigare (dessutom ingick hemtransport)
Problemet som jag ser det är att det kan vara obehagligt att ha material för 250000 hemma på gården...
/H

Byggmax och de andra "plocka själv"-ställena får det bli om man skall ha till mindre projekt, och där man får hem allt i en vända. Till större projekt, tex altanbygge blir det till att beställa från någon brädgård efter att ha tagit in offert. I mitt fall Sura bygg och trä eller Willmans bygg, båda i Västerås. Förra våren blev det virke till altanen. Någonstans mellan 4 och 5 ton virke sorterar man inte själv. Än mindre transporterar. För mig blev det någon eller några meter virke som inte gick att använda. Jag har för mig att vi har diskuterat detta förr, jag skall se vad jag hittar i arkivet.

Edit: Från arkivet:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7774-trallvirke-kvalitet.html?highlight=altan

Virket är nog av hygglig kvalite hos byggmax men det tar lite längre tid att handla då man måste sortera ut de snea kvistiga brädorna, betydligt fler än på K-rauta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.