Baccara från 1977 med deras mest kända låt, Yes Sir i can boogie.

• Skivomslag från 1977 med Baccara i svarta och vita klänningar, med låten "Yes Sir, I Can Boogie" nämnd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skivomslag från 1977 med två kvinnor i klänningar, Baccara, och låttitlar inklusive "Yes Sir, I Can Boogie".
    Skapa konto
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Baccaraplattan var det länge sen man spelade , senaste köpet :

Skivomslag för albumet "Fundamental" av bandet Mental As Anything, med medlemmar på en röd bakgrund och blå etikett med låttitlar.
Skapa konto

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Johnny Cash här på en återutgivning från 67 där de äldre monoinspelningarna gjorts om för att simulera stereoeffekt.

• Albumomslag för "Story of a Broken Heart" av Johnny Cash, återutgiven 1967 med simulerad stereoeffekt.
    Skapa konto
  • Etikett med texten "Electronically Stereo Rechanneled" som beskriver att monoinspelningar har bearbetats för stereo.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
jarlh och 2 till
  • Laddar…

• Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Som gammal synthare så måste jag ändå tillstå att Cashskivan var väldigt snygg att titta på.
Skickar med ett par bilder på lite Depeche från hemmet.

• Hylla med flera Depeche Mode-vinyler, olika omslag synliga.
    Skapa konto
  • Gul vinylskiva på en skivspelare med Depeche Mode-omslag i bakgrunden och högtalare omkring.
    Skapa konto
  • Gilla
Peter_Bromma och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Vinylskiva med omslag av Laura Branigan, "Self Control", placerad framför hyllor med elektronikutrustning.
Skapa konto
Skivomslag från Baltimora med titeln "Living in the Background" och superhjälteillustration, innehållande låtar som "Tarzan Boy" och "Woody Boogie".
Skapa konto
Vinylomslag av Bob Marley & The Wailers album "A Legend" med en bild av Bob Marley.
Skapa konto

Sen lite nyare (som det blev en jäkla bas i jämförelse med cd varianterna, svårt förresten hitta 90-tals euro på vinyl).

Vinylskiva med omslaget "Euro Dance Collected" som visar bilder på olika artister från 1990-talet.
Skapa konto
Baksidan av vinylalbumet "Eurodance Collected" med låttitlar från 90-talet, fotograferad bredvid en JVC Super VHS-spelare på en hylla.
Skapa konto

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
Det Bästa gav under sjuttiotalet ut en mängd samlingsboxar på lp.
De marknadsfördes med att de var inspelade med RCA:s revolutionerande Dynagroovesystem. Systemet var något kontroversiellt bland hi-fi entusiaster då det innebar att signalen kördes genom en analog dator som lade på avsiktlig distorsion på ljudet.
Tanken var att den skulle kompensera för det dåliga ljudet då skivan spelades på enklare utrustning men då den spelades med skivspelare av hög kvalitet blev ljudet istället sämre än om det inte manipulerats.

• LP-fodral för "The Unforgettable Jim Reeves" i röd kavaj, med etikett "Collector's Edition" och "RCA Dynagroove" logotyp.
    Skapa konto
  • Reader's Digest pleasure programmed" etikett med RCA Dynagroove system.
    Skapa konto
  • Gilla
Don-T
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
De marknadsfördes med att de var inspelade med RCA:s revolutionerande Dynagroovesystem. Systemet var något kontroversiellt bland hi-fi entusiaster då det innebar att signalen kördes genom en analog dator som lade på avsiktlig distorsion på ljudet.
Tanken var att den skulle kompensera för det dåliga ljudet då skivan spelades på enklare utrustning men då den spelades med skivspelare av hög kvalitet blev ljudet istället sämre än om det inte manipulerats.
Tänk vad man ändå brydde sig om ljudet förr, jag jagade allt bra jag hade råd med också.
Numera streamas youtube till en bluetooth-högtalare.
Det var bättre förr 😁

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det finns ett Jim Reevesmuseum jag stötte på under en färd längst 45an.
Där fanns spännande saker som Jims resväskor etc.
Väl värt ett besök.

https://www.ovanaker.se/kulturochfr...eumochutstallningar/jimreevesmuseum.8635.html

https://www.ovanaker.se/download/18.71cb7828177672226cb99b7/1613998138181/Folder_Jim_Reeves.pdf

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Don-T Don-T skrev:
Tänk vad man ändå brydde sig om ljudet förr, jag jagade allt bra jag hade råd med också.
Det var bättre förr 😁
Jo sant, det går utför..
Av ren lättja så går Spotify som standard istället för vinylplattorna (dock till rediga hårdtrådade egenhändigt byggda lådor ) som samlar damm tillsammans med vinylsvarven, det är för sorgligt. Tyvärr så är inte hörseln som 63 åring och fd basist i diverse hellre än bra grupper på 70-80 talet vad den borde.
Så jag hör väl snart ingen skillnad ändå.
Men jag inbillar mig att det fortfarande gör skillnad 😆

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jo sant, det går utför..
Av ren lättja så går Spotify som standard istället för vinylplattorna (dock till rediga hårdtrådade egenhändigt byggda lådor ) som samlar damm tillsammans med vinylsvarven, det är för sorgligt. Tyvärr så är inte hörseln som 63 åring och fd basist i diverse hellre än bra grupper på 70-80 talet vad den borde.
Så jag hör väl snart ingen skillnad ändå.
Men jag inbillar mig att det fortfarande gör skillnad 😆
Klart det gör🙂 dessutom försvinner en hel del saker från Spotify med jämna mellanrum.
Så inte så dumt att ha vinyler och cd skivor sparade

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
En favvo LP från unga år var denna platta med Manfed Mann's Earthband - Angel Station. Lånades av någon som nog tyckte om den så bra att jag aldrig fick igen den 😢

Många bra låtar med klatchiga refränger 👍 Dont kill it Carol hördes på Poporama

Hela albumet, tur att Youtube finns. Favoriter, You are, Hollywood Town och You Angel you.

• Gilla
Keld och 2 till
  • Laddar…
Hennes låtar håller än och textraderna i With God on our side känns mer aktuella än någonsin.

• En person sjunger i mikrofonen på en scen med färgglada ljuseffekter i bakgrunden. Texten "From Every Stage" syns ovanför.
    Skapa konto
Anton Karas und die zwei Rudis. Karas enda världshit var väl ledmotivet till Tredje Mannen.
Rudis låter kanske lite komiskt för svenskar då det ju är ett äldre uttryck för okunnig eller obildad 😆.

• Skivomslag som visar sex personer runt ett trädgårdsbord med mat och dryck. Texten "Anton Karas" och "Der dritte Mann" syns.
    Skapa konto
  • Anton Karas spelar ett stränginstrument, omgiven av gammaldags föremål, med titeln "Anton Karas, Zither und die 2 Rudis" i överkant.
    Skapa konto
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
kisumisu
Don-T Don-T skrev:
Det var bättre förr 😁
Jo speciellt dessa bluethoothögtalare.

När dessa började komma så var min första tanke "Mono"....wtf....och de första var nog i mono också för den delen.

Visst är många Stereo, men hur bra Stereo blir det med en liten hötalarstapel där allt ihop.

Jovisst det finns högtalare som går koppla ihop och därmed ha dessa flera meter ifrån varandra och ha mer äkta Stereo. Men hur många har det så? Inte många jag sett i alla fall.

Har själv också en billigt Luxor köpt från Ica Maxi 🤣
Även om jag har min riktiga stereo.
Men för min egen del blir det mest Mp3 jag vet ännu ett skitformat i dagens mått och vs Vinyl. Men det är så smidigt. Funkar överallt.

Streamingtjänster är jag anti för att det dels oftast kräver ett abb, kräver uppkoppling, man är helt i händerna på andra och mitt i allt har saker försvunnit.
Sen är det roligare sätta pengar på nåt som man sen äger som t ex en vinylskiva!
Har även köpt Mp3 från Google, men Google lade ju ner det.

Däremot finns det en liten bluethoot högtalare som heter Onyx från Harman Kardon som är så bra att jag blev förvånad. Men den kan nog inte heller leverera samma ljud som två separata enheter ifrån varandra.

Det som dock smidigt är ju att det är mer portabelt.

Så finns ju för och nackdelar med allt.
Största nackdelen med vinyl är att det går lätt sönder och svårt förvara om man inte är en gammal räv som har backar och andra vinylbehållare sen forntiden.
Nyproduktion tycks inte ske och när man hittar nån "denna låda är EJ tillsalu".

Jag är lite orolig för mina skivor som står i en Ikea Kallax låda. Inte världens stabilaste låda 🤔

Känns dock lite B eller C att behöva betala de här summorna 🤔 Brun vinylback i plast, visas på en Tradera-annons med ett startpris på 500 kr, med möjlighet att lägga bud.
Skapa konto

Trist också när Vinylsamlandet har blivit ett rikemans grej 🤨
Glad jag lyckades köpa några då när det inte var lika populärt som nu. Alltså skivor, tyvärr tänkte man inte då på förvaring.

Redigerat:
  • Gilla
Don-T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.