Påbörjar en köksombyggnad i vårt släktägda fritidshus. Dags att välja golv. Detta med vinylklickgolv är nytt för mig. Är det bra?

Tycker det känns tveksamt om klick funktionen kan fungera med ett så tunnt golv, och med dett så mjukt material.

Något fabrikat som rekommenderas? Vilka skall man undvika?

Jag har Pergo klickvinyl i kök och hall. Man bör vara noggrann vid installation så det verkligen klickar ihop i skarvarna. Jag har fått glipor på några ställen i hallen. I köket en glipa vid kylen vilket antagligen beror på vikten.
Jag skulle även rekommendera att använda rätt underlägg enligt vad tillverkaren rekommenderar. Vanlig foam är för mjuk.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Glipa vid kylen låtert ju inte så bra. Har du själv använt rätt underlägg?

La pergo vinyl klick på övervåningen för 6 år sen(4 rum +hall utan trösklar). Följde alla anvisningar men trots det har flera kortskrarvar gått isär.brukar få slå ihop ca 5-8 skarvar en gång per år. Så nej har det inte blivit bättre rekommenderar jag det inte. Även om golvet i sig är tåligt och ser bra ut.

Rickard.
Det här låter inte så optimistiskt, jag la in tarketts vinylklick för drygt ett år sen i större delen av huset.
Eftersom jag har rätt ojämt golv valde jag den billigare och mjukare "plankan" solid (istället för ultimate) och korskarvarna är inte helt perfekta i motljus trots noggrant montage med gummiklubba och kloss men än så länge har jag inte haft några allvarliga problem, hade jag läst detta kanske jag skulle föredragit det dyrare då den är styvare.

Jag har haft ett lite udda problem i köket där en vandrat i sidled såpass att gamla golvet kommer fram men lite matttejp verkar ha löst det problemet. Vinylgolv i köket med träimitation och skåpluckor i bakgrunden. En planka är synlig vid kanten av golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser ett ställe uppe i hallen ut innan den årliga ihopslagningen..

• Grå laminatgolv i en hall med en svart väska i ena hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi lade in vinylklick från Hornbach, tillverkaren är ter Hürne.
https://www.hornbach.se/p/vinylgolv-ter-hurne-venedig-sten-6mm/10695111/
Det är stora skivor på 600x1200 ca och de har låsning på skarvarna i båda led. Ganska lätta att lägga, viktigt med vinkeln när man skjuter ner dem och att de verkligen är kant i kant. Sen slår man ner kortsidorna med träkloss/hammare så snäpper de fast.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/post-6474846

Än så länge okej, de har inte delat på sig och jag tror inte de kan det heller med tanke på att de är låsta i varandra överallt.
Hyfsat lätt att göra rent trots att tonårstjejerna kastar smink och mascara runt sig så fort de rör på sig (kvinnorna i hushållet ville ha ljusa golv och jag röstade emot, nu ångrar de sig och jag bara ler.)

Plant underlag är verkligen att sikta på, så här i efterhand ångrar jag att jag inte flytspacklade över betongplattan. En skillnad på 2 mm ger ”bomljud” om man inte hittar annat sätt att fylla upp det på. Jag misslyckades med den foam jag hade under. Så det finns en plätt i vardera rummet som kluckar lite när man går där.

Rickard.
P Patzie skrev:
Så ser ett ställe uppe i hallen ut innan den årliga ihopslagningen..
Trist...

Hur slår du ihop det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.