Hej!

Min kära fru har för vana att demontera rördragningen när badrummet ska städas. Idag fick vi inte ihop det helt tätt och har ett litet irriterande läckage. Jag är inte helt på det klara med hur det ska fungera.

Se bilden. Är det tänkt att den markerade ringen ska göra att röret nyps fast när man drar åt den? Funderar på om något är trasigt, för så fungerar det inte. Röret kan dras rätt ut och jag tänker att det är därför det droppar.

Så, hur funkar det egentligen?

• IMG_20260525_224153335_HDR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska sitta en gummitätning i anslutningen. Kolla att den sitter där och ser oskadad ut. Sen är det viktigt att kolla att muttern gängat på korrekt i vattenlåsdelen och inte sitter snett. Då kan man få en felaktig känsla att man dragit åt ordentligt.

• Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det ska sitta en gummitätning i anslutningen. Kolla att den sitter där och ser oskadad ut. Sen är det viktigt att kolla att muttern gängat på korrekt i vattenlåsdelen och inte sitter snett. Då kan man få en felaktig känsla att man dragit åt ordentligt.
Ingen gummitätning finnes vad jag kan se. Men röret går ju inte emot något rakt där inne så jag av antar att gummit sitter runt det rör man trär in? Kondom-style 😁

Ska kolla om det går att köpa en tätning, verkar lovande!

Tack för svar!

Cruzze Cruzze skrev:
Men vad har vrid-ringen för funktion? Det nyper inte fast röret för mig men det kanske beror på avsaknaden av tätningen?

A andersmossing skrev:
Ingen gummitätning finnes vad jag kan se. Men röret går ju inte emot något rakt där inne så jag av antar att gummit sitter runt det rör man trär in? Kondom-style 😁

Ska kolla om det går att köpa en tätning, verkar lovande!

Tack för svar!
Tätningen ska vara trädd runt röret och inte mot rörets ände. Sen är det koniska ytor som gör att gummitätningen trycks mot röret och vattenlåsdelen och tätar när den stora muttern dras åt.

Cruzze Cruzze skrev:
Tätningen ska vara trädd runt röret och inte mot rörets ände. Sen är det koniska ytor som gör att gummitätningen trycks mot röret och vattenlåsdelen och tätar när den stora muttern dras åt.
Stort tack, nu fattar jag nog. Ut och shoppa i morgon!

På våra avloppskopplingar under handfaten så är gummitätningen transparent så har ni liknande så kanske den inte syns så bra om den har trillat på ett vitt golv.

• Gilla
andersmossing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.