102 882 läst ·
1 092 svar
103k läst
1,1k svar
Vintråden
Smakar vet jag inte, men om frun tyckte att de var/gav halsbränna så var det nog syran hon kändenino skrev:
Redigerat:
Ja det är inte alls ovanligt att aningens "svårare" viner inte passar så bra att dricka bara som de är, men tillsammans med mat så blir det bra.nino skrev:
Själv köper jag mest halvbilliga mainstream-viner och råkar ganska sällan ut för detta, men det har hänt ibland.
Man måste helt enkelt se till att flaskan är slut samtidigt som maten.
Ta något riesling med max på syra - fråga på ditt lokala systembolag om något med låg syra - har inga bra tips.nino skrev:
Vintips till den maten vågar jag mig knappt på. Tysk eller fransk pinot noir kanske, eller något fylligt vitt - men vet inte riktigt vad. Här hade jag nog också talat med ngn kunnig i affären.
TackJ Jonobe skrev:Ta något riesling med max på syra - fråga på ditt lokala systembolag om något med låg syra - har inga bra tips.
Vintips till den maten vågar jag mig knappt på. Tysk eller fransk pinot noir kanske, eller något fylligt vitt - men vet inte riktigt vad. Här hade jag nog också talat med ngn kunnig i affären.
Öl kanske passar bättre?
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jag drack ju en cava med tunga ekfatstoner i Palma. Någon som kan tipsa om en sådan, cava, sekt, Franciacorta, etc
Jag måste medge att jag nog aldrig stött på eller funderat över ekfat i mousserande - men det verkar ju förekomma. Du syftar på verkligen fatig karaktär eller mer sån gyllengul brödig mousserande som det ofta blir av jästfällning? På det senare tycker jag att cava brut nature gran reserva brukar vara träffsäkert. När det gäller tydlig ekfatskaraktär har jag inga tips alls - men tar också tacksamt emot det.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Nej den smakade lagrat vin på ett helt annat sätt än vad champagne eller andra mousserande brukar göra. Den funkar ju inte till allt, men var roligt med lite variation. Var för förfriskad för att tänka på ta bild på etikettenJ Jonobe skrev:Jag måste medge att jag nog aldrig stött på eller funderat över ekfat i mousserande - men det verkar ju förekomma. Du syftar på verkligen fatig karaktär eller mer sån gyllengul brödig mousserande som det ofta blir av jästfällning? På det senare tycker jag att cava brut nature gran reserva brukar vara träffsäkert. När det gäller tydlig ekfatskaraktär har jag inga tips alls - men tar också tacksamt emot det.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Det var ju konferens så vi har kvitto på alltJ Jonobe skrev:Jag måste medge att jag nog aldrig stött på eller funderat över ekfat i mousserande - men det verkar ju förekomma. Du syftar på verkligen fatig karaktär eller mer sån gyllengul brödig mousserande som det ofta blir av jästfällning? På det senare tycker jag att cava brut nature gran reserva brukar vara träffsäkert. När det gäller tydlig ekfatskaraktär har jag inga tips alls - men tar också tacksamt emot det.
edit: Måste vara den på sista raden i menyn
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/mestres-visol-5062901/AndersMalmgren skrev: