J
nino nino skrev:
Vad smakar syra? :D

Var med på en online ölprovning och där lärde jag mig lite vad vissa smaker var och hur man hittar dom, det var både bra och dåligt... Nu kan jag inte dricka vissa öl med mycket DMS :crysmile:
Smakar vet jag inte, men om frun tyckte att de var/gav halsbränna så var det nog syran hon kände :) köp en flaska av ett vin som har max på syra och ett med låg syra och jämför.

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L
nino nino skrev:
Första sippen var väl inte nå vidare...
Men med lite macka och några småklunkar så vart den bra tyckte jag,
Ja det är inte alls ovanligt att aningens "svårare" viner inte passar så bra att dricka bara som de är, men tillsammans med mat så blir det bra.
Själv köper jag mest halvbilliga mainstream-viner och råkar ganska sällan ut för detta, men det har hänt ibland.
Man måste helt enkelt se till att flaskan är slut samtidigt som maten. :D

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Smakar vet jag inte, men om frun tyckte att de var/gav halsbränna så var det nog syran hon kände :) köp en flaska av ett vin som har max på syra och ett med låg syra och jämför.
Tips på några flaskor?

Vintips på rökt kanadagås på råraka och pepparrotsvisp? Förrätt

J
nino nino skrev:
Tips på några flaskor?

Vintips på rökt kanadagås på råraka och pepparrotsvisp? Förrätt
Ta något riesling med max på syra - fråga på ditt lokala systembolag om något med låg syra - har inga bra tips.

Vintips till den maten vågar jag mig knappt på. Tysk eller fransk pinot noir kanske, eller något fylligt vitt - men vet inte riktigt vad. Här hade jag nog också talat med ngn kunnig i affären.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ta något riesling med max på syra - fråga på ditt lokala systembolag om något med låg syra - har inga bra tips.

Vintips till den maten vågar jag mig knappt på. Tysk eller fransk pinot noir kanske, eller något fylligt vitt - men vet inte riktigt vad. Här hade jag nog också talat med ngn kunnig i affären.
Tack
Öl kanske passar bättre?

J
nino nino skrev:
Tack
Öl kanske passar bättre?
Ja kanske.

Jag drack ju en cava med tunga ekfatstoner i Palma. Någon som kan tipsa om en sådan, cava, sekt, Franciacorta, etc

J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag drack ju en cava med tunga ekfatstoner i Palma. Någon som kan tipsa om en sådan, cava, sekt, Franciacorta, etc
Jag måste medge att jag nog aldrig stött på eller funderat över ekfat i mousserande - men det verkar ju förekomma. Du syftar på verkligen fatig karaktär eller mer sån gyllengul brödig mousserande som det ofta blir av jästfällning? På det senare tycker jag att cava brut nature gran reserva brukar vara träffsäkert. När det gäller tydlig ekfatskaraktär har jag inga tips alls - men tar också tacksamt emot det.

J Jonobe skrev:
Jag måste medge att jag nog aldrig stött på eller funderat över ekfat i mousserande - men det verkar ju förekomma. Du syftar på verkligen fatig karaktär eller mer sån gyllengul brödig mousserande som det ofta blir av jästfällning? På det senare tycker jag att cava brut nature gran reserva brukar vara träffsäkert. När det gäller tydlig ekfatskaraktär har jag inga tips alls - men tar också tacksamt emot det.
Nej den smakade lagrat vin på ett helt annat sätt än vad champagne eller andra mousserande brukar göra. Den funkar ju inte till allt, men var roligt med lite variation. Var för förfriskad för att tänka på ta bild på etiketten :D

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Lite sugen på en fatig chardonnay. Sökte på "fatkaraktär chardonnay" sorterade på ålder

[bild]
[bild]

Någon som har erfarenhet av någon?
Kenwood är riktigt bra, tycker jag.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det var ju konferens så vi har kvitto på allt :D

Kvitto från EL TXOKO DE MARTIN med detaljerade poster och prislista för mat och dryck.

edit: Måste vara den på sista raden i menyn

Menysektion för "VINOS ESPUMOSOS & CHAMPANES" med tre olika vinsorter och priser.

Torello kanske? Är det inte tillräckligt med ek så är det iaf bra cava.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J
Det var ju konferens så vi har kvitto på allt :D

[bild]

edit: Måste vara den på sista raden i menyn

[bild]
Det stämmer nog - står på vivino att den är ekfatslagrad. Fanns faktiskt i systembolagets beställningssortiment. Beställde en flaska. Tack för tipset.

• Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det stämmer nog - står på vivino att den är ekfatslagrad. Fanns faktiskt i systembolagets beställningssortiment. Beställde en flaska. Tack för tipset.
Nice orkar du länka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.