1 198 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Söker förslag på vintergrönt insynsskydd
Sida 1 av 3
Hej alla kunniga,
Jag söker förslag på vilka vintergröna träd/buskar/häck jag ska plantera för att skapa insynsskydd mot grannen, cirka 10-15 meter i bredd. Tanken är att försöka få planteringen att se naturlig ut då resten av tomten är naturtomt. Platsen finns i södra Dalarna och är söderläge med morän/sand med viss lutning. Dock ligger stugan topografiskt på 300m höjd vilket betyder att det ofta ligger 1m snö hela vintern och flera veckor med -10 till -15 grader kallt.
Änsålänge har jag tittat på olika thujor och idegran (som dock är för dyr), vill gärna plantera ganska stora växter från början istället för att behöva vänta 5 år innan det blir bra insynsskydd. Det behöver också vara hyfsat underhållsfritt då det är ett fritidsboende. Det får gärna bli 3-4 m högt.
Finns det några fler alternativ än thuja och idegran? Frågan är väl också om thujor klarar sådana vinterförhållanden.
Jag söker förslag på vilka vintergröna träd/buskar/häck jag ska plantera för att skapa insynsskydd mot grannen, cirka 10-15 meter i bredd. Tanken är att försöka få planteringen att se naturlig ut då resten av tomten är naturtomt. Platsen finns i södra Dalarna och är söderläge med morän/sand med viss lutning. Dock ligger stugan topografiskt på 300m höjd vilket betyder att det ofta ligger 1m snö hela vintern och flera veckor med -10 till -15 grader kallt.
Änsålänge har jag tittat på olika thujor och idegran (som dock är för dyr), vill gärna plantera ganska stora växter från början istället för att behöva vänta 5 år innan det blir bra insynsskydd. Det behöver också vara hyfsat underhållsfritt då det är ett fritidsboende. Det får gärna bli 3-4 m högt.
Finns det några fler alternativ än thuja och idegran? Frågan är väl också om thujor klarar sådana vinterförhållanden.
Enkelt uttryckt finns det inget som matchar kravspecen: lagom hög från början men kräver inget/mycket lite underhåll, vintergrön, billig och friväxande. Vad är viktigast för dig/er?
De flesta häckar kräver klippning, speciellt om de inte ska bli för höga.
En växt som från början är hög behöver ha odlats under lång tid, då är den per automatik dyrare.
Det finns eg inga friväxande barrhäckar (de måste beskäras annars blir de träd).
Barrväxter växer generellt långsamt.
Det låter som lokalklimatet är ganska tufft, även om huset ligger i zon 4 kan lokalklimatet vara 1-2 zoner högre.
Om det finns plats hade jag satsat på en blandhäck där jag kombinerat olika växter i dubbla rader. Det kan se väldigt naturligt ut och beroende på vad man väljer för växter och hur man planterar kan det ge bra insynsskydd även vintertid.
En växt som från början är hög behöver ha odlats under lång tid, då är den per automatik dyrare.
Det finns eg inga friväxande barrhäckar (de måste beskäras annars blir de träd).
Det låter som lokalklimatet är ganska tufft, även om huset ligger i zon 4 kan lokalklimatet vara 1-2 zoner högre.
Om det finns plats hade jag satsat på en blandhäck där jag kombinerat olika växter i dubbla rader. Det kan se väldigt naturligt ut och beroende på vad man väljer för växter och hur man planterar kan det ge bra insynsskydd även vintertid.
Absolut gran - eller granhäck - är ett bra alternativ som jag funderat på om jag isåfall skulle köpa ett antal stora (200cm höga) singulärer som får växa brett. Enda risken är väl hur trögt de växer, grannen planterade några 20cm granar längs tomtgränsen och efter 4-5 år är de fortfarande bara 50cm höga.O skrev:
Tack för input. Som sagt, det är nog snarare växtzon 5-6 med tanke på mängden snö och kyla som årligen drabbar området under vintern, så vet inte hur väl bladväxterna skulle klara sig.Pjosk75 skrev:
Nä det är en svår kravspec, underhållsfritt är väl lite relativt, jag förstår att det kommer krävas minst en beskärning årligen - men det är väl också det jag vill begränsa mig till. Tujor verkar så känsliga under uppväxten att jag inte vet om jag mäktar med att hålla koll på dem så mycket, även om kanske tujor är det billiga svaret. Någon nämnde gran som är nog så tålig (hela tomten full med gran), så kanske det är svaret. Jag hade gärna kört lite blandade växter i dubbla rader, frågan är väl vad mer jag isåfall ska plantera? Jag utgår ifrån att jag måste köpa minst 150cm höga växter från början oavsett vilken sort för att få någorlunda insynsskydd inom 2-3 år.Satsuki skrev:
Enkelt uttryckt finns det inget som matchar kravspecen: lagom hög från början men kräver inget/mycket lite underhåll, vintergrön, billig och friväxande. Vad är viktigast för dig/er?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 822 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 822 inlägg
Bok växer kanska snabbt i början och räcker sen med en årlig beskärning runt midsommar.
Men det är ju ett träd egentligen så den måste ju hållas efter, dock gör det den även väldigt tålig när den väl slagit ordentligt rot.
Inte vintergrön men behåller bladen under vintern, så den ger ändå skydd.
Men det är ju ett träd egentligen så den måste ju hållas efter, dock gör det den även väldigt tålig när den väl slagit ordentligt rot.
Inte vintergrön men behåller bladen under vintern, så den ger ändå skydd.
I Dalarna med svårt lokalklimat?!?!? När den normalt finns till Småland/VG max zon 4, kanske 5 i gynnsamt lokalklimat… jag skulle absolut rekommendera TS att avstå och satsa på växter man VET är härdiga med gott mått i dennes zon.U Utsliten och utdömd skrev:
Skulle föreslå någon/några av växterna på denna lista; https://www.blomsterlandet.se/produ...kvaxter/?fivaxtzon=Zone5&filterDefaults=falseC Chris38 skrev:Nä det är en svår kravspec, underhållsfritt är väl lite relativt, jag förstår att det kommer krävas minst en beskärning årligen - men det är väl också det jag vill begränsa mig till. Tujor verkar så känsliga under uppväxten att jag inte vet om jag mäktar med att hålla koll på dem så mycket, även om kanske tujor är det billiga svaret. Någon nämnde gran som är nog så tålig (hela tomten full med gran), så kanske det är svaret. Jag hade gärna kört lite blandade växter i dubbla rader, frågan är väl vad mer jag isåfall ska plantera? Jag utgår ifrån att jag måste köpa minst 150cm höga växter från början oavsett vilken sort för att få någorlunda insynsskydd inom 2-3 år.
Man kan ju välja en högre bak och en lägre fram, då kan man låta den bakre gå upp lite mer i höjd och visa stam om man vill, medan den lägre täcker stammar och ger insynsskydd längre ner. Man kan ju också skapa en ridå genom att kombinera häck med tex spaljé på något ställe och ha klätterväxter där, eller något fint träd som får gå upp i höjd och skapa variation i höjd.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 822 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 822 inlägg
I zon 4 (södra Dalarna) med väldränerad jord (Morän med mycket sand) bör det inte vara ett problem.Satsuki skrev:
I Dalarna med svårt lokalklimat?!?!? När den normalt finns till Småland/VG max zon 4, kanske 5 i gynnsamt lokalklimat… jag skulle absolut rekommendera TS att avstå och satsa på växter man VET är härdiga med gott mått i dennes zon.
Skulle föreslå någon/några av växterna på denna lista; [länk]
Man kan ju välja en högre bak och en lägre fram, då kan man låta den bakre gå upp lite mer i höjd och visa stam om man vill, medan den lägre täcker stammar och ger insynsskydd längre ner. Man kan ju också skapa en ridå genom att kombinera häck med tex spaljé på något ställe och ha klätterväxter där, eller något fint träd som får gå upp i höjd och skapa variation i höjd.
Tack för input. Ja jag tänker nog snarare området (Gyllbergen) i Dalarna som zon 5-6 med tanke hur högt det ligger samt mängden snö (1m) det ligger minst mellan jan-mars, ibland ända in i april, och att det ofta är -10 -15 i minst en månad under vinterhalvåret. Fantastisk längdskidåkning men svårt klimat för vintergröna växter.. just nu verkar ändå idegran som det mest tåliga alternativet med den stora fördelen att den bryter nytt på gamla grenar.. något som nog är bra om man råkar missa trimningen en säsong och behöver klippa dubbelt året efter. Med det sagt, så satans dyr den är!
Tack för länken! Ja kanske är en idé att blanda blanda både barr och blad för att skapa en mer organiskt blandat insynsskydd, frågan är väl bara hur svårt det blir att hålla reda på skötseln för var och en.Satsuki skrev:
I Dalarna med svårt lokalklimat?!?!? När den normalt finns till Småland/VG max zon 4, kanske 5 i gynnsamt lokalklimat… jag skulle absolut rekommendera TS att avstå och satsa på växter man VET är härdiga med gott mått i dennes zon.
Skulle föreslå någon/några av växterna på denna lista; [länk]
Många av dem behöver inte beskäras så regelbundet som en vanlig häck, friväxande betyder att man inte tuktar dem utan mer låter dem vara med viss föryngringsbeskärning då och då. 👍C Chris38 skrev: