Och som du ser i min uträkning så är det inte mer än ca 210000 du behöver ge henne.
Var får du 210,000 ifrån? Det var ju det du räknade ut att skatten skulle bli. Om vinsten ligger på 950,000 och skatten vid en försäljning skulle bli 210,000 så återstår ju 740,000:- och då skulle systern andel vara värd 370,000.
Angående det du säger om gåva osv, så är det istället så att gåvobrevet är ogiltigt/felaktigt då det fanns ett icke redovisat motkrav på att barnen skulle betala 600,000:- till banken. Ett sådant gåvobrev är ingen gåva och fastighetsförvärvet skulle inte ha förvärvats som gåva och skatteverket/inskrivningsmyndigheten kan precis lika gärna slå ner på det som motsatsen...
Edit: Gåva kanske det kan vara, men en villkorad gåva och ett sådant villkor måste vara med i gåvobrevet.
Och du har helt rätt i det där med de 600000 de betalat för huset, jag vet inte vad konsekvensen kan bli, var det mindre än 5 år sen kan ju mamsen åka dit på skattebrott är det längre sen är det väl bara överlåtelsen som skett på felaktiga grunder, men så länge det inte finns fler intressenter och alla är överens i familjen vet jag inte. I värsta fall går väl gåvan tillbaks och i bästa fall åker de på att betala 9000 i stämpelskatt? Alla brott är förmodligen preskriberade.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.