11 474 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Skjuta på vinstskatt från villaförsäljning vid köp av tomt och nybygge?
Jag brukar ha bra koll på dessa saker men i detta fallet lyckas jag inte läsa mig till hur detta kommer bli och hoppas att någon här inne sprungit in i samma "problem" och kan hjälpa på traven. Vi är två vuxna i hushållet.
2019 Mars Vi köper en villa för 5.7m
2021 April. Vi säljer villan för 8.8m och gör 3.1 miljoner i vinst (vi har 1 miljon i vinst sedan tidigare bostadsförsäljning som vi inte skattat för utan sköt in som insats i denna villan)
2021 Aug. Vi köper en tomt med en sommarstuga på för 5.5m med avsikt att bygga en ny villa. Vi har nu kört igång med bygget och fått en prel. värdering av mäklare på 13m på det färdiga huset som kommer stå färdigt slutet 2022/början 2023
Nu till frågan: Vad jag vet kan man skjuta på skatten för 3m (2 personer) i vinst så länge man köper dyrare objekt. Vi köpte ju ett billigare objekt från 8.8m > 5.5m men det blir ju ett dyrare objekt i slutändan när vi är klara, > ~13m. Vi hade gärna skjutit på vinstskatten för att använda till nya husbygget. Kommer det vara möjligt i detta scenario?
I det fallet vi köpt huset färdigt för 13m är det ju enklare och passar skatteverkets exempel. Men nu kommer vi ju själva bygga huset som ska landa på den värderingen om ~ ett år.
Tack på förhand,
2019 Mars Vi köper en villa för 5.7m
2021 April. Vi säljer villan för 8.8m och gör 3.1 miljoner i vinst (vi har 1 miljon i vinst sedan tidigare bostadsförsäljning som vi inte skattat för utan sköt in som insats i denna villan)
2021 Aug. Vi köper en tomt med en sommarstuga på för 5.5m med avsikt att bygga en ny villa. Vi har nu kört igång med bygget och fått en prel. värdering av mäklare på 13m på det färdiga huset som kommer stå färdigt slutet 2022/början 2023
Nu till frågan: Vad jag vet kan man skjuta på skatten för 3m (2 personer) i vinst så länge man köper dyrare objekt. Vi köpte ju ett billigare objekt från 8.8m > 5.5m men det blir ju ett dyrare objekt i slutändan när vi är klara, > ~13m. Vi hade gärna skjutit på vinstskatten för att använda till nya husbygget. Kommer det vara möjligt i detta scenario?
I det fallet vi köpt huset färdigt för 13m är det ju enklare och passar skatteverkets exempel. Men nu kommer vi ju själva bygga huset som ska landa på den värderingen om ~ ett år.
Tack på förhand,
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Säljer du 2021 kan du söka preliminärt uppskov i deklarationen 2022.
I deklarationen 2023 lyfter du det preliminära uppskovet samtidigt som du söker om ett slutligt. I ansökan om det slutliga uppskovet redovisar ni vad ni köpt och hur mycket det kostat. Det går, förutsatt att du köpt nytt senast 31/12 2022 OCH flyttat in senast 2/5 2023.
Det preliminära uppskovet är alltid hela vinsten. Det slutliga verkar bli 3 Mkr, utifrån din beskrivning. Det innebär att ni inte betalar någon skatt i år, men nästa år betalar ni skatt på den vinst som överstiger det slutliga uppskovet (plus 10%).
I deklarationen 2023 lyfter du det preliminära uppskovet samtidigt som du söker om ett slutligt. I ansökan om det slutliga uppskovet redovisar ni vad ni köpt och hur mycket det kostat. Det går, förutsatt att du köpt nytt senast 31/12 2022 OCH flyttat in senast 2/5 2023.
Det preliminära uppskovet är alltid hela vinsten. Det slutliga verkar bli 3 Mkr, utifrån din beskrivning. Det innebär att ni inte betalar någon skatt i år, men nästa år betalar ni skatt på den vinst som överstiger det slutliga uppskovet (plus 10%).
Stort tack för att du tog dig tid att svara. Det var precis så här jag hade hoppats man kunde göraNanny Fine skrev:
Säljer du 2021 kan du söka preliminärt uppskov i deklarationen 2022.
Jag har bara en följdfråga och det är dom där 10%. Var kommer dom ifrån?
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Skattetillägg för att du ”lånat” pengarna i ett år.K korrekorre skrev:
Men jag backar nog lite på det där för nu hittar jag inget på SKV:s hemsida som styrker det.. De har kanske tagit bort det men det är ju isf bara positivt för dig..
Verkar som att man numera ”bara” betalar 22 % skatt på det uppskov man inte nyttjade.
S
Skrivbordsbonden
Renoverare
· Söder om polcirkeln
· 84 inlägg
Skrivbordsbonden
Renoverare
- Söder om polcirkeln
- 84 inlägg
Tyvärr kommer du inte kunna få uppskov för hela vinsten. Om ni köper dyrare går det att få för hela, men köper ni billigare vilket ni gjort beräknas det enligt formeln kapitalvinsten x (pris för ny bostad/försäljningspris för tidigare bostad) = uppskovsbelopp.
Ränta på uppskov är från och med beskattningsåret 2022 avskaffat. Dvs det beloppet ni kan få uppskov på kostar inget fram till dess att regelverket ändras igen
Ränta på uppskov är från och med beskattningsåret 2022 avskaffat. Dvs det beloppet ni kan få uppskov på kostar inget fram till dess att regelverket ändras igen
Tack för svar. Så att vi ska bygga ett dyrare hus i det här fallet spelar ingen roll även om huset blir klart innan Maj 2023? I slutändan har vi ju då flyttat till ett dyrare hus så att säga (sålt för 8.8m > köpt tomt för för 5.5m och byggt hus = totalt 10m)S Skrivbordsbonden skrev:Tyvärr kommer du inte kunna få uppskov för hela vinsten. Om ni köper dyrare går det att få för hela, men köper ni billigare vilket ni gjort beräknas det enligt formeln kapitalvinsten x (pris för ny bostad/försäljningspris för tidigare bostad) = uppskovsbelopp.
Tror denna länk kan vara användbar:
Räkna ut försäljnings- och inköpspris | Skatteverket
I inköpspriset kan man utöver det rena inköpspriset även ta med utgifter för ny-, till- och ombyggnad och det borde rimligtvis vara användbart i ditt scenario.
Räkna ut försäljnings- och inköpspris | Skatteverket
I inköpspriset kan man utöver det rena inköpspriset även ta med utgifter för ny-, till- och ombyggnad och det borde rimligtvis vara användbart i ditt scenario.
Jag hade ett liknande "problem" med vinstskatter och uppskov för några år sedan. Om inte reglerna ändrats så blev lösningen för mig att betala vinstskatt på fastighetsförsäljning A, då den inte fick skjutas upp längre när jag sålde fastigheten B. Vinstskatten på B fick jag inte skjuta upp allt på då fastigheten C, en tomt, var lägre än försäljningspriset för B. Sedan byggde jag huset!
Så för Er borde det bli;
Vinstskatt på tidigare försäljning (1.000.000* 22%) = 220.000kr
Vinstskatt på icke uppskjutbart belopp (3.300.000/8.800.000* 3.100.000*22%) =255.750
Uppskjuten skatt (5.500.000/8.800.000*3.100.000*22%) =426.250
Med reservation för ev avdrag såsom mäklare, renoveringar mm
Så för Er borde det bli;
Vinstskatt på tidigare försäljning (1.000.000* 22%) = 220.000kr
Vinstskatt på icke uppskjutbart belopp (3.300.000/8.800.000* 3.100.000*22%) =255.750
Uppskjuten skatt (5.500.000/8.800.000*3.100.000*22%) =426.250
Med reservation för ev avdrag såsom mäklare, renoveringar mm
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Rent generellt så slipper man ju ingen skatt..........finns det medel så kan man alltid betala direkt så är det ur världen.
Så är det men nu var det inte frågan om att slippa någon skatt utan att skjuta på skatten om möjligt för att ha god marginal för det nya husbygget. I dagens läge med räntan som är såpass låg (0%?) på vinstskatten så är det ju en god idé att nyttja detta fullt ut istället för att låna på annat ställe med högre ränta.S Stefan1972 skrev:
Tänkte återkoppla lite i detta ärende för dom som undrar då jag precis pratat med skatteverket.
@Nanny Fine hade rätt i sitt svar.
Det vi får göra i år är att ansöka om ett preliminärt uppskov och för att sedan 2023 ansöka om det slutgiltiga där vi får räkna med inköp av ny tomt för 5.5mkr + alla kostnader vi har för husbygget fram till 2 Maj 2023.
Så slutgiltiga vinsten att ansöka om slutgiltigt uppskov för på maj 2023 blir: 8.8m - (5.5m + kostnader för husbygge fram tills det datumet). Det var även krav att vi ska bo på tomten maj 2023, men det gör vi redan då vi bor i en sommarstuga på tomten. Även en husvagn på tomten hade funkat sa hon
Mvh
@Nanny Fine hade rätt i sitt svar.
Det vi får göra i år är att ansöka om ett preliminärt uppskov och för att sedan 2023 ansöka om det slutgiltiga där vi får räkna med inköp av ny tomt för 5.5mkr + alla kostnader vi har för husbygget fram till 2 Maj 2023.
Så slutgiltiga vinsten att ansöka om slutgiltigt uppskov för på maj 2023 blir: 8.8m - (5.5m + kostnader för husbygge fram tills det datumet). Det var även krav att vi ska bo på tomten maj 2023, men det gör vi redan då vi bor i en sommarstuga på tomten. Även en husvagn på tomten hade funkat sa hon
Mvh
Klicka här för att svara