Hur räknar man ut vinsten när staten ger en ersättning för ett nybildat naturreservat på ens mark?

En del av min fastighet kommer att bli naturreservat vilket staten kommer att kompensera mig för. Frågan är om jag behöver betala vinstskatt för kompensationen och vad vinsten i såna fall beräknas på.
Taxeringsvärdet för den aktuella biten mark är ca 1,4 ggr högre än ersättningen jag får. Alltså gör jag en förlust om man räknar vinsten mot taxeringsvärdet. Mäklare som sålde fastigheten till mig värderar dock markområdet till 30% lägre än ersättningen jag får, så då gör jag ju en vinst.

Ska de köpa upp marken eller ge intrångsersättning?

Är det skog/jordbruksmark eller tomt/småhusfastighet?

Det är frågan om skogsmark och intrångsersättning.
Kom på att det finns en tredje värdering av markern och det är den som intrångsersättningen är beräknad på. Det värdet är ca 78% av intrångsersättningen.

Så då har jag dessa värden att relatera till intrångsersättningen, här angiven som index 100%

Mäklarens värdering, ett år gammal: 70%
Utredningen om intrångsersättning, färsk: 78%
Föreslaget belopp för intrångsersättning: 100%
Taxerat värde på skogsmarken, fyra år gammal: 136%

Jag antar att eftersom vi accepterat utredningen om intrångsersättning, så är det värderingen i den som gäller som värde för marken. Men vore roligt om någon visste mer.

Redigerat:
Jag har ingen erfarenhet av intrångsersättning, men såvitt jag förstår så ska reavinstskatt utgå.

Vad marken har för värde enligt diverse värderingar är väl isåfall inte så intressant.

Reavinstskatt baseras på vad du "sålt" marken för (även om du strikt taget inte sålt marken) och vad du köpt marken för.

Intrångsersättningen minskas med 5000 kr och sedan dras anskaffningsvärdet av (vilket förstås kan vara lite krångligt att beräkna när bara en del av fastigheten "säljs"). På kvarvarande belopp betalas 22% reavinstskatt i normalfallet.

Det är inte hela fastigheten som berörs av naturreservatsbildningen, varför jag antar att man inte kan utgå från det pris jag har gett för hela fastigheten.
Därför sitter jag och funderar på dessa olika värderingar, som alla avser skogsmarken som ombildas till naturreservat.

Du lär ska ta anskaffningsvärdet och dela detta med den del som löses in i %, tex 10 % av arealen löstes in, alltså anskaffningsvärdet x 10 % = det deklarerade anskaffningsvärdet vid denna försäljning.

Det vore definitivt till min fördel, hade kunnat göra årets förlustavdrag då. Delen som ombildas till reservat utgör 80% av fastighetens areal men beroende på vilken av de ovanstående värderingarna man följer så är den bara värderad till en tredjedel-hälften av det totala anskaffningsvärdet för fastigheten. Intrångsersättningen skulle då hamna långt under 80% av fastighetens värde.
Så jag tror inte man kan räkna så.
Ser dock att man kan få hjälp av naturvårdsverket med konsultkostnader så det är nog något jag får ta och återkomma i tråden med svar.

Fastighetens värde har inget med skatteberäkningen att göra, utan det sälj-köp som avgör skatten.

Du måste även lägga tillbaka en del av ev. skogsavdrag om du säljer.

Om du tänker dig att göra förlustavdrag för att bli ersatt med 25% över marknadsvärdet (vliket är det normala) så är det något som är galet.

harry73
Ring skatteverket och fråga om du behöver skatta kompensstionen.

Men skogsmark på jordbruksfastighet: ska väl inte skattas som kapitalinkomst /vinst?

Borde det inte vara så att ersättningen bokförs som inkomst i verksamheten.
Sedan görs nedskrivning av markens värde pga de restriktioner som ligger för vad man kan göra med den i framtiden. Och rimligen använder du samma värdering som grund för både ersättningsnivån och nedskrivningen.

Du säljer ju inte marken. Tar bara emot ersättning som ska kompensera att du antingen påtar dig utökat skötselansvar, eller avstår produktiv avkastning. Liknar mest hur olika miljöstöd fungerar, men på en längre avtalsperiod, tycker jag.

Eftersom det är ett avtal över så många år kanske det ska göras något special med periodisering, fondering eller liknande, typ som man kan göra med försäkringsersättningar tror jag, eller skogskonto? (detaljer om det ligger dock över min kunskapsnivå...)

"
I följande fall är det vanligt att i stället för att sälja en
del av en fastighet upplåta den för all framtid:
•
vid vägrätt
•
vid ledningsrätt
•
vid servitutsrätt för t.ex. ledningar
•
vid någon annan nyttjanderätt på obegränsad tid
•
vid biotopskydd
•
vid naturreservat.

När du upplåter en del av fastigheten för all framtid
får du vanligen en engångsersättning. Engångsersätt-
ningen tar du upp till beskattning enligt reglerna för
avyttring av fastigheter."

https://www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f85800049046/1359707464017/25401.pdf

Det var bra info MH.

Är nog detta jag tänker på.
"Det är vanligt att man i stället för att sälja en del av en
fastighet upplåter den för en viss tid, exempelvis vid
naturvårdsavtal. För det får du vanligen en engångs-
ersättning. Engångsersättningen tar du upp till
beskattning som inkomst av näringsverksamhet."

Jag trodde intrångsersättningar gjordes med avtal på typ 50/100 år eller liknande, alltså tidsbegränsade. (kanske blandar ihop med annan form av naturskydd). Borde det inte bero på om begränsningarna är så stora att man inte får göra något alls på marken eller om det är en typ av reservat som ska fortsätta skötas med samma brukningsform som innan (typ betesängar, rasbranter som ändå inte går att hugga virke i) Då blir ju värdet av intrånget kanske ganska litet i vissa fall.

Notera också: "Du får under vissa förutsättningar välja att ta upp
kapitalvinsten som inkomst av näringsverksamhet. " osv. med nämnda punkter som villkor.

Naturvårdsavtal är tidsbegränsad, men inte naturreservat. Så därför är det kapitalbeskattning i det här fallet. Vilket i de allra flesta fall är att föredra.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.