Hej!
Hjälper mina föräldrar som har sålt deras hus. Det gjordes många grund förbättringar 15-30 år tillbaka men tyvärr finns inga kvitton. Endast bilder på före och efter som bevis samt bygglov för en del av huset.

Jag försöker nu hitta någon schablon eller statistisk som jag kan använda mig av för att visa Skatteverket vad det kostade. Har ni någon idé om var jag kan hitta sån? På SCB har de endast nybyggen eller ombyggnad för lägenhet.

Om ni har annan idé för hur jag kan visa vad det kostade tar jag väldigt tacksamt emot det!

Ni får väl gissa och chansa lite..
Har dom inte något hum om hur mycket dessa olika förbättringar kostade?

Jo, ett hum har dom nog. Men man måste kunna hänvisa till något när Skatteverket ber om underlag. Eftersom vi inte har underlag i form av kvitton skulle vi behöva det på något annat sätt. :)

Det finns inget krav på att kunna styrka kostnaderna med kvitton, även om det såklart underlättar.
Bilder, värderingar och tex deklaration/taxeringsvärde är saker som kan användas för att styrka att förbättringar skett.

Min erfarenhet är att så länge de yrkade kostnaderna är rimliga så är det sällan skatteverket vill se något som styrker dem.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Det finns inget krav på att kunna styrka kostnaderna med kvitton, även om det såklart underlättar.
Bilder, värderingar och tex deklaration/taxeringsvärde är saker som kan användas för att styrka att förbättringar skett.

Min erfarenhet är att så länge de yrkade kostnaderna är rimliga så är det sällan skatteverket vill se något som styrker dem.
Min erfarenhet också. Så länge avdragen verkar rimliga, så kommer inte kvitton efterfrågas.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Nopp, deklarera det ni anser verkar stämma.
Skulle sen skatteverket ha en annan åsikt får ni ta det då.. Ni blir inte straffade för något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.