23 438 läst ·
484 svar
23k läst
484 svar
Vinnare och förlorare på flyttskatten
kortis, lite oroande om du inte vet vilken sorts bolag du driver, det går inte att skylla på revisorn om Skatteverket gör revision och hittar felaktigheter 😬K kortis skrev:Jag kan inte det här men revisorn sade att det gick. Själv har jag int läst in mig på det då revisorn ändå tar betalt. Hoppas att han har rätt.
Reglerna om periodiseringsfond betyder att aktiebolaget kan skjuta upp beskattningen av inkomsten i näringsverksamheten till ett senare år. Företaget kan alltså få en viss skattekredit. Periodiseringsfond kan ni också använda till att jämna ut resultatet mellan olika år och på så sätt få en jämnare beskattning.
[länk]
Periodiseringsfond och Expansionsfond för enskilda företag är tyvärr inte skattefria, iofs. kan Periodiseringsfond användas för att täcka en senare förlust, så på så sätt kan den ju kallas skattefri, annars skjuter du bara skatten framför dig.
Du kan väl i alla fall hålla med om att Estlands lösning med platt (nästan, för det finns grundavdrag som är olika stora baserat på om man arbetar eller är pensionär) är enkel att förstå och har ett incitament för att arbeta mer och få behålla mer.
Och företagen betalar skatt på utdelningen (utdelad vinst) på 20%.
Sveriges lösning med specialregler för att lappa och laga i ett dåligt skattesystem är inte bra.
Dessutom leder vi ligan i OECD-länderna med högst marginalskatt.
Och har antagligen högst totalt skattetryck när man lägger till moms, punktskatter och idiotier som 'plastpåseskatten'.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
P Peter787 skrev:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/Vid internationella jämförelser av marginalskatten bör man inte enbart se till nivån på den personliga inkomstskatten eftersom olika länder har valt att lägga tyngdpunkten i arbetsbeskattningen på olika typer av skatter. Bättre jämförbarhet uppnås om man även tar hänsyn till arbetsgivaravgifter och egenavgifter.
Jämför man OECD-länderna på detta vis och ser till hur hög marginalskatten är för personer som tjänar 167 procent av genomsnittet i de olika länderna, hamnar Sverige på andra plats i jämförelsen. På lägre löner har Sverige betydligt lägre marginalskatt och ligger närmare snittet för OECD.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Första meningen är lite konstig.P Peter787 skrev:
Du skrev:
"Dessutom leder vi ligan i OECD-länderna med högst marginalskatt."
vilket alltså inte stämmer och när det gäller normala inkomster så kommer Sverige dessutom nära snittet för OECD.
Specialregler är ett skit.P Peter787 skrev:kortis, lite oroande om du inte vet vilken sorts bolag du driver, det går inte att skylla på revisorn om Skatteverket gör revision och hittar felaktigheter 😬
Periodiseringsfond och Expansionsfond för enskilda företag är tyvärr inte skattefria, iofs. kan Periodiseringsfond användas för att täcka en senare förlust, så på så sätt kan den ju kallas skattefri, annars skjuter du bara skatten framför dig.
Du kan väl i alla fall hålla med om att Estlands lösning med platt (nästan, för det finns grundavdrag som är olika stora baserat på om man arbetar eller är pensionär) är enkel att förstå och har ett incitament för att arbeta mer och få behålla mer.
Sveriges lösning med specialregler för att lappa och laga i ett dåligt skattesystem är inte bra.
Och har antagligen högst totalt skattetryck när man lägger till moms, punktskatter och idiotier som 'plastpåseskatten'.
Platt skatt är ju ett paradis för rika.
När man sänkte marginalskatten var ett starkt argument att då skulle man arbeta mer, det gjordes en undersökning om det och då framkom det att det blev precis tvärt om.
Och när jag arbetade över så var det tomt på kontoren😉
Det går inte att diskutera skatter utan att först slå fast vad man tycker samhället ska stå för.
De flesta säger då vård,skola,omsorg,försvar, vägar och det grundläggande för vi vill inte se människor svälta ihjäl.
Ja alltså ungefär som i dag. Hum
Håller fullt med. Med tanke på inflation på i snitt 7% per år samt underhåll så är det rent skamligt att betala 22% på en hittepåvinst. Skönt att vissa tänker längre än näsan 👍Ossian K Olsson skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Jag tror att inlägget du besvarade var menat ironiskt!?M MiWi skrev:
Jag anser att inflationen borde räknas bort, då det inte är en vinst, men 7% i snitt de senaste 20-30 åren? Var hittar du den siffran?
Bilden nedan är från SCB. Enligt den har iallafall inte inflationen snittat på 7% de senaste 20-30 åren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man bortser från index etc kommer man ändå inte ifrån utfallet - som i mitt fall ändå blev ett "klipp". Inköpspris ca 360' med lån på hela beloppet. Vid försäljningen lån på 600' (inkl ett par beg. bilköp och husenovering). Sålde för drygt 2 milj. Reavinst drygt 1,5 milj. Under åren hyfsat billigt boende.M MiWi skrev:
Jag hade aldrig kunnat bygga nytt om jag inte puttat in ngn miljon cash och jag hade aldrig kunnat spara till detta belopp. Under tiden, visserligen många år, bodde jag mycket bra. Insatsen däefter har tripplerats och boendet ligger idag under 5'/mån inkl lån.
Det är rätt konstigt att alla som klagar på hur eländigt det är här i Sverige och hur mycket bättre det är någon annanstans, inte tar sitt pick och pack och flyttar till "paradiset".P Peter787 skrev:Du kan väl i alla fall hålla med om att Estlands lösning med platt (nästan, för det finns grundavdrag som är olika stora baserat på om man arbetar eller är pensionär) är enkel att förstå och har ett incitament för att arbeta mer och få behålla mer.
Räknade på min fars hus som han byggde i mitten av 60-talet men mestadels egen arbetsinsats. Då detta såldes i år så motsvarade det en årlig tllväxtränta på ca 3,8%. sedan var låneräntan långt över 7% stora tider, inflation, samt att man betalat fastighetsskatt genom åren. Ingen lysande affär. Sedan beskattas den fiktiva vinsten vid försäljningen. I mina ögon rent beslagtagande av tillgångar. Siffran.7% kom från en annat inlägg som jag läste. Har inte kollat den. Men i länken nedan finns KPI från 1980 och frammåtFairlane skrev:
Jag tror att inlägget du besvarade var menat ironiskt!?
Jag anser att inflationen borde räknas bort, då det inte är en vinst, men 7% i snitt de senaste 20-30 åren? Var hittar du den siffran?
Bilden nedan är från SCB. Enligt den har iallafall inte inflationen snittat på 7% de senaste 20-30 åren.
[bild]
https://www.scb.se/hitta-statistik/...entprisindex-kpi/kpi-faststallda-tal-1980100/
Och när det var deflation då? Javisst då betalar du ju gladeligen och det är många som säljer utan att ha gjort ett penseldrag på 10 årM MiWi skrev:
Jo skattesystemet i Estland vore fint men int fan vill de bo där, möjligtvis ha brevlådeföretag där.A Arne_Planka skrev:
Estländsk sjukvård o skola jo tjena
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Periodsering är helt värdelös då du måste betala skatten när du löser ut den. Mao är pengarna fortfarande öronmärkta till enbart utdelning. Man skulle behöva ett mer långsiktigt sätt att kunna satsa. Som en periodiseringsfond fast pengarna kan förbrukas och då inte skattas på.K kortis skrev:Jag kan inte det här men revisorn sade att det gick. Själv har jag int läst in mig på det då revisorn ändå tar betalt. Hoppas att han har rätt.
Reglerna om periodiseringsfond betyder att aktiebolaget kan skjuta upp beskattningen av inkomsten i näringsverksamheten till ett senare år. Företaget kan alltså få en viss skattekredit. Periodiseringsfond kan ni också använda till att jämna ut resultatet mellan olika år och på så sätt få en jämnare beskattning.
[länk]