P
K kortis skrev:
Jag kan inte det här men revisorn sade att det gick. Själv har jag int läst in mig på det då revisorn ändå tar betalt. Hoppas att han har rätt.
Reglerna om periodiseringsfond betyder att aktiebolaget kan skjuta upp beskattningen av inkomsten i näringsverksamheten till ett senare år
. Företaget kan alltså få en viss skattekredit. Periodiseringsfond kan ni också använda till att jämna ut resultatet mellan olika år och på så sätt få en jämnare beskattning.
[länk]
kortis, lite oroande om du inte vet vilken sorts bolag du driver, det går inte att skylla på revisorn om Skatteverket gör revision och hittar felaktigheter 😬

Periodiseringsfond och Expansionsfond för enskilda företag är tyvärr inte skattefria, iofs. kan Periodiseringsfond användas för att täcka en senare förlust, så på så sätt kan den ju kallas skattefri, annars skjuter du bara skatten framför dig.

Du kan väl i alla fall hålla med om att Estlands lösning med platt (nästan, för det finns grundavdrag som är olika stora baserat på om man arbetar eller är pensionär) är enkel att förstå och har ett incitament för att arbeta mer och få behålla mer.
Och företagen betalar skatt på utdelningen (utdelad vinst) på 20%.
Sveriges lösning med specialregler för att lappa och laga i ett dåligt skattesystem är inte bra.
Dessutom leder vi ligan i OECD-länderna med högst marginalskatt.
Och har antagligen högst totalt skattetryck när man lägger till moms, punktskatter och idiotier som 'plastpåseskatten'.

BirgitS
P Peter787 skrev:
Tabell visar marginalskatt inklusive arbetsgivaravgift i OECD-länder för olika inkomstnivåer år 2022.
Vid internationella jämförelser av marginalskatten bör man inte enbart se till nivån på den personliga inkomstskatten eftersom olika länder har valt att lägga tyngdpunkten i arbetsbeskattningen på olika typer av skatter. Bättre jämförbarhet uppnås om man även tar hänsyn till arbetsgivaravgifter och egenavgifter.
Jämför man OECD-länderna på detta vis och ser till hur hög marginalskatten är för personer som tjänar 167 procent av genomsnittet i de olika länderna, hamnar Sverige på andra plats i jämförelsen. På lägre löner har Sverige betydligt lägre marginalskatt och ligger närmare snittet för OECD.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/skatt/Skatt-pa-arbete/Marginalskatt/

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]

[länk]
Jag hade tagit siffrorna inkluderande arbetsgivaravgiften som inkluderar arbetsgivaravgifter.
Sverige har ändå mer än tre gånger så hög marginalskatt som Estland (utan arbetsgivaravgifter), vilket är landet jag jämförde med.

BirgitS
P Peter787 skrev:
Jag hade tagit siffrorna inkluderande arbetsgivaravgiften som inkluderar arbetsgivaravgifter.
Sverige har ändå mer än tre gånger så hög marginalskatt som Estland (utan arbetsgivaravgifter), vilket är landet jag jämförde med.
Första meningen är lite konstig.
Du skrev:
"Dessutom leder vi ligan i OECD-länderna med högst marginalskatt."
vilket alltså inte stämmer och när det gäller normala inkomster så kommer Sverige dessutom nära snittet för OECD.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
kortis, lite oroande om du inte vet vilken sorts bolag du driver, det går inte att skylla på revisorn om Skatteverket gör revision och hittar felaktigheter 😬

Periodiseringsfond och Expansionsfond för enskilda företag är tyvärr inte skattefria, iofs. kan Periodiseringsfond användas för att täcka en senare förlust, så på så sätt kan den ju kallas skattefri, annars skjuter du bara skatten framför dig.

Du kan väl i alla fall hålla med om att Estlands lösning med platt (nästan, för det finns grundavdrag som är olika stora baserat på om man arbetar eller är pensionär) är enkel att förstå och har ett incitament för att arbeta mer och få behålla mer.
Sveriges lösning med specialregler för att lappa och laga i ett dåligt skattesystem är inte bra.
Och har antagligen högst totalt skattetryck när man lägger till moms, punktskatter och idiotier som 'plastpåseskatten'.
Specialregler är ett skit.
Platt skatt är ju ett paradis för rika.
När man sänkte marginalskatten var ett starkt argument att då skulle man arbeta mer, det gjordes en undersökning om det och då framkom det att det blev precis tvärt om.
Och när jag arbetade över så var det tomt på kontoren😉
Det går inte att diskutera skatter utan att först slå fast vad man tycker samhället ska stå för.
De flesta säger då vård,skola,omsorg,försvar, vägar och det grundläggande för vi vill inte se människor svälta ihjäl.
Ja alltså ungefär som i dag. Hum

• Älska
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Ja jag tycker så synd om alla äldre som köpte sina hus för en miljon för 20-30 år sedan och nu måste betala 22% skatt på de 5-6 miljoner de gör i vinst!

Styrkekramar till er ❤️

/s
Håller fullt med. Med tanke på inflation på i snitt 7% per år samt underhåll så är det rent skamligt att betala 22% på en hittepåvinst. Skönt att vissa tänker längre än näsan 👍

Fairlane
M MiWi skrev:
Håller fullt med. Med tanke på inflation på i snitt 7% per år samt underhåll så är det rent skamligt att betala 22% på en hittepåvinst. Skönt att vissa tänker längre än näsan 👍
Jag tror att inlägget du besvarade var menat ironiskt!?

Jag anser att inflationen borde räknas bort, då det inte är en vinst, men 7% i snitt de senaste 20-30 åren? Var hittar du den siffran?
Bilden nedan är från SCB. Enligt den har iallafall inte inflationen snittat på 7% de senaste 20-30 åren.
Linjediagram som visar inflationen i procent mellan åren 1980 och 2022. Inflationstoppar och lågkonjunkturer framgår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M MiWi skrev:
Det är många som lever i tron att de som haft sina hus länge gjort riktiga klipp medan verkligheten är en annan.
Om man bortser från index etc kommer man ändå inte ifrån utfallet - som i mitt fall ändå blev ett "klipp". Inköpspris ca 360' med lån på hela beloppet. Vid försäljningen lån på 600' (inkl ett par beg. bilköp och husenovering). Sålde för drygt 2 milj. Reavinst drygt 1,5 milj. Under åren hyfsat billigt boende.
Jag hade aldrig kunnat bygga nytt om jag inte puttat in ngn miljon cash och jag hade aldrig kunnat spara till detta belopp. Under tiden, visserligen många år, bodde jag mycket bra. Insatsen däefter har tripplerats och boendet ligger idag under 5'/mån inkl lån.

P Peter787 skrev:
Det är rätt konstigt att alla som klagar på hur eländigt det är här i Sverige och hur mycket bättre det är någon annanstans, inte tar sitt pick och pack och flyttar till "paradiset".

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att inlägget du besvarade var menat ironiskt!?

Jag anser att inflationen borde räknas bort, då det inte är en vinst, men 7% i snitt de senaste 20-30 åren? Var hittar du den siffran?
Bilden nedan är från SCB. Enligt den har iallafall inte inflationen snittat på 7% de senaste 20-30 åren.
[bild]
Räknade på min fars hus som han byggde i mitten av 60-talet men mestadels egen arbetsinsats. Då detta såldes i år så motsvarade det en årlig tllväxtränta på ca 3,8%. sedan var låneräntan långt över 7% stora tider, inflation, samt att man betalat fastighetsskatt genom åren. Ingen lysande affär. Sedan beskattas den fiktiva vinsten vid försäljningen. I mina ögon rent beslagtagande av tillgångar. Siffran.7% kom från en annat inlägg som jag läste. Har inte kollat den. Men i länken nedan finns KPI från 1980 och frammåt
https://www.scb.se/hitta-statistik/...entprisindex-kpi/kpi-faststallda-tal-1980100/

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
När blev boende en "investering" som man kan förväntas göra vinst på???

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
När blev boende en "investering" som man kan förväntas göra vinst på???
När det blev en vitt spridd missuppfattning att så är fallet.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M MiWi skrev:
Och när det var deflation då? Javisst då betalar du ju gladeligen och det är många som säljer utan att ha gjort ett penseldrag på 10 år

A Arne_Planka skrev:
Det är rätt konstigt att alla som klagar på hur eländigt det är här i Sverige och hur mycket bättre det är någon annanstans, inte tar sitt pick och pack och flyttar till "paradiset".
Jo skattesystemet i Estland vore fint men int fan vill de bo där, möjligtvis ha brevlådeföretag där.
Estländsk sjukvård o skola jo tjena

K kortis skrev:
Jag kan inte det här men revisorn sade att det gick. Själv har jag int läst in mig på det då revisorn ändå tar betalt. Hoppas att han har rätt.
Reglerna om periodiseringsfond betyder att aktiebolaget kan skjuta upp beskattningen av inkomsten i näringsverksamheten till ett senare år
. Företaget kan alltså få en viss skattekredit. Periodiseringsfond kan ni också använda till att jämna ut resultatet mellan olika år och på så sätt få en jämnare beskattning.
[länk]
Periodsering är helt värdelös då du måste betala skatten när du löser ut den. Mao är pengarna fortfarande öronmärkta till enbart utdelning. Man skulle behöva ett mer långsiktigt sätt att kunna satsa. Som en periodiseringsfond fast pengarna kan förbrukas och då inte skattas på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.