Hej!
Glad hemmabyggare som behöver hjälp då min hjärna uppenbarligen inte klarar av att tänka.
Jag bygger en mindre altan på framsidan av vårt hus och en trappa tillhörande denna. Då trappan byggs över en befintlig stentrappa så har jag fått utgå ifrån det som finns.
Jag befinner mig nu i ett problem att jag inte i mitt huvud får till i vilka vinklar jag skall såga mina trallbrädor för trappsteget.
Snälla, kan någon bara hjälpa mig att tänka, eller ge mig tips på hur jag skall gå till väga.
Tack på förhand!
Glad hemmabyggare som behöver hjälp då min hjärna uppenbarligen inte klarar av att tänka.
Jag bygger en mindre altan på framsidan av vårt hus och en trappa tillhörande denna. Då trappan byggs över en befintlig stentrappa så har jag fått utgå ifrån det som finns.
Jag befinner mig nu i ett problem att jag inte i mitt huvud får till i vilka vinklar jag skall såga mina trallbrädor för trappsteget.
Snälla, kan någon bara hjälpa mig att tänka, eller ge mig tips på hur jag skall gå till väga.
Tack på förhand!
Är det den kapade sidan inte är lika lång på trallen du kapat 90 grader och 45 grader? Det kan de förstås aldrig bli, med samma antal brädor. Klyv en på längden eller låt den gå in under nästa regel så den inte syns, för de som är kapade 90 grader.
Svårt att förklara, men lägg brädorna över varandra där de mötes så du får ut deras skärningspunkter (edit: sen kapar du brädorna där de skär varandra), sen behöver du antagligen regla upp lite extra under baserat på var skärningspunkterna blir. Annars kan du lägga en fris så spelar det mindre roll var trallbrädorna möts, men det kanske inte blir lika snyggt.
Jag antar att trappstegen är exakt lika djupa på båda sidorna av "vinkeln".
Jag antar att trappstegen är exakt lika djupa på båda sidorna av "vinkeln".
Klicka här för att svara