Hejsan!

Jag är på väg att investera i en Contura 650 med Premodul skorsten. Jag har sett ut en bra plats intill en yttervägg på nedervåningen i mitt hus (1 ½ plan Myresjö 1982). Jag har tänkt att toppansluta skorstenen. Mitt mål är att skorstenen ska mynna ut så nära nocken som möjligt för att slippa stag, plattform och en lång yttre skorsten. Därför hade jag tänkt att vinkla skorstenen.

Första vinklen kommer att ske i det oisolerade snedförrådet (sidovinden) på våning två. Eftersom takvinklen är 45 grader har jag förstått att det inte heller behövs någon sot/inspektionslucka. Därefter kommer skorstenen att gå längs taket genom våning två och en bit upp på vinden. Därefter kommer den att vinklas upp genom yttertaket ganska nära nock.

Nu mina skorstensfrågor:

1. Har någon erfarenhet av en liknande skorstensinstallation?

2. Finns det någon anledning att skapa ett isolerat schakt runt skorstenen i snedförrådet? Man måste väl då ha inspektionslucka och toppventil, eller?

3. Skulle man kunna tänka sig att dra ut innertaket på våning två för att på så sätt få första vinkeln inne i rummet på våning två? Min uppskattning är att den vertikala väggen i nischen då blir ca 20 cm hög och planen är att bredden blir knappt 120 cm, dvs mellan två takstolar.

Ytterligare en fråga ang värmespridning.

4. Finns det någon som har satt en luftventil eller galler ovanför kaminen mellan våning 1 och 2. Contura 650 har utsläppsventiler på toppen vilket gör att det är ett naturligt varmluftsflöde upp emot taket. Skulle detta öka värmespridningen till våning 2 påverkbart eller krävs det någon form av (termostatstyrd?) fläkt?

Mvh

/Ulf

Hej, jag har en premodul som går upp i en stödbensvind där den vinklar 45gr ut genom gipsen till ett förråd/klädkammare, följer snedtaket så långt det är möjligt sedan upp genomtaket (som fortfarande har 45gr vinkel) och ut. Har 2m skorsten som är ostagad och klarade stormen "per" som dock tog 5 takpannor med sig.

Hej Kalle!

Tack för ditt svar. Det verkar ju fungera. Jag har dock en kompletterande fråga:

1. Fick du med dig standardplåtar från skorstensleverantören för att täcka de två 45-gradiga övergångarna på våning två eller sågade du ut dem själv?

Ytterligare en fråga till forumet.

2. Tror ni att man skulle kunna parallellförskjuta skorstenen ca 30-50 cm i stödbensvinden. Skulle gärna göra det för att få skorstenen på våning 2 närmare en innervägg där. Min tanke är att ta två 45-graders vinklar i stödbensvinden där den första vrids längs med vinden och den andra vinklar sedan upp längs taket.

Mvh

Ulf

UlfY skrev:
Hej Kalle!

1. Fick du med dig standardplåtar från skorstensleverantören för att täcka de två 45-gradiga övergångarna på våning två eller sågade du ut dem själv?
Det blev en extra genomföring från premodul

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.