P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Jag skissar på ett hus där två ladhus möter varandra i 30 graders vinkel. Båda kropparna är öppna till nock, men bara ena har övervåning/vind medan den andra öppet mellan planen. 7m nockhöjd.
Givet vinkeln mellan huskropparna bildas en annorlunda koppling där hustaken möts och pga planlösning (som delvis beror på begränsningar i detaljplan) hamnar "knutpunkten" för nockbalkarna på ett ställe där jag inte vill ha en vertikal pelare.
Så en fråga till alla kunniga: är det dödsfött att tänka sig att taket hålls upp med de inritade pelarna utan att de knäcks? Vad ser ni för utmaningar? Hur hade ni gjort?
[självklart kommer en konstruktör senare kolla på detta]
Givet vinkeln mellan huskropparna bildas en annorlunda koppling där hustaken möts och pga planlösning (som delvis beror på begränsningar i detaljplan) hamnar "knutpunkten" för nockbalkarna på ett ställe där jag inte vill ha en vertikal pelare.
Så en fråga till alla kunniga: är det dödsfött att tänka sig att taket hålls upp med de inritade pelarna utan att de knäcks? Vad ser ni för utmaningar? Hur hade ni gjort?
[självklart kommer en konstruktör senare kolla på detta]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A column carries vertical loads when it's vertical! The type of support you're planning to use is called a "lying column." Under load, it will move in the direction of the slope, so it must have a component to counterbalance this force. I don't understand why you'd want to complicate the structure with such solutions. Remember that rafters also transfer loads to the walls.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Tack för input, jag skulle gärna göra den mindre komplicerad, utan att behöva bygga ett vanligt ladhus utan vinklar. Min fråga baseras på att jag tror att det behövs någon sorts stöd och jag har funderat på hur man kan göra det utan att det blir fult.
Skall jag tolka ditt svar som att du inte tror att stöden behövs, eller hade du förslag på ett annat sätt att avlasta?
Skall jag tolka ditt svar som att du inte tror att stöden behövs, eller hade du förslag på ett annat sätt att avlasta?
Spännade konstruktion lite utmande med lutande pelare, infästning sjuv o knäck. Med en lodrät pelare måste man tänka upplagsyta och knäckhållfasthet. Låt en konstruktör titta på detta innan du går vidare.
So treat it as a negative. This solution is asking for disaster. Which of the following structures do you think is stable?P Posselosse skrev:
Logga in
Skapa konto
I remember your other post about this structure, where the roofs had a different layout. I see you accepted my suggestion. And I assume the lack of rafters above the dining table suggests you're sticking with the idea of a large dormer in this spot?
Logga in
Skapa konto
Well, forget about it, unless you've won the lottery. Besides, why do you need a dormer in an open-plan space? If you want more light, install skylights, but I don't recommend it. It's better to use the gable wall for this
Yes, you can. This is the best solution in this case. A column next to the chimney (green circle) that extends from level 0. Resting on the foundation, not on an interior wall.P Posselosse skrev:
Another issue is the support for the long valley rafter. A lot of snow can accumulate there, so significant forces will be exerted. I'm not sure what you're planning in this area? Are both attics open to open-plan spaces? If you use SU online, you can share the file, which will make it easier to understand, if you use a stationary one, you can publish it e.g. on Google Drive. If you don't want to send the link access to all, send it to me in PM.
\\edit
Looking at the longer term, it seems that after reducing the width of the open part to 8.5 m, the original concept will be easier, cheaper and will provide a view to the south side.
Redigerat:
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Jag förstår såklart att en lutande pelare är mindre stabil, därav att jag skapade tråden. Jag hade dock hoppats att ni skulle säga att det var "lätt" att stabilisera
Jag kör på vertikala stolpar.
Men jag håller med om "long valley rafter" vid takanslutningen. Jag skulle helst slippa en stolpe mitt i köket (därav frågan om jag kan ha en lutande stolpe), men det kanske inte går såvida balken inte görs av stål!?
Vad gäller takkupan... Den är såklart helt onödig, men rolig och adderar något annorlunda. Tack för att du tar ner mig på jorden! Mitt mål är att addera vinklar/annat som gör att det inte känns som en massproducerad lada. Men adderar det för mycket komplexitet skall det såklart plockas bort.
Förutom kostnaden för stora fönster borde inte konstruktionen för kupan i sig vara allt för dyr eller!? Så länge nockbalken håller för den extra vikten är ju konstruktionen i sig inte speciellt svår om man kan planera in den från början tänker jag. Tanken är att ta in någon som bygger upp stommen, men att göra resten själv.
Men jag håller med om "long valley rafter" vid takanslutningen. Jag skulle helst slippa en stolpe mitt i köket (därav frågan om jag kan ha en lutande stolpe), men det kanske inte går såvida balken inte görs av stål!?
Vad gäller takkupan... Den är såklart helt onödig, men rolig och adderar något annorlunda. Tack för att du tar ner mig på jorden! Mitt mål är att addera vinklar/annat som gör att det inte känns som en massproducerad lada. Men adderar det för mycket komplexitet skall det såklart plockas bort.
Förutom kostnaden för stora fönster borde inte konstruktionen för kupan i sig vara allt för dyr eller!? Så länge nockbalken håller för den extra vikten är ju konstruktionen i sig inte speciellt svår om man kan planera in den från början tänker jag. Tanken är att ta in någon som bygger upp stommen, men att göra resten själv.
Hi. I see you've overcomplicated things unnecessarily. That long, valley rafter isn't really necessary. The only thing I can recommend regarding SU is finding the SketchUp Make 2017 version online. This is the latest free version, available for online use but requires offline installation. It also allows you to install plugins that enhance the program and contribute to its popularity. You can still find it by googling it. Check PM
You have a lot of accuracy errors in your model. Meybe will put you on the right track.
I think the upstairs hallway needs more light for an open-plan space. Maybe I'll add more later; I have to go to the store or they'll close. ;-) And that chimney in the middle of the rafters!!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I think the upstairs hallway needs more light for an open-plan space. Maybe I'll add more later; I have to go to the store or they'll close. ;-) And that chimney in the middle of the rafters!!!
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Oh, big thanks! Jag funderade på att testa dra ner takåsarna som du gjort för att avlasta, men i mitt huvud skulle det se konstigt ut. Men renderingen blev ju faktiskt snygg! Det borde ju stabilisera en hel del också och inte bara fungera som avväxling.
Går det att få den typen av renderingar i gratisversionen eller bara Pro?
Ja, modellen behöver göras för att bli av med alla fel och överlapp. Verkar som att alla redigeringar och revieringar jag gjort har förstört vissa delar. Ligger på min todo, men ville landa i en design som kändes ok innan jag hoppade in i detaljerna.
Ang övervåningen tänker jag mig dubbla takfönster i allrummet + ett i mittenrummet. Borde väl räcka?
Går det att få den typen av renderingar i gratisversionen eller bara Pro?
Ja, modellen behöver göras för att bli av med alla fel och överlapp. Verkar som att alla redigeringar och revieringar jag gjort har förstört vissa delar. Ligger på min todo, men ville landa i en design som kändes ok innan jag hoppade in i detaljerna.
Ang övervåningen tänker jag mig dubbla takfönster i allrummet + ett i mittenrummet. Borde väl räcka?
No. The pro version also doesn't render. Only SU Studio has V-ray. I use V-ray and SU, but the older versions are permanent. In addition, I use other programs. As I wrote earlier, look for the Make 2017 version. It allows you to use plugins that make your work easier and faster, including for rendering and adding and setting materials.P Posselosse skrev:
You should consider a higher rafter density. C-C 60 allows you to use C24 45x245 rafters, saving money on glued laminated timber.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Ah ok, synd!
Bra tanke. Min förhoppning är att kunna använda 220+145 c24 dock, vilket ger plats för bra isolering också. Vi får se om det funkar till cc120 eller inte.
Jag insåg förresten att din breddade öppning ovanför trappan gör att man ser när någon går in/ut från toaletten om man sitter vid köksbordet. Det gillar jag inte, så behövde tyvärr bli smalare öppning igen.
Bra tanke. Min förhoppning är att kunna använda 220+145 c24 dock, vilket ger plats för bra isolering också. Vi får se om det funkar till cc120 eller inte.
Jag insåg förresten att din breddade öppning ovanför trappan gör att man ser när någon går in/ut från toaletten om man sitter vid köksbordet. Det gillar jag inte, så behövde tyvärr bli smalare öppning igen.