38 975 läst ·
132 svar
39k läst
132 svar
Vinkelslip, vad ska man tänka på?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Man kan göra en kompromiss och sätta sprängskyddet på 45 grader så funkar det för både kapning och slipning, mitt har suttit så i typ 25 år.
Sedan tycker jag 125 mm är för litet och 180 mm för stort så jag har en 150 mm Metabo.
Protte
Sedan tycker jag 125 mm är för litet och 180 mm för stort så jag har en 150 mm Metabo.
Protte
Körde en del med Makita idag, helt okay maskin, känns som att den är ganska likvärdig med Boschen som jag ärligt talat tycker ser lite omodern ut även om inte sådär fallet.
Skyddet spände jag så att det gick att gjustera även om det krävdes lite kraft.
Köpte till ett 10 pack tunna Makita skivor. På 14-15 metall pålar för stacket rich det åt 4 skivor.
Vilka märken på skivorna brukar ni köpa.
Skyddet spände jag så att det gick att gjustera även om det krävdes lite kraft.
Köpte till ett 10 pack tunna Makita skivor. På 14-15 metall pålar för stacket rich det åt 4 skivor.
Vilka märken på skivorna brukar ni köpa.
Dags att köpa en 230 vinkelslip för att såga lite tegelstenar(Mexitegel). Frågan är då åter igen vad man ska titta efter? Har sen tidigare tittat in mig på Bosch GWS 20-230JH för 1100 kr men precis som Boschs billigare 125 mm modell så ser den gammalmodig ut.
Andra alternativ är :
Makita GA9020SF 1500 kr utan låda
Ryobi EAG 2000 RS 1200 kr med låda
AEG-Powertools WS 2200-230 DMS utan låda
De flesta verkar levereras utan låda(som om inte maskinerna redan är otympliga? Och när det gäller lådor så föredrar jag Bosches där man kan så på utsidan vad de innehåller och dessutom kan man stapla dem(d.v.s lådorna är oftast samma storlek).
AEG och Makita ser ganska lika ut i utförandet och ser att även Bosch har någon som är dyrare och som ser likadan ut så jag misstänker att det i grunden kan vara samma tillverkare?
Spelar det någon roll vilket jag väljer egentligen?
Andra alternativ är :
Makita GA9020SF 1500 kr utan låda
Ryobi EAG 2000 RS 1200 kr med låda
AEG-Powertools WS 2200-230 DMS utan låda
De flesta verkar levereras utan låda(som om inte maskinerna redan är otympliga? Och när det gäller lådor så föredrar jag Bosches där man kan så på utsidan vad de innehåller och dessutom kan man stapla dem(d.v.s lådorna är oftast samma storlek).
AEG och Makita ser ganska lika ut i utförandet och ser att även Bosch har någon som är dyrare och som ser likadan ut så jag misstänker att det i grunden kan vara samma tillverkare?
Spelar det någon roll vilket jag väljer egentligen?
@snowjim: jag gjorde en del research i höstas när jag hade en massa stenarbete framför mig (granitplattor och granitkantstöd). Till slut föll valet på Flex L 21-6 230. Mycket nöjd. Vikt/prestanda är utmärkt. Mjukstart. Lång kabel. Snabbinställning av skyddskåpa. Den har ingen låda. Men den finns i set med en mindre 125 slip i koffert. Det finns ett foto på maskinen längre bak i tråden. Jag är nöjd. Har inget kickback stop, men det lär du ju inte sakna när du kapar tegel.
Här handlade jag, mycket bättre pris än i Sverige :
https://www.ach-shop.com/flex-winkelschleifer-l-21-6-230-2100watt-o-230mm-391.514
Edit: såg man kan köpa till koffert för 51 euro....
Här handlade jag, mycket bättre pris än i Sverige :
https://www.ach-shop.com/flex-winkelschleifer-l-21-6-230-2100watt-o-230mm-391.514
Edit: såg man kan köpa till koffert för 51 euro....
Att den är lättare är positivt, men det där med snabbinställning av skyddskåpan förstår jag inte. Knappast att man snurrar runt skyddskåpan hela tiden och en vanlig kåpa spänner man så det går trögt att vrida, de få gånger man behöver ändra.Alltgår skrev:
Ja detta funderar jag också över, köpte ju Makitas lilla enkla modell som saknade snabbjustering av skydd. Insåg snabbt att allt man behöver göra är att spänna skyddet lagom hårt så att det krävs lite kraft att snurra den men samtidigt inte omöjligt.thomas33 skrev:
Hur fungerar det att köpa verktyg från Tyskland när det gäller garanti? Gäller garantin hela EU så man behöver inte ens fundera på det? Vilket återförsäljare som helst i Sverige för det märket måste ta serviceärendet?