snowjim skrev:
Ser ut som att vi kommer bygga en mindre mur av mexitegel snart och vattensågen som vi sågar kakel med lär troligen vara för lite. Så vinkelslip? Funkar det med 125 mm eller ska man gå upp till 230 mm?
Funkar utmärkt med 125a,bara att man får vända runt stenen och dra snitt från båda hållen

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Hornbach har ett paket med 2st Hitachislipar en 125 och en 230mm inklusive diamantklingor för 1295:-
Känns väldigt prisvärt
[bild]
Inte dåligt, bor dock långt ifrån Hornbach och de verkar inte sälja paketet via hemsidan.

nanowire skrev:
Att försiktigt blöta plattan samtidigt som du sågar, på ett kontrolerat sätt från en pet-flaska med perforerad kork kanske?

NoN ser billigast ut. Eventuellt.
Gissar att det nedre dyrare priset är utan efterkrav?
[bild]
Ja, de har dock inte i lager i min stad så det blir till att beställa online.

Minikubik skrev:
Funkar utmärkt med 125a,bara att man får vända runt stenen och dra snitt från båda hållen
Det funkar ju men snittet kommer oftast inte bli perfekt när man tittar från sidan då. Att träffa exakt samma mått på båda sidorna är inte självklart :)

snowjim skrev:
Det funkar ju men snittet kommer oftast inte bli perfekt när man tittar från sidan då. Att träffa exakt samma mått på båda sidorna är inte självklart :)
Ska du mura med eller utan stötfog? Vi håller just på med ett fasadprojekt med just mexitegel. Ingen stötfog, men den lilla ojämnhet so blir syns inte. Nu är det iofs inge som kan granska noga eftersom det är en bit upp men man får in en bra snits rätt fort

Minikubik skrev:
Ska du mura med eller utan stötfog? Vi håller just på med ett fasadprojekt med just mexitegel. Ingen stötfog, men den lilla ojämnhet so blir syns inte. Nu är det iofs inge som kan granska noga eftersom det är en bit upp men man får in en bra snits rätt fort
Tanken är att limma dem på plats så ingen fog alls om möjligt. MEN jag ska bara såga 16 bitar kanske och sen då möjligen för 2 pelare(6 nivåer) där det blir lite mer sågande.

snowjim skrev:
Tanken är att limma dem på plats så ingen fog alls om möjligt. MEN jag ska bara såga 16 bitar kanske och sen då möjligen för 2 pelare(6 nivåer) där det blir lite mer sågande.
Ah jag förstår. Har du(eller vill köpa en:rolleyes:) 230 så är det naturligtvis bättre, har man ingen kan det kännas lite onödigt köp för bara de snitten. Jag har iofs både 115,125 och 230 att tillgå men för tillfället kör vi 115 mest för att den låg i bilen när vi började

Då kom detta upp på tapeten igen, hastigt och lustigt fick vi ska ta ner ett staket och då behövs det en vinkelslip.

Efter som jag inte skulle hinna beställa så tittade jag vad de hade lokalt, priset hoppade då upp så en Makita GA9020SF skulle kosta 1750 kr. Så då tänkte jag att det säkert var bättre med 2 maskiner för samma pris, så jag åkte till NetOnNet för att köpa Bosch GWS 7-125 som jag fått för mig har steglös hastighet, självklart kunde de inte visa i butiken. Innan jag ens hunnit ut i bilen med den så kunde jag konstatera att den saknade steglös hastighet och då skydds fästet ska vara ganska omständligt så blev det till att lämna tillbaka.

Åkte till Harald Nyborg och skulle köpa Makita GA5030R, det visar sig dock att den också har omständligt fäste för skyddet. Valet blev svårt, slog ett öga på en Ryobi som Jula har men den fanns inte i lager så det fick bli Makitan. Har dock inte packat upp den än så det funderas än ;)

Vill man ha enklare feste verkar det som att man får upp i 700 kr iallafall om man inte köper "noname".

Anledningen att 2 verkade som ett bättre val var för att ni sa att de för förslitningspryl.

Vad menar du med att boschen hade ett krångligt Fäste?

Andreas_kalmar skrev:
Vad menar du med att boschen hade ett krångligt Fäste?
Det verkar som att de billigaste segmentet inom märket sliparna har skydd som man måste skruva fast med skruvmejsel(av någon typ). Går man upp lite i pris eller köper noname så erbjuder många snabbfäste och i vissa fall har de tänkt till lite extra som på Dewallt.

Men man kanske inte ändrar stänkskyddets position när man väl börjat jobba?

snowjim skrev:
Men man kanske inte ändrar stänkskyddets position när man väl börjat jobba?
Man skruvar fast det så det går trögt att vrida och behöver därmed inga verktyg.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Är ytterst sällan jag behövt ändra på skyddets position så just den funktionen är ganska lågt prioriterat för min del

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tvärt om, högt värderad funktion tycker jag

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
nanowire skrev:
Tvärt om, högt värderad funktion tycker jag
Nej vet du vad, nu blir det en strid till döden mellan oss!:sly:

Minikubik skrev:
Nej vet du vad, nu blir det en strid till döden mellan oss!:sly:
Med vinkelslip!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.