Välj en med verktygslös inställning av sprängskyddet så blir det använt på rätt sätt mycket oftare.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Visst kommer den leva lite kortare än en bosch, men den kommer sannolikt ändå leva 5-10 år.
En vinkelslip som jag bara ska ha till lite ströjobb räknar jag ska hålla mycket längre än så. Min äldsta vinkelslip är nog runt 45 år och fungerar fortfarande felfritt. Du får en anständig blå Bosch för under tusenlappen och det skulle jag hellre satsa på än något med förväntad livstid på 5-10 år för en femhundring.

Välj en med mjukstart så kan den startas med en hand utan att den vill flyga ur handen.

• Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Jag har en gammal Hitachi och en gammal DeWalt, som verkar odödliga, så jag får aldrig köpa nytt.

Har inte moderna vinkelslipar något slags broms som ska öka säkerheten?

Ossian K Olsson
D Bubblebubb skrev:
Vad behöver jag för vinkelslip till lite hemmafix, kapa armeringsjärn och lite mindre grejer?

Ska man ha en liten billig eller kanske satsa på något rejält direkt?
Jag hade ungefär samma behov som dig och köpte en Blå bosch (den i inlägg #10) för ca ett år sedan. Är väldigt nöjd.

Jag är vanligtvis emot billigt skräp som tex Julas billigaste maskiner men när det kommer till vinkelslipar, så skulle inte jag våga säga att en billig håller sämre än en dyr. Back in the days använde jag ofta vinkelslip hemma och tog då pappas. De var 99kr/st från Jula och han hade 2-3 olika. Fördelen då var att ha kapskiva i en och sen slipskiva i en annan. Så kunde man fort kapa, slipa för att sedan svetsa. De höll, mot all förmodan, för evigt!

Jag tänkte köpa en billig nu också men då de billigaste vinkelsliparna ligger på 400-500 kr och en blå Bosch kostade 550kr så tyckte jag det var ett kap (ha ha ha).

Behöver jag kapa något kraftigare än jag kan nu med en 125mm klinga så får jag utvärdera då om jag ska hyra eller köpa en kraftigare vinkelslip. Det är väl stor risk att då behöver jag såga 50 mm stenplattor och då har jag gärna något rejält. För allt annat har jag min lilla Bosch blå.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Inte för billig, helst inte under 1000 W och med variabel hastighet (så du bättre kan använda stålborstar och olika slipskivor och polerskivor som fungerar bättre vid lägre varvtal). 125 mm med sladd föredrar jag blå Bosch, då jämfört med Metabo, Hitachi/Hikoki och Dewalt. (Med batteri är Hikoki/Hitachi sjukt bra).

Mitt inspel blir Metabo. Men som många andra sagt, till det du ska göra som du beskriver kan nästan vad som helst fungera. Min erfarenhet är dock att Metabos vinkelslipar är väldigt trevliga att använda och håller bra kvalitet. Denna till bra pris just nu t ex. https://www.toolab.se/metabo-w-850-125-vinkelslip-metabo-850w-125mm

• Gilla
din granne
  • Laddar…
D
Bart Bart skrev:
Mitt inspel blir Metabo. Men som många andra sagt, till det du ska göra som du beskriver kan nästan vad som helst fungera. Min erfarenhet är dock att Metabos vinkelslipar är väldigt trevliga att använda och håller bra kvalitet. Denna till bra pris just nu t ex. [länk]
En trevlig vinkelslip är ju aldrig fel, man kan behöva sällskap på kafferasten :rofl:

D Bubblebubb skrev:
En trevlig vinkelslip är ju aldrig fel, man kan behöva sällskap på kafferasten :rofl:
Vad du än gör, skaka inte hand med vinkelslipen... Är väll det verktyg som flest skadas på.

• Haha
din granne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.