Vad behöver jag för vinkelslip till lite hemmafix, kapa armeringsjärn och lite mindre grejer?
Ska man ha en liten billig eller kanske satsa på något rejält direkt?
Ska man ha en liten billig eller kanske satsa på något rejält direkt?
Inget precisionsverktyg direkt men kan vara lite olika hur mycket de låter och vibrerar. Första frågan är om du vill ha med sladd eller om du ska använda den som "universalnyckel", dvs batterdrift.
125mm skiva räcker till det mesta så länge du inte ska kapa stenar etc.
125mm skiva räcker till det mesta så länge du inte ska kapa stenar etc.
Sladd blir fint det.A anis16 skrev:
Någon rekommendation?
Blå Bosch har tidigare varit långlivade.D Bubblebubb skrev:
Vad är du beredd att investera i en vinkelslip?
Vill du handla i butik eller online?
Ett tips är att ge dig ut i butikerna och klämma och känna om någon passar dina händer bättre än någon annan modell.
1000kr som max ungefär.FredrikR skrev:
Det är ju olika effekt på dem, behöver man mycket effekt?
Välj en Ø125mm maskin och välj en av lite bättre fabrikat och så mycket effekt som möjligt.
1000:- är vettigt att lägga och då kan man få runt 1000W.
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/natdrivna-verktyg/vinkelslipar?sort_by=price
1000:- är vettigt att lägga och då kan man få runt 1000W.
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/natdrivna-verktyg/vinkelslipar?sort_by=price
Om du bara ska ha vinkelslipen till lite ströjobb skulle jag köpt en billig 125-mm. Biltemas kostar under femhundringen. Visst kommer den leva lite kortare än en bosch, men den kommer sannolikt ändå leva 5-10 år. Om du däremot ska använda den varje dag, då lönar det sig att köpa en lite dyrare.
Mitt tips är Makita ga5030 som är alldeles lagom stark, den har en smal kropp så man får ett bra grepp med en hand och kan enkelt starta den med tummen.
Kraftigare maskiner blir lätt lite knubbiga så dom är otympliga att hålla i, precis lika med billiga maskiner från röda eller blåa köpladan.
Ska du ha en maskin som du kan plåga rejält så finns det enligt mig bara en maskin och det är hitachi/hikoki G13va. Finns en metabo som är nästan samma som också är riktigt bra. Men nu är vi på 3 nästan 4gånger pengarna från makitan.
Kraftigare maskiner blir lätt lite knubbiga så dom är otympliga att hålla i, precis lika med billiga maskiner från röda eller blåa köpladan.
Ska du ha en maskin som du kan plåga rejält så finns det enligt mig bara en maskin och det är hitachi/hikoki G13va. Finns en metabo som är nästan samma som också är riktigt bra. Men nu är vi på 3 nästan 4gånger pengarna från makitan.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ska man joxa ngn gång per år håller vad som helst skulle jag tro.
Säg inte de! Jag köpte en biltema och har kört hårt och plågat den länge och den går bra än. Är väldigt förvånad . Tror den är 11 år nuP PatrikJo skrev:
Jag bytte ut mina vinkelslipat mot två makita 5030r. 125mm 720 watt.
Min åsikt är att 125mm maskiner väldigt ofta körs med en hand. Även om man inte ska köra med bara en hand så blir det ofta så ändå. När man kör enhandsvarianten tycker jag att 720 watt är fullt tillräckligt.
Hugger vinkelslipen är det bra med lite effekt.
Ska man kapa grövre grejer föreslår andra maskiner än vinkelslipar.
Min åsikt är att 125mm maskiner väldigt ofta körs med en hand. Även om man inte ska köra med bara en hand så blir det ofta så ändå. När man kör enhandsvarianten tycker jag att 720 watt är fullt tillräckligt.
Hugger vinkelslipen är det bra med lite effekt.
Ska man kapa grövre grejer föreslår andra maskiner än vinkelslipar.