Behöver kapa spånt som sitter på en vägg som går igenom våningen. Skall kapa dem jäms med golvbjälklaget för att få bort väggen och sedan lägga nytt golv där väggen idag kommer upp så måste kapa under eller jäms med bjälklaget.
Multimasking hade ju fungerat om den tog bättre. För klent för att kapa spånt (28mm). Dessutom lite orolig för brandrisk i så torrt virke.
Sänksåg/cirkelsåg kommer inte åt ordentligt på grund av bjälklaget. Kan få av några brädor mellean bjälkar men inte allt. Sänksågen törs jag inte använda ändå för det är minst sagt gott om spik i mitt hus.

Kommer inte åt med tigersåg för det går en bräda bakom som jag behöver frillägga från spont för att kunna få loss.

Tips på något som gör detta jobba på ett smidigt sätt?

Motorsåg.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Hmm, det kanske inte var en så dum ide. Får prova det.

[Edit] Fungerade inte alls. Fast får byta kedja och prova igen. Den jag har är nog slut. Motorsåg är inte alls bra att använda i ett gammalt hus fullt med spik.....

Redigerat:
  • Haha
kest
  • Laddar…
Är det spik så är motorsåg en riktigt dum ide, kedjan gör ju c:a 20 m/s och spik är helt förödande för kedjan.

Vad menar du med tog bättre med ett multiverktyg?
Finns större sågblad att införskaffa till den? Låter som ett finlirs jobb som kommer ta en liten stund att utföra ;)

Försök låna en metalldetektor och rensa på spik. Annars är det nog bara multimaskin eller tiger med bi-metall blad som fixar det.

Det finns träklingor till vinkelslipen men även de förstörs av spik.

Min erfarenhet är att det är väldigt stor skillnad på multimaskiner. Makitas batteriare går bra samma med Fein som jag tror går att hyra. Bosch gröna är ingen höjdare till grövre arbeten.

Det finns bra träklingor till bättre multimaskin, tex Fein. Har själv kapat en 5x5 tum bjälke med sådan en gång som satt dåligt till.

P
R RoBo skrev:
Min erfarenhet är att det är väldigt stor skillnad på multimaskiner. Makitas batteriare går bra samma med Fein som jag tror går att hyra. Bosch gröna är ingen höjdare till grövre arbeten.
Har en Bosch grön och den blir väldigt varm om man kör länge och hårt. Körde sönder den då trådarna till motorlindningarna brann av men lyckades löda ihop så den fungerar igen.

Tack för svaren.
Tror inte det sitter spik där jag skall kapa så börjar med ny kedja på motorsågen. Om det inte fungerar tillfredställande så får jag fundera på en bättre multimaskin.

• Gilla
Mattetet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.