Hej, vi ska bygga en trall utanför vårt hus. Yta ca 440cm längs huset och 360 cm ut. Premisserna är att det gärna ska gå rätt fort, jag vill bygga så lågt som möjligt (dels pga källarfönster och dels för att få plats att sitta under trädet) och jag vill ej gräva djupare hål nära huset då det går en massa kablar där. Givet detta är min plan att gräva bort gräsmattan ca 10 cm djupt plus markduk och skapa ett fall ut mot gatan. Bulta fast en 95x45 bärlina mot husets betongsockel och fästa en bärlina (kan nog vara 140x45) längs häcken på fyra plintar. Sedan 95x45 reglar cc 60 i balkskor mellan dessa bärlinor. Dessa reglar som är 360 cm långa tänkte jag stötta upp på två ställen (vid 120 och 240 cm) med stenplattor som jag råkar ha liggande.
Är detta en rimlig plan? Bör man ha distanser bakom regeln som bultas mot väggen? Finns det andra metoder som är bättre?
Allt gott,
Björn
Är detta en rimlig plan? Bör man ha distanser bakom regeln som bultas mot väggen? Finns det andra metoder som är bättre?
Allt gott,
Björn
Ska det gå snabbt så borde du strunta i både en bärlina fäst i byggnaden och nedgrävda plintar. Använd bara stenplattor som reglarna läggs på och skruva fast trallen i dem.
Borde räcka att gräva bort jord där stenplattorna ska vara och ha markduk direkt på gräset.
Borde räcka att gräva bort jord där stenplattorna ska vara och ha markduk direkt på gräset.
Klicka här för att svara
