Mitt stuprör på kolonistugan gick tidigare rakt ner och slutade 20 cm ovanför marken intill grunden. Inte bra så klart.
Nu har jag kopplat på en regntunna med översvämningsskydd och vill sätta ett vinkelrör nere vid marken och leda bort överskottsvatten i ett slutet stuprör (inte en öppen hängränna) längs marken. Men det enda vinkelröret jag hittat har för vid vinkel. Vinkeln måste vara 90 gr för om jag vinklar ut stupröret från väggen så fungerar inte anslutningen till regntunnan högre upp. 🤨

PS: nej, jag vill inte ha "plastpåse-avloppsrör". 🤓

• IMG_0555.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte lägga avloppsrör istället på marken? För till dom finns 90 böjar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Kan du inte lägga avloppsrör istället på marken? För till dom finns 90 böjar.
Finns de i svart och 90 mm?
Orangea avloppsrör på min gång med ölandssten blir inte så snyggt. Mvh Esteten. 😅

P petrog59 skrev:
Orangea avloppsrör på min gång med ölandssten blir inte så snyggt. Mvh Esteten. 😅
Grått finns 110 och 75mm.

P petrog59 skrev:
Om du kan tänka dej 110 mm rör blir det lättare, svarta markavloppsrör och vinklar hittar du på tex markgrossen.se.

Är 100 mm svart snyggare har Biltema ett Universal rör artnr 85-211 som är lätt justerbart och passar till takavvattningen.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Två 70° vinklar bör lösa 90 grader men du får testa i butiken. Troligen får du kapa stupröret en bit. Du vill inte ha 90 grader utan något mer för att vatten inte ska bli stående.

Annars så gör ett hål i markstupröret och fäst med skruv i det vanliga. Sätt en plugg så vattnet inte rinner åt fel håll. Vill du kan du öppna markstupröret så mycket att du kan fälla upp det (gör hålen i markstupröret lite större så fungerar två skruv som gångjärn).

Ett 110 rör i plast är annars en bra lösning för det tål att man råkar nudda det utan att bli bucklig.

Sen har vi en vanlig bilslang och silvertejp som vinkel och det brukar hålla i 10 till 15 år.

.

Z z_bumbi skrev:
Två 70° vinklar bör lösa 90 grader men du får testa i butiken. Troligen får du kapa stupröret en bit. Du vill inte ha 90 grader utan något mer för att vatten inte ska bli stående.

Annars så gör ett hål i markstupröret och fäst med skruv i det vanliga. Sätt en plugg så vattnet inte rinner åt fel håll. Vill du kan du öppna markstupröret så mycket att du kan fälla upp det (gör hålen i markstupröret lite större så fungerar två skruv som gångjärn).

Ett 110 rör i plast är annars en bra lösning för det tål att man råkar nudda det utan att bli bucklig.

Sen har vi en vanlig bilslang och silvertejp som vinkel och det brukar hålla i 10 till 15 år.

.
Tack! Det ska jag fundera lite mer på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.