Hej alla kloka!
Jag ska till att bygga en liten vinkällare hemma. Jag har läst en hel del, också här, men det är väldigt mycket olika och ofta konflikterande råd tycker jag. Så hoppas kunna få smarta råd och erfarenheter här som passar våra förutsättningar.
Tanken är att utnyttja ett hörn i nuvarande källare, som ligger ungefär 50% under jord, med murade och putsade väggar. Huset är från 30-talet. Det vätter mot Nord och Väst och är redan idag relativt kallt och fuktigt. Borde vara bra utgångsläge för bra vinlagring (omän inte så mycket annat). Jag siktar på en konstant tempertur på 12-14 grader året om, och relativt hög luftfuktighet (70% är optimalt).
Se bifogade bilder på rummet idag. Notera att det bara är 200 cm högt i tak. Tyvärr är golvet ganska skevt också. De nuvarande avlopps och ventilationsrör ska koppas bort.
Det skall:
1. Byggas en skiljevägg, ungefär där linjen i första bilden visar (bakom gasledningen i bilden).
Väggen ska vara bra isolerad, men behöver inte kunna bära speciellt mycket vikt
Enklast hade såklart varit träreglar med vanlig mineralull-isolering, vilket vissa företalat. Andra säger att det bör vara stålreglar för att minimera organisk material. Lite motsägelsefullt säger andra att isoleringsmaterial bör vara organiskt, typ lin eller hampa istället, för att bättre kunna hantera eventuell fukt.
Vissa säger det ska tätskikt i, andra att det ska man absolut inte i källare.
Kan lättbetong vara en idé? Ytong, Siporex eller liknande. Det verkar lite klurigare att bygga (för en icke-handy som mig), men passar väl bättre med den nuvarande kontruktionen. Problemet som jag kan se är att deras innerväggselement inte är speciellt isolerade, jämfört med reglad och isolerad väg. Kan man använda sig av ytterväggsblock kanske? Eller efterisolera på något annat smart sätt?
Så... hur bör väggen konstrueras för att både vara värmeisolerande och inte bli en mögelfälla?
2. Det ska en dörr i skiljeväggen
Dörren ska vara låg, iom att det bara är 200 cm till taket (som lägst). Tänker en yttendörr här, iom att den ska vara isolerad. Några erfarenheter?
3. Fönstret ska täppas igen.
Min lokala handyman förespråkar att borra upp karmen för ventilation och bara täppa med frigolit. Det verkar ju lätt, men med tanke på hur mycket fukt som redan idag sätter sig på fönstret tvekar jag. Hur bör man bäst sätta igen?
4. Hål till ett kylaggregat ska göras, antingen i vägg, eller fönster.
Kylaggregat ska hjälpa hålla temperaturen låg under sommaren speciellt. Under årets varmaste dagar är yttertemperaturen varmare än i resten av källaren, annars omvänt så klart.
Några tankar om det är bäst att sätta i fönstret eller väggen?
5. Taket ska evt. isoleras.
Här har vi max 10 cm att röra oss med. Vad har jag för alternativ?
6. Ventileras?
Också här, motstridiga råd. Vissa säger en vinkällare ska vara sluten, andra att det ska ventileras. Vad sägs?
Igen, förlåt lång trådstart från en med lite kunskap. Tack på förhand för bra råd!
Jag ska till att bygga en liten vinkällare hemma. Jag har läst en hel del, också här, men det är väldigt mycket olika och ofta konflikterande råd tycker jag. Så hoppas kunna få smarta råd och erfarenheter här som passar våra förutsättningar.
Tanken är att utnyttja ett hörn i nuvarande källare, som ligger ungefär 50% under jord, med murade och putsade väggar. Huset är från 30-talet. Det vätter mot Nord och Väst och är redan idag relativt kallt och fuktigt. Borde vara bra utgångsläge för bra vinlagring (omän inte så mycket annat). Jag siktar på en konstant tempertur på 12-14 grader året om, och relativt hög luftfuktighet (70% är optimalt).
Se bifogade bilder på rummet idag. Notera att det bara är 200 cm högt i tak. Tyvärr är golvet ganska skevt också. De nuvarande avlopps och ventilationsrör ska koppas bort.
Det skall:
1. Byggas en skiljevägg, ungefär där linjen i första bilden visar (bakom gasledningen i bilden).
Väggen ska vara bra isolerad, men behöver inte kunna bära speciellt mycket vikt
Enklast hade såklart varit träreglar med vanlig mineralull-isolering, vilket vissa företalat. Andra säger att det bör vara stålreglar för att minimera organisk material. Lite motsägelsefullt säger andra att isoleringsmaterial bör vara organiskt, typ lin eller hampa istället, för att bättre kunna hantera eventuell fukt.
Vissa säger det ska tätskikt i, andra att det ska man absolut inte i källare.
Kan lättbetong vara en idé? Ytong, Siporex eller liknande. Det verkar lite klurigare att bygga (för en icke-handy som mig), men passar väl bättre med den nuvarande kontruktionen. Problemet som jag kan se är att deras innerväggselement inte är speciellt isolerade, jämfört med reglad och isolerad väg. Kan man använda sig av ytterväggsblock kanske? Eller efterisolera på något annat smart sätt?
Så... hur bör väggen konstrueras för att både vara värmeisolerande och inte bli en mögelfälla?
2. Det ska en dörr i skiljeväggen
Dörren ska vara låg, iom att det bara är 200 cm till taket (som lägst). Tänker en yttendörr här, iom att den ska vara isolerad. Några erfarenheter?
3. Fönstret ska täppas igen.
Min lokala handyman förespråkar att borra upp karmen för ventilation och bara täppa med frigolit. Det verkar ju lätt, men med tanke på hur mycket fukt som redan idag sätter sig på fönstret tvekar jag. Hur bör man bäst sätta igen?
4. Hål till ett kylaggregat ska göras, antingen i vägg, eller fönster.
Kylaggregat ska hjälpa hålla temperaturen låg under sommaren speciellt. Under årets varmaste dagar är yttertemperaturen varmare än i resten av källaren, annars omvänt så klart.
Några tankar om det är bäst att sätta i fönstret eller väggen?
5. Taket ska evt. isoleras.
Här har vi max 10 cm att röra oss med. Vad har jag för alternativ?
6. Ventileras?
Också här, motstridiga råd. Vissa säger en vinkällare ska vara sluten, andra att det ska ventileras. Vad sägs?
Igen, förlåt lång trådstart från en med lite kunskap. Tack på förhand för bra råd!
Ok, det kanske var en lite väl lång och yvig trådstart... Så för att skala ner det lite:
Om jag vill mura upp en vägg i lättbetong men golvet är rätt skevt, bör jag gjuta en klack direkt ovanpå det nuvarande golvet? Eller behövs det inte alls, kan jag skära lättbetongen så precist att det inte behövs?
Tack!
Om jag vill mura upp en vägg i lättbetong men golvet är rätt skevt, bör jag gjuta en klack direkt ovanpå det nuvarande golvet? Eller behövs det inte alls, kan jag skära lättbetongen så precist att det inte behövs?
Tack!
Klicka här för att svara


