4 596 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Vindskivebeslag fastsättning? Vad säger byggregler?
Jag bor i en Smålandsvilla där byggaren har skruvat fast vindskivebeslagen med vanliga montageskruvar. Jag anser att det bör vara tätade skruvar.
Jag frågade besiktningsmannen Inge Carlsson (Inge Carlsson Byggkonsult)
vad han ansåg om det.
Men inte heller det kunde han svara på riktigt, han skulle åka hem och läsa på. Det går ju faktiskt att spika fast dom också sa han.
Det måste vara en inkompetent snickare som inte använder bättre skruv, finns ju ingen anledning att använda vanliga montageskruv när det finns skruvar som är anpassade för ändamålet. Merkostnaden för täta skruvar är ju försumbar.
Jag anser att det är en sådan brist att jag själv kommer byta ut skruvarna om det inte blir en åtgärd.
Vad säger normerna? Länk? hänvisning?
Jag frågade besiktningsmannen Inge Carlsson (Inge Carlsson Byggkonsult)
vad han ansåg om det.
Men inte heller det kunde han svara på riktigt, han skulle åka hem och läsa på. Det går ju faktiskt att spika fast dom också sa han.
Det måste vara en inkompetent snickare som inte använder bättre skruv, finns ju ingen anledning att använda vanliga montageskruv när det finns skruvar som är anpassade för ändamålet. Merkostnaden för täta skruvar är ju försumbar.
Jag anser att det är en sådan brist att jag själv kommer byta ut skruvarna om det inte blir en åtgärd.
Vad säger normerna? Länk? hänvisning?
Produkter som diskuteras: "montageskruvar"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Vad menar du med tätade skruvar? Är det farmarskruv med gummipackning?
Annars liknar ju de skruvar man använder till plåtar, t.ex. vindskiveplåtar, montageskruvarna men de är färganpassade.
PS! tråden bör flyttas till rätt delforum DS!
Annars liknar ju de skruvar man använder till plåtar, t.ex. vindskiveplåtar, montageskruvarna men de är färganpassade.
PS! tråden bör flyttas till rätt delforum DS!
Spika är inget bra på alla beslag som är spikade kryper spiken ut med läcka som följd
då är montage skruv bättre om plåten är fäst i sidan
bästa alternativet är farmarskruv med packning finns nog inga särskilda normer
då är montage skruv bättre om plåten är fäst i sidan
bästa alternativet är farmarskruv med packning finns nog inga särskilda normer
Produkter som diskuteras: "Farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Beror kanske lite på, jag har farmarskruv, rostfria, då jag har aluzink på alla plåtdetaljer.mycke_nu skrev:
Inget man tänker, visst står man o tittar så...
Men så har jag ju hus med förhöjt väggliv, c:a 140cm så det sitter ju lite högre upp då än på vanlig enplanshus.
Aj då! Jag skapade nog tråden när jag läst klart en tråd i ett annat forum genom "nytt ämne". Då får jag väl inte räkna med fler svar på denna. Så fel det kan bli!
Ja jag menar Farmarskruv, och hellre än liten fulare skruv än att få byta vindskivor för att de rutnat.
Går det att flytta tråden till rätt ställe?
Ja jag menar Farmarskruv, och hellre än liten fulare skruv än att få byta vindskivor för att de rutnat.
Går det att flytta tråden till rätt ställe?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden