390 läst ·
11 svar
390 läst
11 svar
Mögel? vad säger experterna?
Köpte en gård med ett gammalt torp på gården. När jag rev ner innerväggar så dök detta upp. Är allt detta mögel? Och isf om, vad gör jag åt detta?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Väggarna är förmodligen vitkalkade. Sen ser det ut att vara fuktmärken i kalken, men det är troligen gammalt. Knutar är utsatta för fukt (beroende på konstruktion). Och sen är det svårt att se eftersom det är mörkt, men är det fuktmärken uppe på mellanbjälklaget/innertaket också?
Korta svaret: Inte mögel, asså.
Det är bilden som är missvisande ang bjälklaget, inga fuktmärken där.SågspånPappspikEternit skrev:
Väggarna är förmodligen vitkalkade. Sen ser det ut att vara fuktmärken i kalken, men det är troligen gammalt. Knutar är utsatta för fukt (beroende på konstruktion). Och sen är det svårt att se eftersom det är mörkt, men är det fuktmärken uppe på mellanbjälklaget/innertaket också?
Vad gör jag åt det? Eller kan jag skruva upp ny reglar direkt på väggarna här och sedan montera osb/gips på det?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Du behöver inte göra något speciellt åt det där, bara gå vidare med arbetet enligt plan!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Om väggarna är torra när du börjar regla upp, är det ingen fara. Mögel behöver viss fukthalt och viss temperatur för att växa, och är träet torrt finns inte förutsättningar för att det ska växa mögel.T Torpis94 skrev:
Det är inte mögel utan vitkalk. Är det fortfarande samma förutsättningar? Hur tillkommer det?SågspånPappspikEternit skrev:
Känns lite sådär att bara bygga in allt. Är ju så extremt mycket då hela väggen är täckt av det. Har varit där och slipat bort lite och ser fint ut under. Känns dock som ett evighetsprojekt om man ska slipa bort allt.
Smakade det krita?T Torpis94 skrev:Det är inte mögel utan vitkalk. Är det fortfarande samma förutsättningar? Hur tillkommer det?
Känns lite sådär att bara bygga in allt. Är ju så extremt mycket då hela väggen är täckt av det. Har varit där och slipat bort lite och ser fint ut under. Känns dock som ett evighetsprojekt om man ska slipa bort allt.
Kalk kan omöjligt vara skadligt. På vilket sätt tror du att det är skadligt för ditt hus?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Såhär: nån gång för mycket länge sedan har en boende i huset kalkat innerväggarna. Alltså målat med limfärg (inte lim som i klister, utan lime=kalk på engelska) för att det ska bli ljust och fräscht. Kalken har inte vuxit på träet, som mögel gör, utan målats på av mänsklig hand.T Torpis94 skrev:
Klicka här för att svara