4 187 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vindskiva /Nockpanna
Är det någon som har ett bra tipps på hur nockpannorna i ändarna ska se ut. Har traditonella plåt vindskivor och vanliga nockpannor . Som det är nu ligger nockpannan bara mot vindskivan så att det kan rinna ner vatten mellan pannan och plåten. Har set att en del lägger pannan över plåten vid ena gavlen och under plåten vid andra. Detta blir inte bra tycker jag eftersom plåten böjs upp välldigt mycket om pannan ska ligga under eller att pannan blir för hög om den ligger över.
Vore tacksam för tipps / Henrik
Vore tacksam för tipps / Henrik
Medlem
· Östergötland
· 179 inlägg
Använd dig utav en nockbörjan samt nockslut. Annars kan du alltid kapa till nockpannan så den ligger snyggt _PÅ_ plåten.
MVH Jonas
MVH Jonas
Det där är praktiskt att ha under nockpannorna, dock inget som löser Henriks problem, väl?John J skrev:
Jag själv tog fram vinkelkapen och kapade bort lite på första och sista pannan så dessa vilar på plåten.
Dock har jag sett att många nyare hus har nockpannorna in under vindskiveplåten.
Klicka här för att svara