Hej.
Jag har försökt att hitta information om mindre vindkraftverk för villor på nätet, men står inte mycket matnyttigt.

Jag undrar hur de är kopplade till huset. Inte speciellt "el-smart" så någon som är får gärna förklara. Antar att det inte är en 3-fas kabel(?) som går direkt in i elskåpet hemma, eller? Det alstras ju olika mängd energi beroende på hur mycket det blåser.

Jag undrar även vad det kostar, eller vad man kan få tag i kostnader utan att be om offert, för ett c:a 10 kW verk med installation?

mvh

/C

Dom är i regel bara ett komplement till ditt vanliga el-abonnemang.

Det behövs en hel del kraftelektronik för att det skall fungera. Denna måste se till att elen som genereras är i fas med elnätet. Vidare måste den detektera strömavbrott och då stänga av matningen. Generatorn levererar vad den kan och huset förbrukar vad det förbrukar. I normalfallet är det skillnad mellan vad som genereras och vad som förbrukas. När vindkraftverkets produktion överskrider husets förbrukning matas överskottet ut på nätet. När vindkraftverkets produktion understiger husets förbrukning matas skillnaden in från nätet. Jag tror dock att man får betala mer för det man köper än man får för det man levererar. Om man vill ha möjligheten att koppla från elnätet krävs ett helt annat system.

Jag vet inte mycket om kostnaderna, men tror att det svenska elpriset är alldeles för lågt för att det inom överskådlig tid skall vara en ekonomisk vinst med ett eget vindkraftverk. Gör man det av miljöskäl kommer förstås saken i ett annat läge.

Erik

Okej, men folk skaffar ju det ändå, är det bara av miljöskäl i sådana fall? visst, det är ju bra, men någon måtta på miljöaktivisten inom en får det ju vara =)

Har någon koll på var jag kan få tag i priser??

/C

Du menar att det är konstigt och obegripligt när folk gör saker som är bra för miljön utan att de har någon personlig ekonomisk vinning av det? Den åsikten får nog stå för dig, men du är säkerligen inte ensam.

Jag skrev vad jag tror. Andra kan exempelvis tro att elpriserna kommer att gå upp så mycket i framtiden att det skall löna sig ekonomiskt. Eller så är de intresserade av tekniken. Eller så är det helt enkelt bara för miljöns skull.

Erik

Nä klart man ska tänka på miljön, men då ska man ju ha ekonomin till det också, det är det jag menar! =)

/C

Om du söker på nätet och hittar siffror på effektivitet etc. så bör du läsa detta med väldigt kritiskt sinne. Det har funnits (finns?) firmor i branschen som redovisar siffror som möjligen håller om man har full orkan dygnet runt hela året, fast då blåser deras snurror sönder.

Mikael_L
Och en del är ju teknik-nördar. :)

En nackdel i Sverige är det regelverk som kraftigt försvårar och fördyrar säljandet av egenproducerad el. Jag har inte (och minns inte) detaljerna, någon kan säkert fylla i, som gör att det inte är det minsta lönsamt att producera egen el och sälja överskottet förrän man producerar rätt mycket.

I tyskland har dom tydligt rivit ner en del sådana handelshinder med lagstiftning och där har jättemånga hus (jämfört med Sverige iaf) lite solpaneler på taket eller någon vindkraftssnurra.

Förövrigt, när du nu snackar vindkraft, glöm inte att det gäller att komma på rejäl höjd för snurran för att den ska ge något vettigt i årssnitt. Säg att du vill säkert få den åtminstone på 20 meters höjd.
Och bygglov krävs om masten är så lång att den faller på annans mark om den välter och/eller om snurran har en svepande yta över 2 meter diameter - dvs en snurra som ger ca 1kW.

Jo, en del räknar med att det går att få ihop det ekonomiskt.
Det finns lite andra varianter:

Vissa kopplar snurran till ett värmeelement som de stoppar ner i accumulatortanken: billig kompletterande värme till huset, utan all dyr elektronik, avgifter och byråkrati som man åker på om man vill koppla den mot nätet. Man får dessutom en viss energilagring i tanken.

Eller så kompletterar man snurran med batterier och kanske ett dieseldrivet elverk, och har det som elförsörjning till sommarstugan. Kan man slippa elabonnemanget helt från början så sparar man in mycket pengar på inkopplingsavgiften, nätavgifter och annat. Då är det lättare att få ihop den ekonomiska kalkylen.

Avemo skrev:
Den här artikeln är ett par år gammal, och det visas inget facit, men det är någon som räknar med att spara på det i längden.

[länk]

Erik
Han räknar med att den skall leverera 18 000 kwh per år, det verkar som en kraftig glädjekalkyl. Jag gick in på hemsidan för en av de mer oseriösa leverantörerna i branschen, de ansåg sig kunna pressa ut ca 11 000 kwh ur en 10kw anläggning, fast det kräver en medelvindhastighet på 9 m/s. Det är inte en realistisk medlevindhastighet för så låga torn som kan vara rimliga vid ett enskilt hus.

Om man tittar i deras diagram som bör ses som glädjekalkyl så får man ut ca 3 000 kwh vid en medelhastighet på 6 m/s, som även det kräver goda förutsättningar.

Så med den glädjekalkylen skulle han få ca 80 års payoff tid, man kan anta att det kanske blir det dubbla med en mer realistisk kalkyl.

Mikael_L
Det stora felet med luften är att den har alldeles för låg densitet. :P

Tänk om man hade tillgång till vatten som rörde sig med 6m/sekund, eller 1m/sek. :cool:
(Med samma tvärsnitt som vindsnurrans svepta yta då)

Med en asynkrongenerator fasas man in automatiskt i elnätet. Kräver dock aktiv mekanik (broms och vingbladsstyrning) för att inte överhettas vid överlast. Jag har en "dagiskompis" som byggt egen asynkron generator till sitt vindkraftverk. Tyvärr har han fått trixa vad gäller elanslutningen för Göteborg Energi orkar inte bry sig om egna kraftproducenter.
Läs mer på Windons sida. www.windon.se

ampz skrev:
Jo, en del räknar med att det går att få ihop det ekonomiskt.
Det finns lite andra varianter:

Vissa kopplar snurran till ett värmeelement som de stoppar ner i accumulatortanken: billig kompletterande värme till huset, utan all dyr elektronik, avgifter och byråkrati som man åker på om man vill koppla den mot nätet. Man får dessutom en viss energilagring i tanken.
Låter som en enkel och förhållandevis billig lösning. Har du något exempel? det låter intressant att läsa mer om.

ampz skrev:
Eller så kompletterar man snurran med batterier och kanske ett dieseldrivet elverk, och har det som elförsörjning till sommarstugan. Kan man slippa elabonnemanget helt från början så sparar man in mycket pengar på inkopplingsavgiften, nätavgifter och annat. Då är det lättare att få ihop den ekonomiska kalkylen.
Om man skall ha en anläggning som ger förbrukningen i ett normalt hushåll precis när som helst lär investeringen överstiga kostnaden för anslutning till elnätet i de flesta fall. Undantag är om stugan ligger på en ö där elen inte är framdragen eller om den ligger långt upp i fjällen. En annan sak är om man klarar sig med 12V till några lampor, ladda mobilen, en tv någon timme ibland och liknande. Då kan man komma undan billigare, men då är inte heller komforten jämförbar. Jag tror att om man vill ha bekvämligheten med el som inte tar slut så finns det inget billigare sätt än att ansluta sig till elnätet. Med rätt tekniskt intresse eller av miljöhänsyn kan man sedan komplettera med vindkraft eller solceller. Dieselgenerator som alternativ till fast elanslutning är en usel lösning både ekonomiskt och miljömässigt.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.