Hej!

märkte det här svarta området på vinden, det verkar vara precis ovanför badrummet på övervåningen.

är det något att tänka på eller är det bara ånga/kondens från badrummet på övervåningen som stiger upp
.
Det finns ingen mekanisk ventil i badrummet och det är ett 1970-talshus.

Sorry of the Swedish is wrong im from England👍 thanks for any thoughts

• Träväggar och golv med mögelskador, dålig ventilation, fuktskada, mögelangrepp, behov av underhåll eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus hörn med träpaneler och mögel- eller vattenskador synliga på nedre delen.
    Skapa konto
That’s damp alright, but the question is where it’s coming from. Could just as well be from outside; have you checked for leaks?

The only thing you can be certain about when it comes to damp and water is that it never comes from where it shows 😬😬

However, if there’s no ventilation in the bathroom, that’s obviously the prime suspect. That should be remedied asap. Leave it like that and the problems are only going to get worse.

(Nothing wrong with your Swedish mate, just writing in English since I’m English too 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿🇬🇧)

• Gilla
Joe90
  • Laddar…
Joe90 Joe90 skrev:
Hej!

märkte det här svarta området på vinden, det verkar vara precis ovanför badrummet på övervåningen.

är det något att tänka på eller är det bara ånga/kondens från badrummet på övervåningen som stiger upp
.
Det finns ingen mekanisk ventil i badrummet och det är ett 1970-talshus.

Sorry of the Swedish is wrong im from England👍 thanks for any thoughts
Din svenska är det absolut inget fel på. Min rekommendation är att sätta in en frånluftsfläkt i badrummet, det kommer sannolikt att avhjälpa problemet om det inte finns ytterligare luftläckage som påverkar. Behandla angreppet med exempelvis mögel-fri eller annat likvärdigt medel.

• Gilla
Joe90 och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Behandla angreppet med exempelvis mögel-fri eller annat likvärdigt medel.
Fast jag tror inte det är mögel, bara fukt; isf ska det torka först. Köp en billig fuktmätare.

• Gilla
Joe90
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Fast jag tror inte det är mögel, bara fukt; isf ska det torka först. Köp en billig fuktmätare.
Blånad är det, lika bra att behandla med medel då ett mögelangrepp inte är långt bort. Blånad gör att virket lättare får påväxt.

• Gilla
Joe90
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
That’s damp alright, but the question is where it’s coming from. Could just as well be from outside; have you checked for leaks?

The only thing you can be certain about when it comes to damp and water is that it never comes from where it shows 😬😬

However, if there’s no ventilation in the bathroom, that’s obviously the prime suspect. That should be remedied asap. Leave it like that and the problems are only going to get worse.

(Nothing wrong with your Swedish mate, just writing in English since I’m English too 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿🇬🇧)
Thanks for that reply👍 Yeah it doesnt seem to be wet when it rains, there is a ventilation in the bathroom but when we purchased the house it was closed up, just basically a tube like this with no fan in it at all.

It was closed with a cap on it and all debris fell out when i unscrewd it. Should there be an electric extraction fan on it you think? 😎

• Takmonterad ventilationsgaller med synlig ventilationskanal och vita kakelplattor på väggen.
    Skapa konto
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Din svenska är det absolut inget fel på. Min rekommendation är att sätta in en frånluftsfläkt i badrummet, det kommer sannolikt att avhjälpa problemet om det inte finns ytterligare luftläckage som påverkar. Behandla angreppet med exempelvis mögel-fri eller annat likvärdigt medel.
Tack så mycket för den svar👍

Joe90 Joe90 skrev:
Should there be an electric extraction fan on it you think? 😎
Yep. Preferrably one that starts by itself if humidity goes above a certain level. That’s what we’ve got in our bathroom.

• Gilla
Joe90
  • Laddar…
Joe90 Joe90 skrev:
Thanks for that reply👍 Yeah it doesnt seem to be wet when it rains, there is a ventilation in the bathroom but when we purchased the house it was closed up, just basically a tube like this with no fan in it at all.

It was closed with a cap on it and all debris fell out when i unscrewd it. Should there be an electric extraction fan on it you think? 😎
Var mynnar röret ut i andra änden?

• Gilla
Joe90 och 1 till
  • Laddar…
Joe90 Joe90 skrev:

Kontrollera var ventilationskanalen tar vägen och att den är hel och tät innan du monterar en aktiv fläkt.
Jag hade en liknande lösning i mitt badrum, men rören gick upp på kattvinden och var inte täta vilket gjorde att jag fick mögelpåväxt på undertaket. Vi löste det genom att ta ett nytt hål och montera en PAX-fläkt i ytterväggen. Röret upp på kattvinden satte jag igen.

• Gilla
Joe90 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.