Hej!
Jag var uppe på vinden nyss för att ta bort några gamla getingbon, och då såg jag att det har börjat dyka upp svarta fläckar på undertaket.
Tror ni att det kan vara mögel? Behöver jag ta tag i det direkt och tvätta bort det, eller kan det vänta tills i höst?
Taket är bara 7 år gammalt och vinden har bra ventilation
Jag var uppe på vinden nyss för att ta bort några gamla getingbon, och då såg jag att det har börjat dyka upp svarta fläckar på undertaket.
Tror ni att det kan vara mögel? Behöver jag ta tag i det direkt och tvätta bort det, eller kan det vänta tills i höst?
Taket är bara 7 år gammalt och vinden har bra ventilation
Troligtvis, det skadar inte att tvätta bort det men kåken kommer nog stå kvar om femtio år även om du inte gör nått.S Staffan565 skrev:
Man kan ju fundera på varför det möglat, fukt, värme och nått näringsämne måste nog till för att möglet ska trivas. Har du tilläggsisolerat, bytt tak eller ändrat uppvärmning/ventilation i huset?
Som jag skrev i en annan tråd, det som kan orsaka kondens på yttertaket är om det tränger upp varm fuktig luft från våningen under. Viktigt att luckan i bjälklaget är tät och att det inte finns några otätheter i övrigt. Kan rekommendera installation av Trygghetsvakten Vind som ventilerar vinden när det behövs. Den känner av relativa fuktigheten både inne och ute och ventilerar när det behövs. Finns bra information på Trygghetsvakten.se
Ser ju rätt normalt ut, säker på att det är nytt? Så kan virket se ut om det legat ute innan montering. Är ju inte "jämna fläckar" över skarvarna mellan brädor utan ser ut att vara olika mönster.
För att ha koll kan du ringa in fläckarna med en penna och skriva datum, då ser du om de växer.
För att ha koll kan du ringa in fläckarna med en penna och skriva datum, då ser du om de växer.
Klicka här för att svara