God kväll !
Jag behöver lite åsikter ang hur högt jag ska montera vindavledare i ryggåstaket på våran nyproduktion. För tillfället har jag gått upp 60cm som ritat på bilden (måtten stämmer inte riktigt men ger en fingervisning) . Räcker det eller behöver jag gå ännu högre upp med luftspalten? Vi har 38 grader utvändigt och 27 invändigt så jag lär inte behöva köra avledare hela vägen upp, men frågan är om det räcker med 60cm som jag monterat hittills? Brukar det blåsa upp och röra runt i cellulosan eller är detta fullt dugligt?
Tack på förhand!
Jag behöver lite åsikter ang hur högt jag ska montera vindavledare i ryggåstaket på våran nyproduktion. För tillfället har jag gått upp 60cm som ritat på bilden (måtten stämmer inte riktigt men ger en fingervisning) . Räcker det eller behöver jag gå ännu högre upp med luftspalten? Vi har 38 grader utvändigt och 27 invändigt så jag lär inte behöva köra avledare hela vägen upp, men frågan är om det räcker med 60cm som jag monterat hittills? Brukar det blåsa upp och röra runt i cellulosan eller är detta fullt dugligt?
Tack på förhand!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Går det lägga ut lösull på det sättet, eller kommer det fyllas upp mot vindavledaren oavsett?
Det verkar som att du har egna händer med i bygget. I din sits skulle jag försöka sätta 100-120 cm, och fylla med lösull nästan ända upp dit, så att det blir en liten plan yta innan lutningen går upp. Men har inte jobbat med lösull, så det kanske kommer bättre tips
Det verkar som att du har egna händer med i bygget. I din sits skulle jag försöka sätta 100-120 cm, och fylla med lösull nästan ända upp dit, så att det blir en liten plan yta innan lutningen går upp. Men har inte jobbat med lösull, så det kanske kommer bättre tips
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Smart!Rejäl skrev:
Och längst ned där ritningen säger 11 grader "luftkil" ut till intet, det fylls delvis upp, och med den extra halva vindavledaren så blir det marginal över isoleringen?
Tack för snabbt svar!Rejäl skrev:
Då blir det till att förlänga avledaren en bit. Vi gör egna avledare i masonit, men nu i efterhand känner jag mig lite dumsnål som inte bara körde med de färdiga lösningarna som du nämner... 😆
Klicka här för att svara
