God kväll !

Jag behöver lite åsikter ang hur högt jag ska montera vindavledare i ryggåstaket på våran nyproduktion. För tillfället har jag gått upp 60cm som ritat på bilden (måtten stämmer inte riktigt men ger en fingervisning) . Räcker det eller behöver jag gå ännu högre upp med luftspalten? Vi har 38 grader utvändigt och 27 invändigt så jag lär inte behöva köra avledare hela vägen upp, men frågan är om det räcker med 60cm som jag monterat hittills? Brukar det blåsa upp och röra runt i cellulosan eller är detta fullt dugligt?

Tack på förhand!
 
  • Diagram över ett ryggåstak med mått och vindavledare markerad, monterat på 60 cm höjd, 38 graders vinkel utvändigt, visar luftspalten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Vi brukar gå en halv skiva extra upp om du använder dig av dom vanliga vindavledarna av wellpapp..
 
  • Gilla
Miniwonka
  • Laddar…
Karrock
Går det lägga ut lösull på det sättet, eller kommer det fyllas upp mot vindavledaren oavsett?

Det verkar som att du har egna händer med i bygget. I din sits skulle jag försöka sätta 100-120 cm, och fylla med lösull nästan ända upp dit, så att det blir en liten plan yta innan lutningen går upp. Men har inte jobbat med lösull, så det kanske kommer bättre tips :)
 
P
Ja det går bra att lösulla på detta sätt vi brukar lägga några bräder emellan takstolarna på högkant på ca 1200cc så att inte lösullen glider för mycket..
 
Karrock
Rejäl skrev:
Ja det går bra att lösulla på detta sätt vi brukar lägga några bräder emellan takstolarna på högkant på ca 1200cc så att inte lösullen glider för mycket..
Smart!
Och längst ned där ritningen säger 11 grader "luftkil" ut till intet, det fylls delvis upp, och med den extra halva vindavledaren så blir det marginal över isoleringen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Karrock Karrock skrev:
Smart!
Och längst ned där ritningen säger 11 grader "luftkil" ut till intet, det fylls delvis upp, och med den extra halva vindavledaren så blir det marginal över isoleringen?
Ja
 
Rejäl skrev:
Vi brukar gå en halv skiva extra upp om du använder dig av dom vanliga vindavledarna av wellpapp..
Tack för snabbt svar!
Då blir det till att förlänga avledaren en bit. Vi gör egna avledare i masonit, men nu i efterhand känner jag mig lite dumsnål som inte bara körde med de färdiga lösningarna som du nämner... 😆
 
P
M Miniwonka skrev:
Tack för snabbt svar!
Då blir det till att förlänga avledaren en bit. Vi gör egna avledare i masonit, men nu i efterhand känner jag mig lite dumsnål som inte bara körde med de färdiga lösningarna som du nämner... 😆
Masonit är jättebra👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.