Halloj,

Jag har nyligen fått garaget uppsatt av snickare och tänkte ge mig på montering av vindavledare, isolering, glespanel, osb samt gips på egen hand. Just vindavledare har jag dock svårt att finna vettig information på annat än just själva monteringen.

Ena bilden jag bifogat är montaget av själva vindavledaren i facket mellan takstolarna. Den andra bilden är fotat med igenom den monterade vindavledaren. Det är förhållandevis mycket luft mellan takfoten/underspikningen och vindavledaren. Mellan råsponten och vindavledaren är ca 50mm.

Ser det ut som att vindavledaren är korrekt monterad? Så fortsätter jag i sådana fall på samma vis :)

• Vy i en byggkonstruktion med synliga träbjälkar och isolering i undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsväggsinstallation i tak med synliga träreglar och isolering, kartong med instruktioner och klämma.
    Skapa konto
  • Träbjälkar och balkar under konstruktion med beläggningsarmering och stenvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
wildeside
wildeside wildeside skrev:
Man brukar väll ha 25-30 mm luftspalt
Minimum 20mm men på kartongen står det 50mm. Se bild.

wildeside
Avståndet är lite olika beroende på tillverkare.
I övrigt så ser det ut att vara rätt monterat. bara att vika kortänden enligt instruktionen.

Avståndet är lite olika beroende på tillverkare.
I övrigt så ser det ut att vara rätt monterat. bara att vika kortänden enligt instruktionen.
Tack.

I botten av vindavledaren (mot hammarbandet) så finns det två "vikzoner" varav jag var tvungen att utnyttja den översta (enligt bild), annars tog vindavledaren i råsponten baktill, och då förutsätter jag att man förlorar vitsen med det hela då det inte blir någon avledning av luften om det inte är "fri passage" hela vägen. Det gör ju dock att det blir lite mer än 50mm baktill, men antar att det inte borde påverka något.

wildeside
R roniish skrev:
Tack.

I botten av vindavledaren (mot hammarbandet) så finns det två "vikzoner" varav jag var tvungen att utnyttja den översta (enligt bild), annars tog vindavledaren i råsponten baktill, och då förutsätter jag att man förlorar vitsen med det hela då det inte blir någon avledning av luften om det inte är "fri passage" hela vägen. Det gör ju dock att det blir lite mer än 50mm baktill, men antar att det inte borde påverka något.
nej det spelar ingen större roll

Nu har jag även noterat att takstolarna inte är exakt monterade på 1200mm... Det diffar ett par centimeter både plus och minus genom hela taket... Där det är bredare bör jag ju bara kunna sätta någon till sågad regel på vänster/höger sida om respektive takstol men där det är smalare blir ju svårare, då måste wellpappskivan kapas och sammanfogas på något sätt.

Tips på att komma igenom ovan?

wildeside
Går det inte att bara göra en ny vikning i pappen? Så har vi löst det problemet

Går det inte att bara göra en ny vikning i pappen? Så har vi löst det problemet
Jo det har du för all del rätt i. Får göra nån manuell vikning!

wildeside
Lägg skivan över en bordskant så är det lätt att göra en ny vikning

• Gilla
roniish
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.