Byggahus.se

Vind i 50-tals hus/kondens problem?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Har nu på våren granskat mina kalla utrymmen på vinden (alltså de utrymmen som finns på sidorna av rummen). Plåttaket ligger där direkt på råsponten och plankorna är fortfarande hårda och rätt ljusa till färgen. Kondensen på plåten har på vissa ställen droppat ner på en liten plastbit som ligger ovanpå kutterspånet. På några råsponter ser man en vit/grå beläggning som man kan skrapa lätt bort. Är detta nåt som kommit av att råsponten (plankan) avdunstat fukt som den dragit i sig, eller är det mögel? Utrymmena borde nog luftas, eftersom jag ser dagsljus på endel ställen där ytterväggen möter taket.

2. B
    Medlem Nivå 3

Re: Vind i 50-tals hus/kondens problem?

Alla "snadtak" bör/ska luftas. Isar det på yttertaket?? har du spån i snedtaken, så är det bättre spån brukar sätta sig lite så det blir en lite luftspalt. det vita kan va mögel!? har du ingen lukt?
    om du använder kniven känns det hårt och torrt trävirket!?
    Viktigt även med ordentliga ventiler i nock det är ju där luften skall ta sig ut, kall luft in vid takfoten och ut genom gavelspetsarnas ventiler.

3. L
    Medlem Nivå 1

Nej, det isar inte på yttertaket. Jag känner ingen lukt och råsponten har inte blivit mörk på detta ställe och den är hård.

4. B
    Medlem Nivå 3

det var inte så lätt, nån annan om det vita.
    Om du vill va säker kontakta nåt labb, dom kan analysera för några hundra om dom får ett prov.
    Ett råd är att du håller järnkoll på det där om det inte ökar på så borde det inte göra nåt.
    men jag hoppas dom har en papp mellan råsponten och papptaket annars blir det lite för mycket kondens för undertaket (råsponten) så på sikt kan det bli problem.
    Ser du gamla fuktfläckar, det brukar bildas en mörk kant där fukten dragit sig tillbaka, det tyder på att du får in fukt då och då.
    Men är det kruttorrt nu fortsätt att bevaka blir mitt råd.