Hej alla kunniga byggmänniskor!

Vi står lite i valet och kvalet om vi ska köpa ett specifikt hus.
Vi bor bra just nu i (ganska litet) radhus så det är inte på något sätt akut, men helt plötsligt (med typ 8 månaders förvarning) dök det upp en bebis i vårt liv. En bebis som snart är ett litet barn som nog skulle trivas i ett hus med riktig tomt.
Vi har hittat ett hus vi faktiskt gillar (stor naturtomt (ca 1200kvm), lagom stort, insynsskyddat, bra läge) vilket inte är helt lätt i vår lilla stad.

Nu till problemet:

Huset såldes i höstas för 3,3 miljoner, vid besiktningen (10 grader utomhustemperatur, 12 grader inomhus) tyckte besiktningsmannen att det luktade lite. Detta visade sig bero på de ingjutna impregnerade syllarna. Prover togs och visade inte på någon fukt i dessa (10% (fast det var något om 45 RF% vid 13,2 grader också)). I protokollet står det tydligt att ingen fukt finns i sylarna och att plattan är torr (mätningar mellan 3/4-7/4-2015). Huset är enligt mäklaren (som jag tror faktiskt var den som byggde huset 1975) byggt på sprängsten och har ett högt läge gentemot många grannar (som har en del problem med fukt i plattan).
Husköpet gick tillbaka då köparna hittade ett annat hus. Säljarna tog in offert på syllbyte och ventilerat nivellgolv (ca 200 000kr). Mäklaren rekommenderade säljarna att anlita företaget att göra detta och sedan lägga ut objektet för ca 3,3 miljoner igen. För säljarna har detta tydligen blivit ett stort stressmoment och de orkar inte ta tag i renoveringen (bor på annan ort) utan vill bara i dagsläget få det sålt. Antagligen är det samma för mäklaren, nu vill han nog bara få ett avslut på affären.
Mäklaren tror att säljarna skulle kunna gå med på ett bud så lågt som 2,6 miljoner (och om vi som köpare gör syllbytet m.m själva så kan vi göra en riktigt bra affär).

Är vi helt ute och cyklar när vi ens funderar på att köpa detta objekt? Vi kände inte direkt någon lukt när vi var där på visning (mer än instängt då huset stått ovädret ett tag). Möjligen att vi kände en liten hint av typ sommarstuga när vi kom ner på nedervåningen från övervåningen. Vill också tillägga att jag har en typ extremt känslig näsa och har väldigt svårt för många lukter.
Om vi köper huset är det då tänkbart att kunna bo i ett år eller så först för att få koll på hur man vill renovera när man måste ta upp golven. För vad jag har förstått innebär det inte direkt någon fara för hälsan så länge sylarna är torra.

Självklart kommer vi anlita en egen besiktingsman, men det är inget vi vill göra innan vi är helt säkra på att vi verkligen vill ha huset (och allt vad det innebär).

Så, har någon några goda råd? Detta med att köpa hus är ju typ det läskigaste som finns! Kanske skall tillägga att i övrigt verkar huset välbyggt och vinden både såg fin ut och doftade enbart varmt trä.

Jag tycker det låter som en bra grej. Ni har helt enkelt mer tid än säljaren, och det kan ni omvandla till ett bättre pris.

Jag har själv ingen egen erfarenhet av ingjutna syllar, men det är ju en välkänd riskkonstruktion och borde därför kunna bytas någorlunda rutinmässigt. Jag menar alltså att problemet är ett ni delar med många andra, och själva bytet borde vara en någorlunda rutinmässig operation.

Jag får känslan av att du mest vill skriva av dig i ditt inlägg, att ni redan bestämt er. Detta kan vara fel, men jag tycker oavsett att du ska gå på magkänslan här. Givet att er besiktning är rimlig, att ni har ekonomin för affären osv, givetvis.

Lycka till med köpet!

• Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Vi har letat efter det perfekta huset i över 5 år, så då känns syllbyte rätt överkomligt...
I övrigt satte du Jonmo ord på exakt det vi känner, att det är ju inte direkt ett ovanligt problem och inget som inte lite jobb kan lösa.
Alla andra hus vi kollat på har varit dåligt renoverade (fast sett ganska ok ut) så på sätt och vis känns det bättre att göra om allt helt.

Möjligen är det ett ännu större problem att nu måste renoveringen i vårt nuvarande hus bli klart så vi kan sälja (de senaste månaderna har vi sagt att vi så länge dottern bor hemma inte skall flytta någonstans som behöver renovering)

Om ni har marginaler så tycker jag ni ska köpa. Konstruktionen är som sagt väldigt vanlig, men räkna kallt med att det blir dyrare än vad mäklare/säljare har fått för sig (utifrån att det alltid blir det, kan inte bedöma ert specifika hus eller det som ska göras på det förstås).

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag skulle nog avråda att bo och göra en sådan stor renovering samtidigt.
I synnerhet om ni har fått tillökning.
Det är jobbigt att bo på en byggarbetsplats.
Om ni har ekonomiska möjligheter: Bo kvar i nuvarande hus till renoveringen är klar i det nya huset.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Byggarbetsplats känns det som att vi redan bott i de senaste åren... Nästan så att man tror att det är normaltillståndet!

Ekonomiskt sitter vi i en ganska bra sits, blir det dyrare är det den tilltänkta sommarbostaden i Spanien som får vänta ett tag, men man vill ju ändå göra en "bra" affär.

Som sagt så har ett företag redan lämnat en offert angående syllbyte (och även återställande av ytskikt) i det specifika objektet, så just syllbytet borde inte bli så mycket dyrare. Sedan räknar vi ju med att smårenoveringar behövs göras, samt alla övriga ytskikt.

Helst skulle vi vilja vänta med syllbytet just för om man vill riva eller flytta någon vägg så vill man ha ett tag på sig att känna in sig. I värsta fall får vi väl hyra en liten lägenhet eller något om man inte vill bo hemma när man renoverar. Eller leja ut arbetet och ta en lååååång semester. Dessutom är vår dotter ganska krävande (ostadig sömn och kräver att bli underhållen för det mesta), så just nu skulle vi nog inte ens orka att renovera i nya huset och bo kvar i gamla. Om ett år när hon är närmre två år gammal så borde situationen se annorlunda ut (då finns ju möjlighet till barnvakt dessutom).

Då är den största frågan vilket utgångsbud man ska lägga, jag är lite rädd för att om man lägger ett för lågt bud kan andra bli intresserade just för att det kanske är en nivå lägre än vad de förväntat sig (så tänker jag iaf ibland vid budgivningar). Jag vet inte hur många som är intresserade då vi var de enda på visningen och huset inte ligger ute på hemnet. Jag är i stort sett helt säker på att säljarna skulle acceptera ett bud på 2,8, men jag tycker att det är lite mer än vad jag är villig att betala. Helst skulle jag börja på 2,5 men det känns väldigt snålt... Några tips?

Jag skulle nog tänka några extra gånger innan köp, om ni inte kan fixa dubbelt boende och leja bort jobbet.
Renovera med småbarn är inget kul, å det blir inte enklare när de är större, tvärt om. Har själv en treåring som med all rätt kräver/behöver mer tid av oss nu än tidigare och så kommer det fortsätta. Det tar all tid att jobba heltid och sen hinna leka och läsa sagor varje kväll.

Dessutom vad säger att det stannar vid syllbyte? Kanske dyker det upp andra akuta saker under vägen? Sen gissar jag att ni som de flesta husköpare kommer ge er på ytskikt osv för att sätta egen prägel...

Mitt råd som småbarnsförälder är att köpa så färdigt och fräscht som möjligt och med parker, lekplatser och skog på promenadavstånd. Ofta vill man ju komma ifrån tomten ibland för att få lite nya intryck...

Men hur är standarden på huset i övrigt?

Om taket är original från 70 - talet så får du räkna med att det är slut. Hur är det med badrum, värmeanäggnings osv. De sakerna kan bli tydligt dyrare än syllbytet.

• Gilla
Bajenzamba
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.