2 449 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Villor av Wingårdh
På konsumentens sida
· 3 153 inlägg
Gert Wingårdh som är en av Sveriges mest framgångsrika arkitekter har ritat många villor genom åren, vissa tillsammans med hustrun Karin. Här har vi samlat fjorton av Wingårdhs villor att inspireras och njuta av.
Du kan läsa artikeln här: Villor av Wingårdh
Du kan läsa artikeln här: Villor av Wingårdh
Tja, jag vet inte jag. Det mesta är fyrkantiga lådor som åtminstone enligt mig inte följer naturen så bra. Det ger ett stelt intryck. Dessutom kan man räkna med att priset är högt med dyra materialval. Det är knappast något som behövs idag med idiotpriserna som råder idag. Vi behöver arkitekter som ritar rejäla robusta hus billigt och som inte försöker vara ett slags konstverk. Lådor i parti och minut finns det tillräckligt av. Snyggt är det inte. ( tycker jag).Redaktionen skrev:
Men det är ju en känd arkitekt och folks vilja att betala för ett varumärke verkar ju inte ha några gränser, och räntorna är ju låga.
Jag känner lite tvärt om. Det ritas en hel del bra och (relativt) prisvärda hus idag som inte står ut i sin formgivning och talar till breda massan. Utan hus som spänner bågen blir utbudet av arkitektur rätt platt.S Stego1 skrev:
Sen tycker jag jfs. att man inte behöver spränga bort halva Bohuslän och bygga 500 m2 för att få tak över huvudet åt en familj. God arkitektur kan vara uttrycksfull men också återhållsam med yta och resurser.
Liknande trådar
-
Nordiska villor
Hustillverkare -
SBAB - Äldre villor med dyr uppvärmning kan tappa 10%
Övrigt Off Topic -
Tillverkare av små villor
Hustillverkare -
100.000tals villor har redan 10kWh batterier som ej nyttjas
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Gert och Karin Wingårdhs hus på Sand i Bohuslän
Artikelkommentarer