Gert Wingårdh som är en av Sveriges mest framgångsrika arkitekter har ritat många villor genom åren, vissa tillsammans med hustrun Karin. Här har vi samlat fjorton av Wingårdhs villor att inspireras och njuta av.

Du kan läsa artikeln här: Villor av Wingårdh

S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Gert Wingårdh som är en av Sveriges mest framgångsrika arkitekter har ritat många villor genom åren, vissa tillsammans med hustrun Karin. Här har vi samlat fjorton av Wingårdhs villor att inspireras och njuta av.

Du kan läsa artikeln här: Villor av Wingårdh
Tja, jag vet inte jag. Det mesta är fyrkantiga lådor som åtminstone enligt mig inte följer naturen så bra. Det ger ett stelt intryck. Dessutom kan man räkna med att priset är högt med dyra materialval. Det är knappast något som behövs idag med idiotpriserna som råder idag. Vi behöver arkitekter som ritar rejäla robusta hus billigt och som inte försöker vara ett slags konstverk. Lådor i parti och minut finns det tillräckligt av. Snyggt är det inte. ( tycker jag).
Men det är ju en känd arkitekt och folks vilja att betala för ett varumärke verkar ju inte ha några gränser, och räntorna är ju låga.

• Gilla
Lasse67
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Vi behöver arkitekter som ritar rejäla robusta hus billigt och som inte försöker vara ett slags konstverk. Lådor i parti och minut finns det tillräckligt av. Snyggt är det inte. ( tycker jag).
Jag känner lite tvärt om. Det ritas en hel del bra och (relativt) prisvärda hus idag som inte står ut i sin formgivning och talar till breda massan. Utan hus som spänner bågen blir utbudet av arkitektur rätt platt.
Sen tycker jag jfs. att man inte behöver spränga bort halva Bohuslän och bygga 500 m2 för att få tak över huvudet åt en familj. God arkitektur kan vara uttrycksfull men också återhållsam med yta och resurser.

• Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
Det är beställare/köpare som avgör vad man vill betala och även kan säga Nej till utformning och materialval.
Skulle mycket väl kunna välja en Wingård arkitektur beroende av plats.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.