A
Hyr idag garage. Garaget hyrs fristående utan att vara kopplat till ett boende. Kontraktet löper tills vidare med tre månaders uppsägningstid.

Fick nånstans under semestern ett vanligt pappersbrev med nytt kontrakt innehållande en hel del avtalsförändringar. Brevet är poststämplat 2026-07-03. I brevet stod inget om förväntad svarstid. Enda var att signera och posta via frankerade kuvertet.

I dokumentet man förväntas signera står att nya avtalet gäller från 2027-01-01.

I helgen togs itu med allt som anlänt under semestern. Svarade hyresvärden via epost för att få förtydligande på några punkter i nya avtalet. Enda responsen blev ett elektroniskt utskick med kontraktet och krav på elektronisk signering inom 10 dagar.

"Hej, under 2026 uppdaterar vi alla våra parkeringsavtal med nya villkor. Klicka på knappen nedan för att läsa igenom ditt uppdaterade avtal och signera det med Bank-ID.

För att behålla din parkeringsplats behöver du signera avtalet inom 10 dagar. Mer information om vad uppdateringen innebär finns på vår webb"

Vidare står i frågor och svar på värdens hemsida

"Vad händer om jag inte signerar det nya avtalet?

För att behålla din parkeringsplats behöver du signera det uppdaterade avtalet inom 10 dagar från det att du får det skickat till dig. Vi kommer att skicka ut påminnelse och försöka nå dig på telefon men om du inte signerar ditt nya avtal så kommer din bilplats att sägas upp."

Kan en hyresvärd verkligen agera helt lagligt på det här sättet? Finns det inte något som kallas uppsägning för villkorsändring. Där tiderna bör vara i linje med gällande uppsägningstider.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
A
Extra information

Jag är ganska säker att om jag signerar nya kontraktet har jag accepterat nya reglerna. Vad som står i existerande kontrakt om ev uppsägningstider mm är då helt irrelevant.

Är väl lite av samma fulknep som några hyresvärdar tagit till. Lämna ut hyresavi med höjning bolaget själva kom upp med. Inte en hyra som är förhandlad. Betalade man accepterade man indirekt nya hyresnivån.

C
A Ah_Puch skrev:
Finns det inte något som kallas uppsägning för villkorsändring.
Korrekt, garage(plats)hyra är lokalhyra som regleras av jordabalkens 12:e kapitel, den s.k. hyreslagen.
Om det inte rör sig om privatuthyrning, vilket inte verkar vara fallet här.

Så det finns massa formalia, det gäller att vara påläst så man vet vad som gäller.

Låter som att de antingen försöker finta bort dig eller har dålig koll på vad som gäller.

A
C cpalm skrev:
Korrekt, garage(plats)hyra är lokalhyra som regleras av jordabalkens 12:e kapitel, den s.k. hyreslagen.
Om det inte rör sig om privatuthyrning, vilket inte verkar vara fallet här.

Så det finns massa formalia, det gäller att vara påläst så man vet vad som gäller.

Låter som att de antingen försöker finta bort dig eller har dålig koll på vad som gäller.
De vet troligen ganska väl vad de gör. Hyresvärden är en av sveriges 20 största med egna anställda jurister.

C
A Ah_Puch skrev:
De vet troligen ganska väl vad de gör.
I så fall är det gissningsvis något försök att finta bort dig. Hur länge har hyresförhållandet varat?

Som jag tolkar tråden, så är det ett förslag på nya villkor- Om du inte accepterar dem inom 10 dagar, så sägs parkeringen upp- Men troligen får du då en formell uppsägning i enlighet med den uppsägningstid som gäller i ditt nuvarande avtal. Och jag misstänker, (men kan ha tokfel) att hyresvärden har rätt långtgående möjligheter att säga upp en parkering. Man har inte alls samma skydd som om det gäller en bostad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är det för nya villkor du inte gillar?

A
D Dilato skrev:
Vad är det för nya villkor du inte gillar?
Tämligen irrelevant för grundfrågan

A
H hempularen skrev:
Som jag tolkar tråden, så är det ett förslag på nya villkor- Om du inte accepterar dem inom 10 dagar, så sägs parkeringen upp- Men troligen får du då en formell uppsägning i enlighet med den uppsägningstid som gäller i ditt nuvarande avtal. Och jag misstänker, (men kan ha tokfel) att hyresvärden har rätt långtgående möjligheter att säga upp en parkering. Man har inte alls samma skydd som om det gäller en bostad.
Du avser alltså att hyresvärd kan ignorera ignorera vad som gäller för villkorsförändring mot gällande kontrakt. Vad har du för stöd för det uttalandet?

A Ah_Puch skrev:
Du avser alltså att hyresvärd kan ignorera ignorera vad som gäller för villkorsförändring mot gällande kontrakt. Vad har du för stöd för det uttalandet?
Men hur strider det mot gällande kontrakt?

Nuvarande kontrakt stipulerar en uppsägningstid. Hyresvärden förvarnar att de har för avsikt att säga upp det, såvida du inte godkänner det nya avtalet.

A
H hempularen skrev:
Men hur strider det mot gällande kontrakt?

Nuvarande kontrakt stipulerar en uppsägningstid. Hyresvärden förvarnar att de har för avsikt att säga upp det, såvida du inte godkänner det nya avtalet.
Förutom då att gällande avtal har villkor som styr villkorsförändring. De behöver följas om pågående avtal ska få ändrade villkor. Där finns helt andra tidsramar och villkor. Är det de villkoren du avser kan ignoreras? Var där jag efterfrågar stöd för uttalande att juridiska avtal kan ignoreras

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.