Jag har köpt en tomt inom detaljplanerat område med en detaljplan från 2016.

I villkoren för planen står det "Bygglov får inte ges för nya bostadshus innan vatten- och avloppsanläggning har byggts ut inom området"

Ett villkor som jag i grunden inte har något emot, då jag min tanke är att bygga ett hus med det kommunala V/A som man i dagsläget projekterar.

Nu verkar det som att kommunen inte kommit så långt i projekteringen som jag hoppades och att projektet kan bli försenat mer än vad jag hoppades på.

Vad jag undrar är, om detta villkoret står i strid med PBL 4:14. Där det står att kommunen inte kan sätta villkor gällande t.ex V/A om kommunen själva är huvudman:

Plan- och bygglag (2010:900) 4 kap 14 §
14 §
I en detaljplan får kommunen bestämma att lov eller startbesked för en åtgärd som innebär en väsentlig ändring av markens användning endast får ges under förutsättning att
1. en viss anläggning för trafik, energi- eller vattenförsörjning eller avlopp, som kommunen inte ska vara huvudman för, har kommit till stånd,
2. ett visst byggnadsverk på tomten har rivits, byggts om, flyttats eller fått den ändrade användning som anges i planen,
3. utfarten eller en annan utgång från fastigheten har ändrats,
4. markens lämplighet för bebyggande har säkerställts genom att en markförorening har avhjälpts eller en skydds- eller säkerhetsåtgärd har vidtagits på tomten,
5. åtgärder som förebygger olägenheter från omgivningsbuller har vidtagits. Lag (2014:902) .

Anledningen att jag skulle vilka få klarhet i detta är att mitt kommande bygge ändå kommer att ha en byggtid på säkert ett år, och om jag bara kan koma igång tidigare så vore det trevligt att den dagen det kommunala V/A är klart kan man bara ansluta sig och sedan bo. Istället för att står på ruta ett med bygget.

Något som har tankar eller vetskap runt möjligheten att kräva ett bygglov och vid eventuellt avslag överklaga detta med ovan lagstiftning som hänvisning?

Mvh Calle

R
Jag har ingen egen erfarenhet av just detta, men det kan väl ändå vara bra att veta att Boverket gör samma tolkning av paragrafen som du:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../administrativa-bestammelser/Villkor-for-lov/

"Villkor gällande trafik-, energi-, vattenförsörjnings- eller avloppsanläggning kan bara användas om kommunen inte ska vara huvudman för dessa anläggningar. Det ska framgå av planbestämmelsen vilken anläggning villkoret avser och det ska var utrett att det är genomförbart. För att det ska kunna vara genomförbart krävs bland annat att fastighetsägarna själva ska kunna påverka att anläggningen kommer till stånd."

Fast det är ju ett normalt villkor att avloppsfrågan måste vara löst. Och kommunen kommer neka tillstånd för enskilt avlopp om kommunalt är planerat.

Så oavsett om regeln i detaljplanen är giltig, så kommer du inte att få bygga innan avloppsfrågan är löst.

H hempularen skrev:
Fast det är ju ett normalt villkor att avloppsfrågan måste vara löst. Och kommunen kommer neka tillstånd för enskilt avlopp om kommunalt är planerat.

Så oavsett om regeln i detaljplanen är giltig, så kommer du inte att få bygga innan avloppsfrågan är löst.

Du har nog rätt i det. Bättre att vara god i tonen med kommunen så kanske man kan påbörja planeringen och ha ett vilande bygglov redo för start samma dag som V/A är slutbesiktigat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.