N Nalleman64 skrev:
Det står inget om skadefria år i försäkringsbrevet men de kan ju mycket möjligt ha det registrerat i sina system.
Skade-utbetalningar är definitivt en fundamental input i algoritmerna som räknar ut vad du ska betala.
Försäkringsbolagen samarbetar dessutom i stor utsträckning när det gäller detta.

Exakt hur djupt samarbetet går kan säkert nån annan upplysa om men

Skadefria år på bilförsäkring är sån info som delades långt innan allt blev digitaliserat

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
N
Z Zodde skrev:
Skade-utbetalningar är definitivt en fundamental input i algoritmerna som räknar ut vad du ska betala.
Försäkringsbolagen samarbetar dessutom i stor utsträckning när det gäller detta.

Exakt hur djupt samarbetet går kan säkert nån annan upplysa om men

Skadefria år på bilförsäkring är sån info som delades långt innan allt blev digitaliserat
Förr stod infon om antalet skadefria år med på försäkringsbrevet men det är tydligen inget de vill skylta med längre. Samma sak var ju begreppet "bonus" som man fick utifrån antalet skadefria år. Slopat det också.

U Uno Mögel skrev:
Var medlem hos Villaägarna för många år sedan och gick med igen för runt 4 år sedan då jag såg att man kunde teckna försäkringar hyfsat förmånligt hos deras samarbetspartner Gjensidige. Passade bra att flytta dit då jag var fruktansvärt missnöjd med IF där jag haft många försäkringar i många år. Det fungerade bra, vilket det ofta gör om inget händer. Plötsligt bestämde sig Villaägarna för att byta samarbetspartner till Söderberg & Partners varvid alla försäkringar hos Gjensidige sades upp och nya tecknades hos S&P som faktiskt kom in med bra priser på premierna. MEN, efter första året så höjde man premierna på såväl villan som sommarstugan med 20% ☹️. Även övriga försäkringar höjdes ordentligt, men inte lika mycket. I mitt tycke ett oerhört oseriöst agerande av S&P, vilket jag talade om för dem. Man har sålt in sig till Villaägarna med ett billigt paket och när man sedan fångat in kunderna så smäller man till och höjer premierna. Inte snyggt gjort alls.
Jag hade ett flertal försäkringar där och det handlade om tusentals kronor i höjning, så resultatet blev att jag sade upp samtliga försäkringar där och flyttade till andra bolag.
När jag frågade säljaren på S&P om han inte kunde göra något åt dessa priser så var det blankt nej. När jag då sade att jag ser mig tvungen att se mig om efter någon annan försäkringsgivare så svarar han "jo du kan ju kolla och om det är så att du hittar något bättre så kan du ju höra av dig så ska vi se vad vi kan göra".... Så förbaskat oseriöst! Om jag hörde av mig? Knappast! Jo, när jag med glädje sade upp alla försäkringar där.
Har även informerat Villaägarna om hur S&P fungerar och sagt att dom behöver följa upp sådant här om det sker på bred front. Nu har jag sparat in en del utgifter på mina försäkringar och dessutom runt en femhundring på medlemskapet i Villaägarna som jag också avslutade. Blir skönt med mindre reklam från deras s.k. samarbetspartners.
Har varit medlem i Villaägarna i minst 20 år men har nu gått ut. Tidigare fanns det bra lokala rabatter hos butiker och annat men detta har minskat betydligt. Nu är medlemsavgiften uppe i drygt 600 kr per år och jag tycker inte att det är värt detta längre. De få gånger jag använt deras juridiska rådgivning har det tagit långt tid att få bara mailsvar som mest bestått i hänvisningar till andra (dyra) jurister. Tidningen Villaägarna har förvandlats till ett glammigt inredningsmagasin med färre praktiska tips. Droppen var det nya löjliga medlemskortet i guldtryck där man är "VIP-medlem", det verkar ha spårat ur. De gör säkert en bra insats när de representerar villaägare mot staten m fl dock...

Förut hade de rena avtal med olika försäkringsbolag där man mer eller mindre direkt kunde se priserna, nu hamnar man hos någon säljare. Själva har vi haft Länsförsäkringar Stockholm för alla våra drygt 15 försäkringar för bl a husen, bilarna och båten. Jag upplever att LF oftast har en konkurrenskraftig premie på det mesta och att de inte oskäligt höjer premierna. De höjningar som förekommit på bl a villahemförsäkringarna de senaste åren förekommer även hos de andra bolagen vid en jämförelse.

• Gilla
Kent Mårtensson och 1 till
  • Laddar…
Ja , jag har ett företag och de ringde mig och vill skicka förslag på bil försäkringen. Visst var de billigare och i mailet skrev de att de tar inte betalt av kunden men får betalt av försäkringsbolaget. Jag skrev kontrakt och de tog över företagets försäkring också. Efter ett par år ( jag kollade aldrig) var företags försäkring från 16.000,- upp till 26.000,-
De hade ” Mina försäkringar ” som försäkringsbolag. Då kolla jag upp på Inter på Mina försäkringar och kom på 15.000, igen. Jag sa upp direkt hos S&P och jag blev uppringd av en kille hos Mina försäkringar om jag ville stanna hos de. Visst om priset är bra. Nu betalar jag 13.000,- S&P tar så mycket betalt själv och gör ingenting. Jag hade en skada och ringde S&P. Nej jag skulle ringa till ” Mina försäkringar ” för att där var jag försäkrad.
Man måste vara vaken hela tiden annars bli man lurad.

G
Dom sysslar ju även med tjänstepension säkert ringt 100 gånger under två års tid..

Svarade en gång och gubben på andra sidan verkade bli förvånad att man svarade. Visste ju vilka dom var och att dom tillhör gruppen "det sämre alternativet" så jag tackade omgående nej.

Fick även deras erbjudande om villaförsäkring var ju ett bra pris på pappret iallafall men tackade även nej där mest för jag inte vill ha med dom att göra..

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Höjning på 20% tycker jag man har råkat ut för vissa år utan att det handlar om "nyteckningsrabatt", hos annat boloag än S o P. Så jag tycker att det inte nödvändigtvis behöver vara ett så fult beteende. Även om jag iofs. blir lite uppförd när man drabbas av sådan höjning.

Men det verkar vara så försäkringsbranschen fungerar.

Personligen har jag god erfarenhet av IF.

Jag har också varit utsatt för massor med påringningar av dom angående deras tjänstepensioner m.m. men alltid tackat nej. Bad dom stryka mig ur rullorna för att slippa fler samtal, men inte hjälpte det...
Ju mer man läser och hör om dom så framstår det som ett ganska oseriöst bolag. Det fick ju jag ett bra exempel på i och med min saftiga premiehöjning.
Försökte kolla lite på deras omsättning och vinstmarginal via Alla Bolag, men det var inte lätt. Dom ingår i en koncern med 101 olika bolag! Och dom har 32 dotterbolag! Ja ja... hos mig kommer dom inte in igen i alla fall.

U Uno Mögel skrev:
Jag har också varit utsatt för massor med påringningar av dom angående deras tjänstepensioner m.m. men alltid tackat nej. Bad dom stryka mig ur rullorna för att slippa fler samtal, men inte hjälpte det...
Ju mer man läser och hör om dom så framstår det som ett ganska oseriöst bolag. Det fick ju jag ett bra exempel på i och med min saftiga premiehöjning.
Försökte kolla lite på deras omsättning och vinstmarginal via Alla Bolag, men det var inte lätt. Dom ingår i en koncern med 101 olika bolag! Och dom har 32 dotterbolag! Ja ja... hos mig kommer dom inte in igen i alla fall.
Jag hade ett samtal med dom en gång p.g.a. att chefen tyckte det var så bra. Bara säljsnack och mycket prat om att man skulle ge dem fullmakt. Minns jag rätt så kunde man även få något erbjudande för "bara 1%" avgift och det låter kanske bra för den som går på snacket och inte är så slängd på siffror. Men det handlade inte om 1% av insättningarna utan 1% på hela kapitalet varje år.

Jag bytte till dem från IF för några månader sedan och fick bättre försäkringar till billigare avgift. Har dock haft IF rätt många år så det var väl dyrt där.

Enligt dem kommer rabatten jag fick att behållas men kostnaden kommer att indexeras upp enligt årligt index. Det de skulle dra in pengarna på var antagligen sjukvårdsförsäkringen som jag inte tecknade.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Var medlem hos Villaägarna för många år sedan och gick med igen för runt 4 år sedan då jag såg att man kunde teckna försäkringar hyfsat förmånligt hos deras samarbetspartner Gjensidige. Passade bra att flytta dit då jag var fruktansvärt missnöjd med IF där jag haft många försäkringar i många år. Det fungerade bra, vilket det ofta gör om inget händer. Plötsligt bestämde sig Villaägarna för att byta samarbetspartner till Söderberg & Partners varvid alla försäkringar hos Gjensidige sades upp och nya tecknades hos S&P som faktiskt kom in med bra priser på premierna. MEN, efter första året så höjde man premierna på såväl villan som sommarstugan med 20% ☹️. Även övriga försäkringar höjdes ordentligt, men inte lika mycket. I mitt tycke ett oerhört oseriöst agerande av S&P, vilket jag talade om för dem. Man har sålt in sig till Villaägarna med ett billigt paket och när man sedan fångat in kunderna så smäller man till och höjer premierna. Inte snyggt gjort alls.
Jag hade ett flertal försäkringar där och det handlade om tusentals kronor i höjning, så resultatet blev att jag sade upp samtliga försäkringar där och flyttade till andra bolag.
När jag frågade säljaren på S&P om han inte kunde göra något åt dessa priser så var det blankt nej. När jag då sade att jag ser mig tvungen att se mig om efter någon annan försäkringsgivare så svarar han "jo du kan ju kolla och om det är så att du hittar något bättre så kan du ju höra av dig så ska vi se vad vi kan göra".... Så förbaskat oseriöst! Om jag hörde av mig? Knappast! Jo, när jag med glädje sade upp alla försäkringar där.
Har även informerat Villaägarna om hur S&P fungerar och sagt att dom behöver följa upp sådant här om det sker på bred front. Nu har jag sparat in en del utgifter på mina försäkringar och dessutom runt en femhundring på medlemskapet i Villaägarna som jag också avslutade. Blir skönt med mindre reklam från deras s.k. samarbetspartners.
Villaägarna har tidigare varit bättre tidigare anser jag. Där var det mer direkta kopplingar och guld-medlemskortet...nej varför slänga pengar på att uppfinna ett sådant? -Vi hamnade också i "träsket" med att man avslutade samarbetet med Gjensidige och gick in i samarbete med S&P. Via dom tecknade vi ny bilförsäkring men något missades vid övergången. Helt vårt eget fel att vi inte sade upp gällande försäkring men i vilket fall som helst ringde vi kundtjänst och talade med någon kvinna för att reda ut saken. Hon svarade och vi blev lugnade. Nu har vi blivit debiterade fel belopp och försöker reda ut det. När vi ringde tillbaka till kundtjänst svär dom sig fria på att vi ringt. Det finns inget i loggen. Vi tänkte att vi kanske ringt en annan kundtjänst och inser att det är två till "företag" som måste kontaktas, Villaägarna och Dina försäkringa (där grunden för bilförsäkringen ligger).
Systemet med att ha tre parter som är inblandade i en privatpersons enskilda försäkring är helt horribelt. S&P är ett vinstdrivande företag och dom lever inte på luft eller goodwill. Dina försäkringar säger att dom inte har något med själva avtalet att göra. Dom hanterar bara anmälda försäkringsskador. Villaägarna är någon slags mellanhand osv osv. Jag är inte nöjd. Jag som privatperson vill ha EN väg till mitt försäkringsbolag så jag kan lita på att det som sägs är rätt och att jag har möjlighet att förhandla. Överväger att lämna Villaägarna och bilförsäkringen kommer att hamna hos ett annat företag.

• Gilla
Revhiet1 och 5 till
  • Laddar…
M Maggan Maxie Wennberg skrev:
Villaägarna har tidigare varit bättre tidigare anser jag. Där var det mer direkta kopplingar och guld-medlemskortet...nej varför slänga pengar på att uppfinna ett sådant? -Vi hamnade också i "träsket" med att man avslutade samarbetet med Gjensidige och gick in i samarbete med S&P. Via dom tecknade vi ny bilförsäkring men något missades vid övergången. Helt vårt eget fel att vi inte sade upp gällande försäkring men i vilket fall som helst ringde vi kundtjänst och talade med någon kvinna för att reda ut saken. Hon svarade och vi blev lugnade. Nu har vi blivit debiterade fel belopp och försöker reda ut det. När vi ringde tillbaka till kundtjänst svär dom sig fria på att vi ringt. Det finns inget i loggen. Vi tänkte att vi kanske ringt en annan kundtjänst och inser att det är två till "företag" som måste kontaktas, Villaägarna och Dina försäkringa (där grunden för bilförsäkringen ligger).
Systemet med att ha tre parter som är inblandade i en privatpersons enskilda försäkring är helt horribelt. S&P är ett vinstdrivande företag och dom lever inte på luft eller goodwill. Dina försäkringar säger att dom inte har något med själva avtalet att göra. Dom hanterar bara anmälda försäkringsskador. Villaägarna är någon slags mellanhand osv osv. Jag är inte nöjd. Jag som privatperson vill ha EN väg till mitt försäkringsbolag så jag kan lita på att det som sägs är rätt och att jag har möjlighet att förhandla. Överväger att lämna Villaägarna och bilförsäkringen kommer att hamna hos ett annat företag.
Alla försäkringsbolag liksom försäkringsförmedlare är förvisso vinstdrivande, men dom här S&P verkar höra till dem som verkligen vill maximera sina vinster utan att behöva anstränga sig för mycket. Känns mer som att dom är rena försäljningsombud. Att avsluta samarbetet med dem resulterade i en stor kostnadsbesparing för min del och utöver det sparade jag in årsavgiften till Villaägarna vilka jag inte tyckte tillförde något av värde för min del.

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
C
U Uno Mögel skrev:
Alla försäkringsbolag liksom försäkringsförmedlare är förvisso vinstdrivande
Mja, vi har ju ett antal ömsesidiga försäkringsbolag som inte kan sägas vara vinstdrivande i sedvanlig bemärkelse.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Mja, vi har ju ett antal ömsesidiga försäkringsbolag som inte kan sägas vara vinstdrivande i sedvanlig bemärkelse.
Det har du i och för sig rätt i, men de "vinster" man gör kan ju fördelas ut på olika sätt utan att de egentligen behöver nå kunderna. Inte minst sitter ofta höga chefer med löner som är mer än generösa och har dessutom pensionsförsäkringar som inte skäms för sig heller. Finns mer som dessa vinster kan användas till innan överskottet återgår till kunderna. Men visst, glädjen var ju stor när jag fick tillbaka 94:- från Folksam 🙂.

C
U Uno Mögel skrev:
Det har du i och för sig rätt i, men de "vinster" man gör kan ju fördelas ut på olika sätt utan att de egentligen behöver nå kunderna.
Jo, alltså, de är ju inga välgörenhetsinrättningar utan de anställda får betalt precis som i kommersiella bolag.
Om man sen tycker att pengarna används på fel sätt får man väl välja ett annat bolag, men till syvende och sist är det ju kunderna som styr de ömsesidiga bolagen genom fullmäktige osv. Det finns liksom inget "vi och dom"-förhållande.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
En annan aspekt på det hela är att inte stirra sig blind på premien. Har inte själv några erfarenheter av dom men om man ska tro omdömen och rykte så bör det enbart vara positivt att Villaägarna valde bort Gjensidige.

Det bekräftas av att en bekant som jobbat på en större skadeverkstad hävdade att Gjensidige var i särklass snålast och svårast att ha med att göra vid skadeärenden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.